امام جمعه قشم: صلح امام حسن (ع) با شکوه ترین مبارزه قهرمانانه تاریخ تشیع است

قشم - ایرنا - امام جمعه قشم با بیان اینکه وجود نازنین حضرت امام حسن مجتبی (ع) یکی از والاترین الگوهای نفاق ستیزی در جهان اسلام است، گفت: صلح ایشان با معاویه نیز با شکوهترین مبارزه قهرمانانه تاریخ تشیع است و تحلیل این حادثه مهم و ضروری به نظر می رسد.

حجت‌ الاسلام غلامرضا حاجبی روز پنجشنبه همزمان با سالروز ولادت با سر سعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: صلح امام مجتبی (ع) را باید یک صلح واقعی برای نجات اسلام بدانیم و مبارزه جدی ایشان با خط نفاق با این نرمش قهرمانانه بود، یعنی نرمش قهرمانانه این امام همام رسوا کننده خط نفاق است.

وی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی (ع) برای حفظ و صیانت از سرمایه های باقی مانده شیعیان بسیار تلاش کرد و با تدبیر با منافقان عصر خود روبه رو شد، افزود: مبارزه با نفاق کار بسیار سختی است چون منافق خود را حق می پندارد در حالی که باطل است، منافق می گوید من اسلامم، اصل اسلام و انقلاب من هستم و انقلابیم در حالی که ضد انقلاب است، خودش را اسلامی می خواند در حالی که کفر است.

امام جمعه قشم توضیح داد: بنابراین کار با منافق بسیار سخت است، امام مجتبی (ع) حکیمانه ترین کار ممکن را باید انجام می داد و با این صلح خود الگوی مبارزه با نفاق شد که زمینه ساز عاشورای سید الشهدا (ع) است.

حجت الاسلام حاجبی با بیان اینکه زندگی و سیره سیاسی امام حسن مجتبی (ع) با توجه به شرایط خاص آن دوره از تاریخ، باید بیشتر مورد توجه و بررسی قرار گیرد، اضافه کرد: بهرحال درس بزرگ امام مجتبی (ع) مبارزه با نفاق است در عین حالیکه حفظ کیان اسلام را هم مد نظر داشتند.

وی گفت: انقلاب اسلامی ما هم ثمره مبارک همان راهبرد نرمش قهرمانانه امام مجتبی (ع) خواهد بود.

به گزارش ایرنا، پانزدهم ماه رمضان سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) پرچمدار احسان و بخشش در تقویم رسمی کشور روز اکرام نامیده شد تا بهانه ای برای یاری رساندن به یتیمان، احیای فرهنگ با هم بودن و ریشه کنی فقر در جامعه باشد.

امروز پیشوای دوم جهان تشیع که نخستین میوه پیوند فرخنده حضرت علی(ع) با دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) بود، در نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

ایشان نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده علی(ع) و فاطمه(س) عنایت کرد و رسول اکرم(ص) پس از ولادتش، او را در آغوش گرفت و در گوشش اذان و اقامه زمزمه کرد و نام او را «حسن» برگزید.

واژه «حَسَن» به معنای نیکو است. این نام را پیامبر(ص) برای ایشان برگزید. در روایاتی آمده است، این نامگذاری به فرمان الهی انجام شد. نام‌های حسن و حسین معادل شَبَّر و شَبیر (یا شَبّیر)، نام پسران هارون است که قبل از اسلام نزد مردم عرب سابقه‌ای نداشت.

کنیه ایشان را «ابومحمد» و «ابوالقاسم» گفته‌اند و برای ایشان القابی همچون مجتبی (برگزیده) و سَیّد (سرور) و زَکیّ (پاکیزه) برشمرده‌اند؛ القابی نیز مشترک میان حسنین از جمله «سیّد شباب اهل الجنة» و «ریحانة نبیّ الله» و «سبط» است.

در روایتی از پیامبر(ص) آمده است: «حسن یکی از اسباط است». واژه سبط را در روایات و برخی آیات قرآن به معنای امام و نَقیبی دانسته‌اند که از طرف خداوند برگزیده شده و از نسل پیامبران است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha