۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱
کد خبر: 85075484
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفر پادشاه انگلیس بار دیگر با استقبال معترضان روبرو شد

لندن – ایرنا – مخالفان نظام سلطنتی انگلیس روز پنجشنبه هم‌زمان با سفر چارلز سوم پادشاه این کشور به شهر یورک بار دیگر تجمع اعتراضی برپا کرده و خواستار برچیده شدن نظام سلطنتی شدند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی پلاکارد و شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی ان نوشته بود چارلز پادشاه من نیست و قدرت را به مردم بدهید. معترضان همچنین با سردادن شعارهایی خواستار برچیده‌شدن نظام سلطنتی و تاسیس حکومت جمهوری در انگلیس شدند.

این حرکت اعتراضی درست یک ماه پیش از مراسم تاج‌گذاری رسمی چارلز به عنوان پادشاه انگلیس صورت می‌گیرد. معتترضان می‌گویند که قصد دارند تا به تظاهرات خود علیه نظام سلطنتی، تا روز برگزاری مراسم تاج‌گذاری ادامه دهند.

چارلز و همسرش کاملیا برای شرکت در مراسم مذهبی مسیحیان موسوم به «پنجشنبه مقدس» به شهر یورک سفر کرده‌اند. پادشاه انگلیس امیدوار بود که سفر او به یورک مانند سفر پیشین او در ماه نوامبر که به سمتش تخم مرغ پرتاب شد، مختل نشود.

چارلز از سپتامبر سال گذشته، پس از فوت مادرش ملقب به الیزابت دوم، سکان تاج و تخت را بدست گرفته است. مراسم تاج‌گذاری او قرار است اواسط اردیبهشت برگزار شود. او در چندین سفری که بعد از تکیه زدن بر کرسی پادشاهی، به شهرهای انگلیس داشته، با تجمع مخالفان نظام سلطنتی رو برو شده و در چند مورد با پرتاب تخم‌مرغ مورد استقبال قرار گرفته است.

اعتراض‌ها در آستانه برگزاری مراسم تاج‌گذاری چارلز در شرایطی که مردم جزیره تحت فشار هزینه‌های سرسام‌آور زندگی و تورم دو رقمی روزگار دشواری را سپری می‌کنند، بالا گرفته است.

جنبش جمهوری‌خواه انگلیس که هزاران عضو و ده‌ها هزار طرفدار دارد سالهاست که برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس را خواهان است و تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر اعضای دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر) هم مخالف نظام سلطنتی در این کشور هستند و از خواندن سرود ملی انگلیس در تمجید از ملکه الیزابت خجالت می‌کشند.

تحقیقات موسسه نظرسنجی «یوگاو» (YouGov) حاکیست که فقط ۱۵ درصد اعضای این حزب به تاریخ انگلیس مفتخر و ۴۳ درصد دیگر از تاریخ استعمارگری آن شرمنده و سرافکنده هستند. بر همین اساس ۶۲ درصد برافتادن نظام سلطنتی و استقرار نظام جمهوری را خواستار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha