۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار سفر رئیس‌جمهور به تالار مرکزی اراک تخصیص یافت

اراک - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: ۲۱۰ میلیارد ریال از اعتبار سفر رئیس‌جمهور به تالار مرکزی اراک تخصیص یافت.

«سینا دلشادی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: تکمیل مجتمع فرهنگی هنری اراک (تالار مرکزی) یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور و هیات دولت به این استان بود که اعتبار مصوب آن در این سفر، ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام شد و تاکنون ۲۱۰ میلیارد ریال آن تامین اعتبار شده است.

وی بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی، در راستای تکمیل مجتمع‌های فرهنگی - هنری آشتیان، کمیجان، محلات و خنداب، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون مبلغی برای آنها تزریق نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در این سفر، برای تکمیل کتابخانه مرکزی اراک یک‌هزار میلیارد ریال، تکمیل طرح جامع امامزادگان ۷۲ تن ساروق ۱۵۰ میلیارد ریال، تکمیل بقاع و مساجد استان مرکزی ۱۵۰ میلیارد ریال، بازسازی و نوسازی مدارس حوزوی و علوم دینی برادران ۱۰۰ میلیارد ریال، بازسازی و نوسازی مدارس حوزوی و علوم دینی خواهران ۲۰۰ میلیارد ریال و تکمیل ساختمان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان مرکزی ۱۰۰ میلیارد ریال مصوب شد که امید است در اسرع وقت اعتبارات آن تخصیص پیدا کند.

دلشادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هویت بخشی مفاخر، مشاهیر و نام‌آوران این استان به عنوان یک مولفه قدرتمند فرهنگی، رویکرد محوری این اداره است که با جدیت دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: نوع نگرش به موضوع مفاخر باید از موضعی به میدانی تغییر یابد و بتوان امیرکبیرها، پروفسور حسابی و شهید چمران‌ها را در استان پرورش داد و ارزش‌های کهنه نهفته در کتاب‌های موجود را در بطن جامعه نهادینه و به نسل جوان جامعه منتقل کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، بهترین قالب و ابزار در این راستا را زبان هنر عنوان کرد و گفت: در این خصوص چند برنامه هدفگذاری شده که نخست برگزاری محفل رویداد بین‌المللی امام خمینی(ره) است که در صدر مفاخر استان مرکزی قرار دارد و مقرر شده همزمان با سالروز ارتحال ایشان، ۱۱ محفل شهرستانی به صورت همزمان برگزار شود.

دلشادی بیان کرد: بزرگداشت دیگر مفاخر استان مرکزی از جمله «شیخ زین» و برگزاری آیین بزرگداشت «زین‌العابدین محلاتی» در شهرستان‌ محلات، تجلیل از کاتبان و برگزاری یک برنامه در حوزه شعر و ادب به عنوان از «سلمان تا چمران» در ساوه با موضوع هویت استان مرکزی مورد توجه ویژه است.

وی اظهار کرد: موضوع راهبردی دوم، پرداختن به سبک زندگی ایرانی اسلامی است، چرا که این باور وجود دارد که یکی از جهش‌های تحول آفرین در حوزه برنامه‌های فرهنگی دولت سیزدهم باید رخ دهد که این حوزه بسیار گسترده است و ملاک و معیار در بازخوانی این تعریف، نگاه رهبر معظم انقلاب در حوزه سبک زندگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: در این راستا پرداختن به آیین هنرهای آیینی و سنتی و آداب و رسوم اصیل قدیمی و ارزشی و احیای هنرهایی که مورد بی‌توجهی واقع شده و ریشه در دین و مذهب و هویت ملی دارد، از جمله برنامه‌های فرهنگی هدفگذاری شده است.

دلشادی عنوان کرد: سومین مسئله، پیوست فرهنگی است که از ۲ جنبه می‌توان به آن پرداخت، یکی اینکه باید در شهر و استان مرکزی به آثار و تبعات تمام فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توجه کرد و تاثیرگذاری آن در حوزه فرهنگ را مورد رصد قرار داد تا از آسیب فرهنگی در این شهر جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: یک بخش دیگر آن، ورود به بطن زندگی مردم در حوزه فرهنگی است تا بتوان خوراک فرهنگی برای آحاد مختلف جامعه تامین کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، ساماندهی انجمن‌های هنری و نمایش تجسمی و موسیقی را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد در سال جاری عنوان کرد و گفت: در این راستا فعال‌سازی سمن‌ها ،انجمن‌ها و تشکل‌ها در دستور کار قرار دارد و در نخستین گام، ۷۵ طرح تصویب شده و در این راستا، شبکه عظیمی از تشکل‌ها و سمن‌های خصوصی و مردمی در تولید محتوا ایفای نقش می‌کنند.

دلشادی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افزایش نشاط اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده یکی از رویکردهای محوری دولت سیزدهم در حوزه فرهنگی است، می‌طلبد برای تحقق این مهم، زمینه لازم را به شیوه‌های منطقی و قانونی، متناسب با ارزش‌های اخلاقی جامعه فراهم و به تقاضاهای فرهنگی و هنری مردم پاسخ داد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha