۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۲۲
کد خبر: 85284012
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تجمع مخالفان سلطنت، هم زمان با نخستین سخنرانی چارلز سوم در پارلمان انگلیس

لندن – ایرنا – صدها تن از مخالفان نظام سلطنتی در انگلیس امروز (سه‌شنبه) هم زمان با نخستین سخنرانی «چارلز سوم» به‌عنوان پادشاه این کشور در پارلمان، تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی در نزدیکی میدان پارلمان در لندن پلاکاردهای زرد رنگی را در دست داشتند که روی ان‌ها نوشته بود: «تو شاه من نیستی» و «نظام سلطنتی را منحل کنید.»

آن‌ها هنگامی که چارلز با ارابه سلطنتی در حال طی کردن مسیر به سمت پارلمان بود، او را هو کرده و شعارهای اعتراضی سردادند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که شمار معترضان بیشتر از کسانی بود که برای تماشای این رژه تشریفاتی آمده بودند.

این حرکت اعتراضی از سوی جنبش جمهوری‌خواه انگلیس سازمان‌دهی شد. این گروه سالهاست که برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس را خواهان است و تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

آن‌ها خردادماه گذشته در جریان مراسم تاج‌گذاری چارلز تظاهرات گسترده‌ای را علیه نظام سلطنتی به راه‌انداختند. گراهام اسمیت رهبر این جنبش طی سخنانی، آیین تاج‌گذاری را یک پانتومیم گران‌قیمت و سیلی به صورت میلیون ها نفری خواند که با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

اکنون نیز با گذشت بیش از یک سال از مرگ الیزابت دوم، نه تنها اعتراض‌ها فروکش نکرده که طبق آمارها، دستکم یک سوم جامعه انگلیس، سلطنت را یک عنصر اضافه، پرخرج و منسوخ می‌دانند.

تظاهرات امروز (سه‌شنبه) نیز در حالی صورت گرفت که چارلز طبق رویه‌های سنتی در پارلمان حاضر شد تا با اعلام برنامه‌های دولت، گشایش این مکان سیاسی را اعلام کند.

او پیشتر در این مراسم به عنوان ولیعهد حضور داشت و به دلیل کهولت سن مادرش الیزابت دوم، برنامه‌های دولت را قرائت می‌کرد اما مراسم امروز، نخستین تجربه وی بعنوان پادشاه بود.

در واقع این نخستین سخنرانی یک شاه انگلیس در پارلمان طی ۷۳ سال گذشته است. آخرین بار جورج ششم در سال ۱۹۵۰ میلادی پارلمان را با ارائه برنامه‌های دولت وقت انگلیس، افتتاح کرد.

چارلز امروز علاوه بر تشریح سیاست‌های دولت ریشی سوناک، به تحولات فلسطین هم اشاره و عملیات طوفان الاقصی را محکوم کرد. او در عین حال مدعی شد که دولت برای تسهیل ارسال کمک‌های امدادی به غزه و حمایت از صلح و ثبات در خاورمیانه در تلاش است.

گفتنی است که دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. نخست وزیر انگلیس ۲ هفته پیش در سفر به منطقه غرب آسیا، با رهبران رژیم صهیونیستی دیدار کرد و طی اظهاراتی جنجال‌برانگیز خواستار پیروزی و غلیه صهیونیست‌ها بر گروه‌های مقاومت فلسطینی شد.

دولت سوناک همسو با دولت‌های غربی از آنچه توقف بشردوستانه در نبرد نامیده می‌شود حمایت می‌کند و برقراری آتش‌بس را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند.

با این حال اعتراض‌های داخلی علیه موضع دولت لندن و سایر احزاب سیاسی انگلیس رو به افزایش است و علاوه بر برگزاری تظاهرات، چندین طومار برای حمایت دولت از طرح آتش‌بس امضاء شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha