۱ تیر ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85147952
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی ۴۰ میلیارد تومان از ادارات و صنایع طلب دارد
سد بارزو شیروان

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: این شرکت ۴۰ میلیارد تومان از ادارات دولتی و اجرایی، صنایع و شهرداری‌های استان بابت بهای مصرف آب طلب دارد.

سید عقیل مرتضوی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از مجموع این میزان اعتبار ۱۹ میلیارد تومان مربوط به دستگاه‌های دولتی از جمله شهرک‌های صنعتی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل امور عشایر است.

وی افزود: همچنین شهرداری‌های استان نیز ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهکار هستند که از این میزان هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری بجنورد اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شهرداری ها سالانه برای آبیاری فضای سیز چهار میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب مصرف می کنند که سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب تنها برای آبیاری فضای بجنورد، ۵۰۰ هزار متر مکعب اسفراین و مابقی نیز مربوط به سایر شهرها است.

وی با بیان اینکه مابقی مطالبات مربوط به صنایع است افزود: خوشبختانه صنایع بزرگ استان در این زمینه همکاری مناسبی با شرکت آب منطقه ای داشته اند ولی صنایع کوچک نسبت به پرداخت بهای آب به موقع اقدام نمی‌کنند.

دریافت ردیف اجرایی برای ۲۴ طرح عمرانی مدیریت منابع آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه ۲۴ طرح عمرانی مدیریت منابع آب در استان ردیف اجرایی دارد گفت: پیشرفت فیزیکی طرح های مدیریت منابع آب در ۲ سال اخیر در مقایسه با سال‌های قبل جهش قابل توجهی داشته است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح سد گلمندره که در سال‌های قبل به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش می رفت در ۲ سال اخیر با افزایش اعتبارات مصوب، پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۸۰ درصد افزایش یافته و طرح علاج بخشی نیز در همین مدت کامل شده است.

مرتضوی ادامه داد: اعتبارات عمرانی طرح‌های مدیریت منابع آب این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ در مقایسه با سال‌های قبل جهش قابل توجهی داشته و به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار کرد: در سال های ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۹ معمولا سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های مدیریت منابع آب خراسان شمالی مصوب می شد اما این اعتبارات در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بیان کرد: ۹۲ درصد اعتبارات اختصاص یافته سال گذشته برای طرح های عمرانی مدیریت منابع آب استان از محل اعتبارات ملی و مابقی از محل اعتبارات استانی بوده است.

هزینه ۱۹ میلیارد تومان برای لایروبی مسیل‌ها

وی در مورد لایروبی و بازگشایی مسیل‌های استان نیز گفت: در سال گذشته ۱۵ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های مهم داخلی و مرزی استان لایروبی و بازگشایی شد و در این راستا ۱۹ میلیارد تومان از محل منابع ملی هزینه شده است.

مرتضوی عنوان کرد: در این بازه زمانی حدود پنج کیلومتر از نقاط مهم رودخانه اترک به عنوان مهمترین رودخانه استان، لایروبی و بازگشایی شد و لایروبی حدود سه کیلومتر دیگر نیز در سال جاری آغاز شده است.

انسداد ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز

وی در مورد حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز افزود: با توجه به خشکسالی کم سابقه در این استان، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد در حالی که برنامه مصوب این شرکت انسداد ۱۵۰ حلقه چاه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: در استان خراسان شمالی سه هزار و ۳۰۰ حلقه چاه دارای پروانه با حجم برداشت سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد و در شرایط کنونی، چهار هزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز با برداشت حدود ۳۰ میلیون متر مکعب در سال شناسایی شده است.

وی با اشاره به سهم مصرف آب استان در بخش کشاورزی گفت: در این بخش به تنهایی بیش از ۸۸ درصد منابع آب استان مصرف می شود که اگر ۱۰ درصد از آب مصرفی در این بخش صرفه جویی شود مشکل تامین آب شرب و بهداشت استان برطرف خواهد شد.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد با مجموع گنجایش ذخیره حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب ساخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha