۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۱۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85074801
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلینکن: چین نباید از سفر رئیس تایوان برای افزایش تنش استفاده کند

نیویورک – ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در پی سفر رئیس حکومت تایوان به آمریکا گفت که چین نباید از این سفر برای افزایش تنش ها استفاده کند.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی ساعاتی قبل از ملاقات رییس حکومت تایوان با کوین مک کارتی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا، افزود: پکن نباید از رفت و آمدها به عنوان بهانه ای برای افزایش تنش استفاده کند.

وی اضافه کرد پکن نباید از این سفر «به‌عنوان بهانه‌ای برای انجام هر گونه اقدام، افزایش تنش‌ها و فشار بیشتر برای تغییر وضعیت موجود» استفاده کند.

بلینکن همچنین گفت که در گفتگوی با وزرای خارجه ناتو موضوع «محاکمه ترامپ در نیویورک مطرح نشد».

او همچنین گفت که پرسش‌هایی درباره دوام رویکرد آمریکا در مقابل اوکراین دریافت نکرده است.

بلینکن تاکید کرد که تمرکز بر انجام کارها به ویژه تمرکز شدید بر حمایت از اوکراین بود.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه میزبان نشستی در کالیفرنیا با حضور تسای اینگ ون، رئیس‌ حکومت تایوان خواهد بود. تسای در توقفی حساس که هشدارهای چین را به دنبال داشته، در آمریکا حضور داشته است.

چین بارها به مقامات آمریکایی هشدار داده است که با تسای ملاقات نکنند. تسای برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ تاکنون در آمریکا حضور یافته است.

تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان که در آمریکا به سر می برد، در سخنانی در شهر نیویورک گفت: تایوان در مواجهه با اقدامات تحریک آمیز عمدی چین، آرامش خود را حفظ خواهد کرد.

تسای روز چهارشنبه در راه آمریکای مرکزی وارد نیویورک شد . این سفر در زمانی انجام می شود که روابط ایالات متحده با چین در بدترین سطح خود از زمان عادی سازی روابط واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ و تغییر به رسمیت شناختن دیپلماتیک از تایپه است.

خبرنگار وال استریت ژورنال به اشتباه توسط روسیه بازداشت شده است

وزیر خارجه آمریکا درباره خبرنگار بازداشتی وال استریت ژورنال نیز گفت: در ذهن من هیچ شکی وجود ندارد که ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال به اشتباه توسط روسیه بازداشت شده است.

وی یادآور شد که در گفتگوی روز یکشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه این مساله را بیان کرده است.

بلینکن تصریح کرد: روند اعلام رسمی مورد گرشکوویچ به عنوان بازداشت غیرقانونی در حال انجام است.

بر اساس اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، خبرنگار دفتر مسکو روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال"، به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا و جمع آوری اطلاعات محرمانه دولتی درباره فعالیت مجتمع صنایع نظامی روسیه، در شهر ایکاترینبورگ تحت بازداشت قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، ایوان گرشکوویچ، شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه "وال استریت ژورنال"، در شهر ایکاترینبورگ بازداشت شد در حالیکه می‌کوشید به اطلاعات محرمانه دست یابد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا اعلام کرد:با سرگئی لاوروف گفتگو کرده و نگرانی شدید خود را نسبت به بازداشت غیرقابل قبول یک روزنامه‌نگار شهروند آمریکایی از سوی روسیه بیان کرده است.

او گفت: همچنین خواستار آزادی یک آمریکایی زندانی دیگر به نام پل ویلان شده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در گفت و گو با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرده تصمیم گیری در خصوص آینده ایوان گرشکوویچ بر عهده دادگاه است.
در این بیانیه آمده است: با توجه به شواهد ثابت شده از فعالیت‌های غیرقانونی این شهروند آمریکایی، آینده وی توسط دادگاه مشخص خواهد شد. سفارت آمریکا در مسکو از بازداشت وی مطلع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha