۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85074322
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پارسال ۴۱۱ میلیارد تومان برای مدیریت منابع آب خراسان‌شمالی مصوب شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: پارسال ۴۱۱ میلیارد تومان اعتبار در بخش های مختلف حوزه مدیریت منابع آب این استان مصوب شد.

سید عقیل مرتضوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین ارقام اعتبارات از سایر محل های اعتباراتی شامل هدفمندی یارانه ها، اعتبارات مصوب ساخت سد گلمندره، پروژه علاج بخشی سد اسفراین، ساماندهی رودخانه های مرزی و همچنین اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان بوده است.

وی تصریح کرد: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده عملیات اجرایی علاج بخشی سد اسفراین با مجموع اعتبار هزینه شده حدود ۱۴۷ میلیارد تومان در سال گذشته پایان یافت و این سد برای تنظیم سالانه ۴۱ میلیون متر مکعب مهار سیلاب و تنظیم آب آماده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: برای عملیات اجرایی سد گلمندره نیز تا پایان سال گذشته ۴۵۹ میلیارد تومان هزینه شد و این طرح تاکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توان ذخیره بیش از ۲۸ میلیون متر مکعب آب در سال جاری آبگیری اولیه می شود.

وی عنوان کرد: بهره برداری از این طرح‌ها، کنترل و تنظیم منابع آب سطحی استان برای تامین منابع آب مورد نیاز را افزایش می دهد و سیلاب های مخرب بالادست سد گلمندره نیز مهار می شود.

مرتضوی یادآور شد: ۳۶۴ میلیارد تومان اعتبارات طرح های عمرانی مدیریت منابع آب خراسان شمالی در سال ۱۴۰۰ بود که در سال ۱۴۰۱ به ۴۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

میانگین بارندگی سالانه در خراسان شمالی کمتر از ۲۷۰ میلی متر و حجم منابع آب تجدید پذیر حدود یک میلیارد و ۴۲ میلیون متر مکعب است که از این مقدار حدود ۵۷۸ میلیون متر مکعب آب‌های سطحی استان را تشکیل می‌دهد و حدود ۴۶۴ میلیون متر مکعب آبخوان‌های زیرزمینی را تغذیه می کند.

در مجموع تاکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب و توان تنظیم ۱۷۳ میلیون متر مکعب آب در استان ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha