۱۴۰۲ سال تجدید حیات برای حمل و نقل عمومی شهر تهران

تهران - ایرنا - شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل شهری در عین حال به فرسودگی وسایل نقلیه عمومی در پایتخت اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۲، سال تجدید حیات برای حمل و نقل عمومی شهر تهران است و ۴۵ درصد بودجه پایتخت به این موضوع اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، علیرضا زاکانی روز چهارشنبه در مراسم تفاهم نامه میان شهرداری تهران و وزارت صمت، اظهارداشت: اکنون ۷۵ درصد رفت‌وآمدهای سطح شهر تهران با خودروهای شخصی انجام می‌شود و سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی‌های درون شهری ۲۵ درصد است.

وی افزود: در شهر تهران با فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی روبه رو هستیم و از استانداردها نیز عقب هستیم. به عنوان مثال، مطابق اسناد بالادستی باید ۱۱ هزار اتوبوس در پایتخت فعال باشد در حالی که این رقم اکنون 2 هزا رو 550 دستگاه است.

زاکانی اضافه کرد: در بخش تراموا نیز به دنبال ایجاد الگویی جدید از حمل‌ونقل هستیم همچنین با هدف ساخت ناوگانی پاک و غیرآلاینده در جهت توسعه و نوسازی اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت‌های پایتخت اقدام خواهیم کرد.

شهردار تهران ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه قرار است نوسازی جدی و گسترده وسایل حمل و نقل عمومی انجام و از طریق اصلاح نرم در خصوص افزایش خطوط، تغییر چارچوب‌های حمل و نقل در خطوط، خدمت متفاوت و افزایش میزان ناوگان اقدام شود.

وی افزود: توجه شورای شهر ششم و شهرداری به موضوع حمل و نقل، افقی را برای شهر باز می‌کند تا ۴۵ درصد بودجه شهر تهران در این زمینه درنظر گرفته شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت، هم هدف شهرداری حرکت به سمت موجودیت پاک و غیرآلاینده است، تصریح کرد: امیدواریم در این حوزه‌ها کار را به‌بهترین شکل پیش بریم و اطمینان دارم همکاری‌ها میان شهرداری و وزارت صمت، بازخورد مناسبی برای شهروندان تهرانی و الگوی جدید تفاهم‌نامه بین دستگاه‌ها خواهد بود.

در ادامه این مراسم، وزیر صمت گفت: وظیفه وزارت صمت است که در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری همکاری‌های لازم را انجام دهد تا این اتفاق به بهترین شکل رقم بخورد.

سیدرضا فاطمی‌امین با بیان اینکه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از ضرورت‌های شهر تهران است، افزود: در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان کامیون، کامیونت و اتوبوس در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ هزار و سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۴ هزار عدد تولید شد و امسال هم قرار است این تعداد به ۵۰ هزار عدد برسد که بیانگر رشد خوب در این حوزه است.

وزیر صمت با تاکید بر حمایت و کمک وزارت صمت در این حوزه تصریح کرد: وزارت صمت از یکسو با تولیدکنندگان همکاری می‌کند تا به تعهدات‌ خود عمل کرده و از سوی دیگر در صورت تاخیر با ابرازهای موجود، آنها را کنترل می‌کند تا موضوع با سرعت و قوت بالایی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تولید و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به دلیل عدم آلودگی صوتی و هوا کار ویژه‌ای محسوب می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی لازم برای سازوکارهای فنی، مالی و مدل کسب و کار تولید موتورسیکلت برقی صورت گرفته است.

فاطمی‌امین اضافه کرد: نوسازی و توسعه تاکسی، اتوبوس به تدریج برای مردم ملموس می‌شود اما تولید، نوسازی و توسعه موتورسیکلت برقی، خبر خوبی برای شهروندان تهران خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha