از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

تهران-ایرنا- کاهش قیمت جهانی غذا، اصابت راکت به شمال فلسطین اشغالی، وقوع انفجار در دمشق، سرخوردگی و شکست واشنگتن در خاورمیانه و ادامه رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچند ساعت گذشته بودند.

**تیراندازی به یک شهرک صهیونیست نشین در جنوب الخلیل
منابع صهیونیستی شنبه شب اعلام کردند که یک شهرک صهیونیست‌نشین در جنوب الخلیل هدف تیراندازی قرار گرفته است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

منابع صهیونیستی اعلام کردند که یک فلسطینی در نزدیکی شهرک أسایل در جنوب الخلیل اقدام به تیراندازی به سمت صهیونیست‌ها کرده اما کسی در این حادثه آسیبی ندیده است.

رسانه‌های صهیونیستی همچنین از به‌صدا درآمدن آژیر خطر در همین شهرک خبر دادند.

منابع عبری مدعی شدند که یک رزمنده فلسطینی مسلح به این شهرک وارد شده و به سمت صهیونیست‌ها آتش گشوده است.

منابع صهیونیستی گزارش دادند که ارتش صهیونیستی برای یافتن عامل عملیات، در حال اعزام نیرو به این منطقه است.
https://irna.ir/xjM9bp
**سازمان ملل: قیمت جهانی غذا کاهش یافت
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گزارش داد که قیمت جهانی مواد غذایی برای دوازدهمین ماه متوالی در ماه مارس (فروردین) کاهش یافت.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

به گزارش سازمان فائو نهاد زیر مجموعه سازمان ملل مستقر در شهر رم ایتالیا، شاخص کل قیمت مواد غذایی در ماه مارس به ۲.۱ درصد کاهش یافت و در یک سال گذشته نسبت به افزایش قیمت غذاها پس از آغاز درگیری میان روسیه و اوکراین به ۲۰.۵ درصد کاهش رسیده است.

براساس این گزارش، قیمت غلات و حبوبات بزرگ‌ترین مؤلفه شاخص قیمت غذا نسبت به ماه قبل ۵.۶ درصد و در ۱۲ ماه گذشته ۱۸.۶ درصد کاهش داشته است.

در میان غلات، قیمت گندم نیز بیشترین کاهش را به ثبت رسانده و رقم آن ۷.۱ درصد بوده است چرا که زیرا صادرات از اوکراین از طریق دریای سیاه ترس بازار نسبت به کمبود گندم را کاهش داد.

به گزارش سازمان فائو، قیمت ذرت به دلیل تولید بسیار انبوه در آمریکای جنوبی شاهد کاهش ۴.۶ درصدی و قیمت برنج به دلیل داده های حاصل برداشت در هند، ویتنام و تایلند ۳.۲ درصد کاهش یافت.
https://irna.ir/xjM9bh
**واشنگتن پست: اوکراین با کمبود شدید مهمات مواجه است
روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که ارتش اوکراین با کمبود شدید مهمات مواجه و مجبور شده است گلوله‌های توپخانه را جیره‌بندی و اقدام به تعمیر و بازسازی مهمات منفجرنشده کند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

این روزنامه آمریکایی شنبه نوشت: ارتش اوکراین برای ادامه مقابله با دشمن و صرفه‌جویی در مهمات مجبور شده است در انتخاب اهداف، سختگیری بیشتری به خرج دهد.

واشنگتن پست افزود: اوکراین روزانه ۷۷۰۰ گلوله توپ شلیک می‌کند اما روسیه سه برابر این گلوله توپ پرتاب می‌کند.

این روزنامه نوشت که توپخانه اوکراین مربوط به دوران شوروی است و بخش قابل توجهی از زرادخانه این کشور را تشکیل می‌دهد اما از مدت‌ها پیش با کمبود مهمات روبرو است.

این در حالی است که اوکراین باید از توپ های ارسالی غرب استفاده کند اما از امکانات و تجهیزات لازم برای پرتاب برخوردار نیست .

واشنگتن پست پیش‌بینی کرد که با توجه به سرعت استفاده اوکراین از تسلیحات، انبار مهمات این کشور بزودی تمام می‌شود و کشورهای غربی برای تولید کافی مهمات دچار چالش هستند.

از سوی دیگر، کشورهایی که تسلیحات مطابق با استانداردهای دوران شوروی دارند به دلیل روابط با مسکو در مورد ارائه این سلاح‌ها به اوکراین دچار تردید هستند.

واشنگتن پست نوشت: تعدادی از کشورها عضو سابق پیمان ورشو ظرفیت تولید توپ دارند اما نه با سرعت و در تعدادی که اوکراین در میدان جنگ به آنها نیاز دارد.

این روزنامه نوشت که نیروهای اوکراینی برای تولید مهمات ارزان و کوچک از چاپگرهای سه بعدی استفاده می‌کنند.

این تسلیحات در پهپادها قابل استفاده هستند و یک بار در زمان تولید آنها انفجاری رخ داد که موجب مرگ ۲ نفر شد.
https://irna.ir/xjM9bw
**تلاش برای شلیک موشک‌های دوربرد از صحرای سینا به سمت سرزمین های اشغالی
منابع صهیونیستی بامداد یکشنبه مدعی شدند که تلاش برای شلیک موشک‌های دوربرد از صحرای سینا در مصر به سمت ایلات در جنوب فلسطین اشغالی ناموفق مانده است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

این منابع ادعا کردند:ارتش مصر یک سکوی پرتاب موشک‌های دوربرد را که آماده شلیک از صحرای سینا به سمت ایلات بود، شناسایی و خنثی کرده است.

تاکنون منابع و مقامات مصری نسبت به این خبر هیچ واکنشی نشان نداده اند.

این خبر ساعاتی پس از آن منتشر می شود که شمال سرزمین های اشغالی هدف حمله راکتی از خاک سوریه قرار گرفت.

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سه راکت از سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان شلیک شده که یکی از این راکت‌ها در داخل خاک سوریه، دومی در اردن و سومی هم در منطقه موشاو میتسار در جولان اشغالی سقوط کرده است.

رسانه های صهیونیستی با اعلام این خبر اعلام کردند که به دنبال شلیک این دو راکت، آژیر خطر در جولان اشغالی سوریه به صدا درآمده است.

منابع صهیونیستی پیش از این از انفجار در مرز سرزمین های اشغالی خبر داده بودند.

ارتش رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که آژیرهای خطر در جنوب بلندی‌های جولان پس از شنیدن صدای انفجار در منطقه فعال شدند.

شهرک‌ها و شهرهای مرزی در شمال و غرب جلیل در فلسطین اشغالی پنجشنبه (۱۷ فروردین ماه) نیز از خاک لبنان هدف ده‌ها موشک قرار گرفت که به بهانه آن

رژیم صهیونیستی شهرهای «القلیله» و «المعلیه» و «وادی زبقین» در جنوب لبنان را با راکت و توپخانه بمباران کرد.
https://irna.ir/xjM9bv
**گالوپ : بی اعتمادی کشورهای مسلمان به آمریکا؛ ایرانیان با ۸۱ درصد در صدر قرار دارند
نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ که به تازگی صورت گرفته در باره بی اعتمادی به آمریکا ، نشان می دهد که ۸۱ در صد مردم ایران به آمریکا اعتماد ندارند و پس از آن تونس، ترکیه، فلسطین و عراق با ۷۸ تا ۷۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

بر اساس نظرسنجی جدید منتشر شده توسط گالوپ، درصد زیادی از مردم در ۱۱ کشور با اکثریت جمعیت مسلمان، به تعهدات آمریکا برای دموکراسی باور ندارند.

براساس این گزارش، اکثر کشورهای مسلمان در این نظرسنجی اعلام کردند که آنان باور ندارند که آمریکا بتواند به آنها اجازه دهد آینده سیاسی خود را بسازند.

نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ در حالی منتشر می شود که ۲۰ سال از آغاز عملیات اشغال عراق توسط امریکا می گذرد و به رغم مساعدتی که ایالات متحده پس از سرنگونی دیکتاتوری صدام حسین در سال ۲۰۰۳ از مردم عراق دریافت کرد، برقراری دموکراسی مورد انتظار در عراق تا کنون محقق نشده است.

نظرسنجی های گالوپ در کشور عراق نشان می دهد که۷۲ درصد نسبت به اهداف آمریکا در منطقه تردید دارند این درحالیست که حدود ۲۶ درصد از شهروندان عراقی بر این باورند که آمریکا در مورد ایجاد تعهدات دموکراتیک در خاورمیانه جدی است.
https://irna.ir/xjM9bz
**رسانه های صهیونیستی مدعی شدند: مصر خواستار خویشتنداری گروه‌های مقاومت شد
رسانه‌های صهیونیستی شنبه شب گزارش دادند که طرف مصری که واسطه میان اسرائیل و فلسطینیان است، از گروه‌های فلسطینی خواست که خویشتنداری کنند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

این منابع ادعا کرد: مصری‌ها از گروه‌های فلسطینی خواستند که از تشدید این درگیری‌ها خودداری کنند.

همچنان خبر می‌رسد که مقاومت فلسطین به طرف‌های میانجی اطلاع داده‌اند که اوضاع در مسجد الاقصی بسیار خطرناک است و آن‌ها به هر قیمتی از آن دفاع خواهند کرد.

نظامیان صهیونیست طی ایام ماه مبارک رمضان به صورت همه روزه به مسجدالاقصی یورش می‌برند و به آزار و اذیت نمازگزاران و معتکفان فلسطینی می‌پردازند.

همچنین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب بصورت گسترده نوار غزه بویژه جنوب آن را به بهانه شلیک موشک از خاک لبنان که مسئولیت آن را متوجه حماس کردند، این باریکه را بمباران کردند.

به دنبال بمباران نوار غزه، گروه‌های فلسطینی نیز دست بسته نبوده و ضمن مقابله پدافنی با جنگنده‌های اسرائیلی، شهرک‌های اطراف نوار غزه را هدف راکت قرار دادند.
https://irna.ir/xjM9bG
**ارتش لبنان : تعدادی موشک آماده پرتاب در جنوب کشور کشف شد
ارتش لبنان شنبه شب مدعی شد که چندین فروند موشک در جنوب این کشور را که آماده پرتاب بوده‌اند، کشف کرده است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

در بیانیه منتشر شده ارتش لبنان در صفحه رسمی آن در توئیتر همچنین آمده است که ارتش اقدام به خنثی سازی این موشک‌ها کرده است.

این بیانیه می افزاید ؛ یکی از یگان های ارتش سکوهای پرتاب و تعدادی موشک را در ساحل القلیله کشف کرده که از چند روز پیش آماده پرتاب بوده است.

ارتش لبنان در این پیام توئیتری ضمن اعلام این که تلاش برای خنثی سازی این موشک‌ها جریان دارد، تصاویر ادعایی خود از موشک ها و سکوی پرتاب موشک را منتشر کرد.

این ادعای ارتش لبنان دو روز پس از آن صورت می گیرد که شهرکهای صهیونیستی شمال فلسطینی اشغالی روز پنجشنبه از خاک لبنان موشک باران شد.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که روز پنجشنبه ۳۷ موشک به سوی شمال اسرائیل شلیک شده است.

در همین راستا، نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان پنجشنبه شب گفت: دولت بیروت مخالف هرگونه تشدید تنش نظامی هستیم که از خاک ما انجام شود.

میقاتی در عین حال شلیک موشک از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرد و گفت که ارتش این کشور و یونیفل درحال تحقیقات فشرده در این باره هستند.

وی بار دیگر گفت که کشورش به قطعنامه ۱۷۰۱ و هماهنگی نزدیک میان ارتش و یونیفل متعهد است.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه لبنان در بیانیه‌ای نسبت به سیاست های رژیم صهیونیستی برای تشدید تنش هشدار داد.
https://irna.ir/xjM9bQ
**السودانی: گفت وگو تنها راه حل مشکلات بغداد و اقلیم کردستان است
محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق شنبه شب گفت که گفت وگو تنها راه‌ حل مشکلات موجود میان دولت فدرال و اقلیم کردستان است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

السودانی شنبه گفت وگوهایی را با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه محلی کردستان عراق انجام داد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده است که دو طرف مهم‌ترین موضوعات و پرونده‌های ملی و راه‌های حمایت از تلاش دولت برای شکوفایی اقتصادی و خدماتی برای همه شهروندان را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین بر اهمیت ادامه گفت و گو به عنوان تنها راه حل همه مشکلات میان بغداد و اربیل تأکید شد.

دو طرف همچنین بر ضرورت حکمیت قانون اساسی در این گفت وگو تأکید کردند.

این دیدار کمتر از یک هفته پس از آن روی می دهد که رؤسای دولت مرکزی عراق و دولت محلی اقلیم کردستان این کشور روز سه شنبه توافقی را برای پایان اختلافات نفتی میان دو طرف و ازسرگیری صادرات نفت این منطقه امضا کردند.

این توافق به دنبال رای دادگاه بین المللی داوری به نفع دولت مرکزی عراق و به تبع آن توقف صادرات نفت خام از اقلیم کردستان این کشور به ترکیه صورت گرفت.

چند ماه پیش، دیوان عالی فدرال عراق به اقلیم کردستان این کشور دستور داد تا نفت تولید شده خود را در اختیار دولت فدرال عراق قرار دهد.

بر اساس حکمی که توسط دادگاه فدرال عراق صادر شد، همچنین از اقلیم کردستان این کشور خواسته شده است تا به مقامات بغداد اجازه دهد «تمام قراردادهای نفتی اقلیم برای صادرات و فروش نفت و گاز را بررسی کنند.»

فروش نفت کردستان عراق بدون رضایت دولت مرکزی در بغداد از مشکلات بغرنج سال‌های اخیر در عراق بوده است. اقلیم کردستان عراق روزانه دستکم ۴۵۰ هزار بشکه نفت تولید و بخش عمده آن را از طریق خط لوله کرکوک به بندر «جیهان» ترکیه صادر می کند. در واکنش به این حکم، دولت محلی اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل که تا پیش از این نفت اقلیم کردستان عراق را راسا صادر می کرد، رای دادگاه فدرال را ناعادلانه، خلاف قانون و غیرقابل قبول خوانده بود.

اقلیم کردستان عراق از سال ۲۰۰۷ میلادی، مستقل از دولت مرکزی بغداد مدیریت منابع نفتی این منطقه شامل عملیات فروش، صادرت و توسعه منابع نفتی را انجام می داد. این در حالی است که طبق رای دادگاه فدرال عراق، دولت محلی اربیل باید تمام نفت اقلیم و مناطق همجوار را به دولت فدرال در بغداد تحویل دهد.

در حکم دیوان آمده است که قراردادهای نفتی دولت محلی اقلیم کردستان عراق با شرکت های نفتی و طرف ها و کشورهای خارجی و همچنین قراردادهای اکتشاف، استخراج، صادرات و فروش باطل است. مطابق رای دادگاه، به وزارت نفت عراق اجازه داده شده تا کلیه قراردادهایی منعقده شده بین دولت محلی اربیل در بخش نفت و گاز با شرکت‌ها خارجی را حسابرسی کند.
https://irna.ir/xjM9bW
**کاهش شدید نرخ زاد و ولد در ایتالیا و نگرانی مراکز رسمی
موسسه ملی آمار ایتالیا اعلام کرد که حدود ۴۰۰ هزار نوزاد در سال ۲۰۲۲ در این کشور به دنیا آمدند که این تعداد پایین ترین رقم طی شش دهه گذشته است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

براساس داده های موسسه ملی آمار، تعداد کل نوزادان به دنیا آمده در سال ۲۰۲۲ در ایتالیا ۱.۸ درصد کمتر از ۴۰۰ هزار و ۲۴۹ نوزاد متولد شده در سال ۲۰۲۱ است که پایین ترین رقم از سال ۱۸۶۱ به حساب می آید.

این گزارش نسان می دهد که این کاهش زاد و ولد موجب تشدید وضعیتی است که از آن به عنوان "اورژانس ملی" یاد می شود.

آمار منتشر شده نشان می دهد که ایتالیا در سال گذشته به ازای هر هفت تولد ۱۲ مورد مرگ و میر داشته است و جمعیت کل این کشور ۱۷۹ هزار نفر کاهش یافته است.

"ماریا ریتا تستا" جمعیت شناس در دانشگاه لوئیس در رم به روزنامه فایننشال تایمز گفت: این آمار یک بحران جمعیتی است، ما در آینده افراد زیادی را از دست خواهیم داد.

روند کاهش جمعیت در ایتالیا در حالی ادامه دارد که دولت این کشور در سال گذشته مشوق های مالی ماهانه برای خانواده ها در نظر گرفت که این مشوق ها برای هر فرزند بین ۵۰ تا ۱۷۵ یورو (۵۵ تا ۱۹۲ دلار) است.
https://irna.ir/xjM9bM
**چاد خواستار خروج سفیر آلمان از این کشور شد
دولت چاد در بیانیه ای به سفیر آلمان دستور داد ظرف ۴۸ ساعت کشور را ترک کند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

وزارت ارتباطات چاد یکی از کشورهای منطقه آفریقای مرکزی در پیام توییتری نوشت: " این تصمیم دولت ناشی از رفتارهای غیراخلاقی و رعایت نکردن آداب و رسوم دیپلماتیک سفیر آلمان است".

دو منبع دولتی چاد به رویترز اعلام کردند که "گوردون کریک" سفیر آلمان به تازگی از تاخیر در برگزاری انتخابات پس از کودتا و حکمی در سال گذشته که به "محمت ادریس" رهبر نظامی موقت چاد اجازه می دهد در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کند، انتقاد کرده است.

وزارت خارجه آلمان در مورد اخراج کریک اظهار نظری نکرد، اما یک منبع آگاه گفت که این اقدام کاملاً غیرقابل درک است و مقامات آلمانی در تماس با مقامات چاد هستند.

پس از کشته شدن ادریس دبی رییس جمهور چاد که بیش از ۳۰ سال بر این کشور حکومت کرد، شورای انتقالی نظامیان محمت کاکا، پسر دبی را به عنوان رییس دولت موقت معرفی کرد.

رهبران نظامی در چاد پس از برگزاری دولت موقت وعده انتقال قدرت ۱۸ ماهه به انتخابات را داده بودند.
https://irna.ir/xjM9bX
**هیات نظامی آمریکایی از ارمنستان بازدید کرد
وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که یک هیات نظامی آمریکایی به این کشور سفر و از مراکز آموزشی نظامی ارمنستان بازدید کرد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

وزارت دفاع ارمنستان شنبه در بیانیه‌ای گفت: یک هیات به ریاست پاتریک الیس معاون ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا از ۵ تا ۷ آوریل (۱۶ تا ۱۸ فروردین) از ارمنستان بازدید کرد.

این بیانیه افزود: پاتریک الیس و نمایندگان وزارت دفاع ارمنستان درباره فرصت‌های آموزش پرسنل نظامی، برگزاری رزمایش‌های مشترک و اشتراک بهتر تجارت و دانش رایزنی کردند.

هیات آمریکایی همچنین از تاسیسات و مراکز آموزش نظامی ارمنستان بازدید کردند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ۲۹ اسفند در گفت‌وگو با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بر حمایت آمریکا از مذاکره مستقیم و دیپلماسی به منظور پشتیبانی از صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی تاکید کرد.

بلینکن همچنین بر حمایت مستمر آمریکا برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح دوجانبه با جمهوری آذربایجان اشاره کرد و از نخست وزیر ارمنستان به خاطر تعهد این کشور به صلح قدردانی و به انجام اقدامات مشخص جهت یافتن راه حل برای مسائل باقی مانده تشویق کرد.
https://irna.ir/xjM9bJ
**رژیم صهیونیستی از حمله به مناطقی از سوریه خبر داد
ارتش رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه اعلام کرد که به مناطقی که از آن موشک به سرزمین های اشغالی شلیک شده بود، حمله کرده است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد: نیروهای ما منطقه‌ای در سوریه را بمباران کردند که موشک به سوی اسرائیل شلیک شد.

پیش از این خبرگزاری "اسپوتنیک" گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی یک موضع در درعا سوریه را بمباران کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی با تأیید حمله به سوریه اعلام کرد که ساعاتی پیش ارتش با استفاده از پهپاد به سکوهای پرتاب در مناطقی از خاک سوریه حمله کرد.

پیشتر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به شلیک موشک از خاک سوریه پاسخ خواهد داد

بامداد یکشنبه از شلیک دوباره ۳ فروند راکت از خاک سوریه به جولان اشغالی خبر داد.

۲ فروند از این راکت‌ها در منطقه بازی در جولان اشغالی فرود آمده و ۱ فروند به ساختمانی در شهرک صهیونیست‌نشین «نِیتور» اصابت کرده است.

به دنبال این حملات، آژیر خطر حمله موشکی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در جولان اشغالی به صدا درآمد.

این دومین سری از حملات راکتی از خاک سوریه به شمال سرزمین های اشغالی و منطقه جولان اشغالی است.

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی پیشتر و شنبه شب اعلام کرد که سه راکت از سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان شلیک شده که یکی از این راکت‌ها در داخل خاک سوریه، دومی در اردن و سومی هم در منطقه موشاو میتسار در جولان اشغالی سقوط کرده است.

پس از این حمله منابع خبری صهیونیست اعلام کردند که اسرائیل در ساعات آینده به شلیک راکت از خاک سوریه به جولان اشغالی پاسخ خواهد داد.

این نخستین بار نیست که تل آویو حاکمیت ارضی سوریه را نقض می کند، جنگنده‌های این رژیم ۱۲ فروردین ماه نیز شهر حمص و حومه آن و بامداد پنجشنبه و چهارشنبه (۹ و ۱۰ فروردین ماه) نیز جنوب دمشق را بمباران کردند.

این تجاوزهای هوایی رژیم اسرائیل در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

رژیم اسرائیل در سال های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی دمشق در بیشتر مواقع، این حملات دفع شده است.
https://irna.ir/xjM9ck
**شمال فلسطین اشغالی بار دیگر هدف راکت قرار گرفت
ارتش رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه اعلام کرد که سه فروند راکت از خاک سوریه به جولان اشغالی شلیک شده است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

خبرگزاری "سما" فلسطین در این باره گزارش داد که ۲ فروند از این راکت‌ها در منطقه بازی در جولان اشغالی فرود آمده و یک فروند به ساختمانی در شهرک صهیونیست‌نشین «نِیتور» اصابت کرده است.

به دنبال موج دوم حمله راکتی از خاک سوریه به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در جولان، صدای آژیر خطر شلیک موشک و راکت در ۲ شهرک نشین "نیتور" و اونی ایتان" در جولان اشغالی فعال شد.

این دومین سری حمله راکتی از خاک سوریه به شمال سرزمین های اشغالی و منطقه جولان اشغالی است.

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی شنبه شب اعلام کرد که سه راکت از سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان شلیک شده که یکی از این راکت‌ها در داخل خاک سوریه، دومی در اردن و سومی هم در منطقه موشاو میتسار در جولان اشغالی سقوط کرده است.

منابع صهیونیستی بامداد یکشنبه نیز مدعی شدند که تلاش برای شلیک موشک‌های دوربرد از صحرای سینا در مصر به سمت ایلات در جنوب فلسطین اشغالی ناموفق مانده است.

این منابع ادعا کردند:ارتش مصر یک سکوی پرتاب موشک‌های دوربرد را که آماده شلیک از صحرای سینا به سمت ایلات بود، شناسایی و خنثی کرده است.

شهرک‌ها و شهرهای مرزی در شمال و غرب جلیل در فلسطین اشغالی پنجشنبه ۱۷ فروردنی ماه نیز از خاک لبنان هدف ده‌ها موشک قرار گرفت.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی با تأیید این حملات، اعلام کرد که شلیک موشک از خاک لبنان به شهرک‌های این رژیم در شمال فلسطین اشغالی را رصد کرده است.

رژیم صهیونیستی به بهانه شلیک موشک به سمت شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، شهرهای «القلیله» و «المعلیه» و «وادی زبقین» در جنوب لبنان را با راکت و توپخانه بمباران کردند.
https://irna.ir/xjM9cj
**گروه مقاومت فلسطینی مسوولیت حمله راکتی به سرزمین‌های اشغالی را برعهده گرفت
«تیپ قدس» (لواء القدس) فلسطین مسؤولیت حمله راکتی به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه را برعهده گرفت.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف قرار گرفتن مواضع اشغالگران صهیونیست در جولان در واکنش به تعدی‌های آنها علیه مسجد الاقصی صورت گرفته است.

این گروه مقاومت به اسرائیل هشدار داد که پاسخی قاطعانه به هرگونه تجاوز از جبهه جنوبی به سوریه را خواهد داد.

جولان سوریه و شهرک‌نشینان شمال سرزمین‌های اشغالی در دو نوبت بامداد امروز یکشنبه و شنبه شب هدف ۶ راکت از خاک سوریه قرار گرفت.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه از شلیک دوباره ۳ فروند راکت از خاک سوریه به جولان اشغالی خبر داد.

۲ فروند از این راکت‌ها در منطقه بازی در جولان اشغالی فرود آمده و ۱ فروند به ساختمانی در شهرک صهیونیست‌نشین «نِیتور» اصابت کرده است.

به دنبال این حملات، آژیر خطر حمله موشکی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در جولان اشغالی به صدا درآمد.

در سری نخست حملات راکتی به شمال سرزمین های اشغالی نیز سه راکت از سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان شلیک شد که براساس گزارش منابع صهیونیستی، یکی از این راکت‌ها در داخل خاک سوریه، دومی در اردن و سومی هم در منطقه موشاو میتسار در جولان اشغالی سقوط کرد.

پس از این حمله منابع خبری صهیونیست اعلام کردند که اسرائیل در ساعات آینده به شلیک راکت از خاک سوریه به جولان اشغالی پاسخ خواهد داد.
https://irna.ir/xjM9cm
**نیویورک تایمز: افشای اسناد آمریکا به روابط دیپلماتیک واشنگتن آسیب می‌زند
نیویورک تایمز در پی افشای برخی اسناد آمریکا گزارش داد که افشای اسناد فوق محرمانه آمریکا روابط این کشور با متحدانش را پیچیده کرده است و می‌تواند به روابط دیپلماتیک واشنگتن آسیب بزند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

نیویورک تایمز بامداد یکشنبه نوشت: افشای این اسناد موجب پیچیده شدن روابط واشنگتن با متحدانش شده و آنها را نسبت به توانایی آمریکا در حفظ اسرارش دچار تردید کرده است.

یک مقام اطلاعاتی غربی که این اسناد اطلاعاتی را بررسی کرده است، گفت که انتشار این اسناد «دردناک» است و ممکن است که «اشتراک اطلاعاتی با آمریکا را محدود کند.»

نیویورک تایمز تاکید کرد: این اسناد همچنین می‌تواند به شیوه‌های دیگر به روابط دیپلماتیک واشنگتن آسیب بزند.

این روزنامه افزود: افشای اسناد محرمانه آشکار کرد که آمریکا نه تنها از روسیه بلکه از متحدانش نیز جاسوسی می‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که صدها و شاید هزاران نفر از مقام‌های نظامی و دولتی آمریکا به اسناد دسترسی دارند؛ از این رو، شناسایی عامل افشای این اسناد دشوار است.

وی افزود که وزارت دفاع آمریکا روش‌هایی برای جلوگیری از انتشار اسناد بسیار حساس ایجاد کرده است.

جنگ روسیه و اوکراین و کمک های آمریکا به این کشور، فعالیت گروه واگنر در آفریقا، نحوه ارسال کمک‌های نظامی اسرائیل به اوکراین، روابط امارات متحده عربی و روسیه، نگرانی کره جنوبی از مصرف مهمات ارسال شده به آمریکا در اوکراین از جمله محورهای اسناد افشاشده آمریکاست.

در این مدارک همچنین گزارش‌هایی در مورد فعالیت ائتلاف آمریکایی ضد داعش، برنامه‌های نظامی انگلیس علیه چین، مواضع متحدان آمریکا در خاورمیانه و اروپا در ارتباط با روسیه، برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی کره شمالی و تروریسم منتشر شده است.

در یکی از اسناد آمده که ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که کشورش در عین عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو، روابط نزدیکی با روسیه دارد، آمریکا را یکی از مهمترین دشمنان ژئوپولتیک کشورش می‌داند.

در سندی دیگر، جزئیات تلاش های گروه واگنر روسیه برای برقراری تماس با دولت هائیتی ذکر شده است.

جزئیات مربوط به همکاری مسکو و ابوظبی در زمینه گشایش مرکز تعمیر سلاح‌های ساخت روسیه در امارات متحده عربی موضوع یکی دیگر از گزارش‌های لو رفته است.

در یکی از گزارش های سیا به تاریخ اول مارس آمده که سران سازمان جاسوسی موساد اعتراض‌ها علیه اصلاحات قضایی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را دامن می‌زنند.

بر اساس سندی دیگر، انگلیس قصد دارد تا یکی از ناوهای هواپیمابر خود را به اقیانوس آرام جنوبی اعزام کند تا سد راه نفوذ چین در این منطقه شود.
https://irna.ir/xjM9cn
**صدای انفجار دمشق را لرزاند
دمشق (پایتخت سوریه) در اثر صدای انفجار قوی به لرزه درآمد و احتمالا اطراف این شهر مورد هدف بمب افکن های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه هم اکنون در حال مقابله با موشک‌های شلیک شده از سوی بمب افکن های رژیم صهیونیستی است.
https://irna.ir/xjM99N
**آخرین دادستان دادگاه نورنبرگ در ۱۰۳ سالگی درگذشت
«بنیامین فرنچ» آخرین دادستان بازمانده از دادگاه نورنبرگ در سن ۱۰۳ سالگی در آمریکا درگذشت.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

دونالد فرنچ پسر بنیامین فرنچ شنبه شب گفت که پدرش جمعه به وقت محلی در خانه‌اش در فلوریدا و بر اثر مرگ طبیعی درگذشت.

فرنچ در سن ۲۷ سالگی به دادگاه نورنبرگ پیوست و یکی از دادستان‌های ارشد آن شد. این دادگاه از نوامبر ۱۹۴۵ تا اکتبر ۱۹۴۶ برگزار شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی در دریافت غرامت و بازگرداندن اشیای دزدیده شده قربانیان هالوکاست و گناهکار شناخته‌شدن ۲۲ مقام آلمان «نازی» نقش داشت. چهار تن از این افراد اعدام شدند.

فرنچ همچنین تلاش زیادی برای تاسیس دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه هلند کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، دادگاه نورنبرگ سال ۱۹۴۵ پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد. فرنچ مسئول پیگرد رهبران «آینزاتس‌گروپن» یعنی جوخه‌های ویژه مرگ آلمان نازی بود. این گروه عامل قتل بیش از یک میلیون نفر بود.

فرنچ در سال ۱۹۲۰ در شرق اروپا به دنیا آمد و بلافاصله والدین یهودی وی به آمریکا مهاجرت کردند.

او در سال ۱۹۴۳ از مدرسه حقوق هاروارد فارغ‌التحصیل شد و در جنگ جهانی دوم در ارتش آمریکا خدمت کرد.

فرنچ همچنین در واحد ارتش آمریکا درباره جرایم جنگی فعالیت کرد و برای جمع‌آوری شواهد به اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی که بتازگی آزاد شده بودند، سفر کرد.
https://irna.ir/xjM9cg
**افراد مسلح در نیجریه ۷۴ نفر را کشتند و ۸۰ تن را ربودند
پلیس و منابع محلی در نیجریه اعلام کردند که افراد مسلح در دو حمله جداگانه ۷۴ نفر را کشته و در اقدامی دیگر ۸۰ تن را ربودند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

پلیس نیجریه شنبه گفت که این افراد در دو حمله در ایالت «بئنو» به قتل رسیدند.

کاترین آنئنه سخنگوی پلیس بوئنو گفت که در پی یکی از حملات هفته گذشته ۲۸ جسد کشف شد. همچنین به دنبال یک حمله دیگر ۴۶ نفر کشته شدند.

هنوز درباره انگیزه مهاجمان و علت حمله آنها گزارشی منتشر نشده است.

به نوشته رویترز، رشد جمعیت در سال‌های اخیر و کمبود زمین‌های زراعی و مرتع موجب بروز خشونت‌های متعدد در نیجریه شده است.

محمدو بوهاری رئیس جمهوری نیجریه روز شنبه حملات مرگبار اخیر افراد مسلح را محکوم کرد و به نیروهای امنیتی دستور داد تا تدابیر نظارتی و امنیتی را افزایش دهند.

حملات بسیاری در بخش‌های مختلف نیجریه رخ می‌دهد اما معمولا گزارشی درباره آنها منتشر نمی‌شود و نیروهای امنیتی اغلب با تاخیر وارد عمل می‌شوند.

در رخدادی دیگر، افراد مسلح دستکم ۸۰ نفر را در ایالت «زامفارا» ربودند که اغلب آنها زن و کودک هستند.

زامفارا یکی از کانون های اصلی فعالیت گروه‌های مسلح است که اقدام به ربودن افراد در روستاهای دوردست کرده و در ازای آزادی آنها باجگیری می‌کنند.
https://irna.ir/xjM9cr
**کارنامه ۱۰۰ روزه کابینه نتانیاهو؛ بحران سازی و گسترش خشونت و افراطی‌گری
رسانه های عبری زبان، کابینه بنیامین نتانیاهو را ۱۰۰ روز پس از تشکیل آن، کابینه ای ناکام و غرق در بحران ها می دانند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

بنیامین نتانیاهو چند ماه پیش و پس از آن‌که ائتلاف حزب لیکود و دیگر احزاب راستگرا بیشترین کرسی های کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی را از آن خود کرد، ششمین کابینه خود را تشکیل تشکیل داد.

وعده های کابینه نتانیاهو

روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت: فرصت ۱۰۰ روزه ای که به هر دولت جدیدی پس از تشکیل برای نشان دادن توانایی های خود داده می شود امروز به پایان رسید و بسیاری از اعضای ائتلاف حکومتی نتانیاهو اعتراف می کنند که بسیاری از تصمیم ها و وعده های انتخاباتی این کابینه عملی نشده است.

ائتلاف نتانیاهو قبل از انتخابات، وعده های مختلفی درباره اقتصاد، هزینه های زندگی، مسکن و امنیت به صهیونیست ها داده بود اما ورود مستقیم این ائتلاف به تبلیغ درباره طرح اصلاح قضایی، همه آن وعده ها را به حاشیه برد.

براساس این گزارش، مهمترین وعده های تبلیغاتی نتانیاهو، برنامه اقتصادی وی با هزینه ای بالغ ۵.۵ میلیارد دلار و آموزش مجانی برای کودکان بود.

کاهش مالیات بر درآمد و شرکت ها و توقف افزایش مالیات املاک به مدت یکسال، اصلاح و بهبود قیمت مسکن از طریق اوراق مشارکت از دیگر وعده های انتخاباتی ائتلاف تشکیل دهنده کابینه بود که هیچکدام از آن ها عملی نشد.

گام هایی درباره طرح اقتصادی ارائه شده توسط حزب لیکود برداشته شد که شامل اصلاح بودجه بود که باید به بهبود اقتصاد منجر می شد ولی این اقدام نیز به یک تغییر ریشه ای نیانجامید.

پرونده امنیتی

کابینه نتانیاهو درباره سیاست های امنیتی خود با انتقادات شدیدی از سوی وزیران خود و مخالفان روبرو است و این کابینه را به کوتاهی در زمینه درپیش گرفتن اقدامات و تدابیر شدیدتر در رویارویی با حوادث امنیتی متهم می کنند.

وزیران و اعضای کنست از ائتلاف حکومتی نتانیاهو انتقادات شدیدی را نسبت به سهل انگاری در زمینه امنیتی به کابینه وی داشته اند و برغم اینکه بسیاری از آن ها خواستار عملیات نظامی جدید در کرانه باختری هستند، کابینه نتانیاهو هیچ تحرکی در این باره از خود نشان نداده است.

براساس گزارش یدیعوت آحارونوت، بسیار کم اتفاق افتاده است که کابینه امنیتی در این شرایط حساس تشکیل شود و این درحالی است که «یوآو گالانت» وزیر جنگ همچنان به عنوان وزیر آزمایشی شناخته می شود.

تنها چیزی که در چارچوب وعده های امنیتی ائتلاف نتانیاهو اجرا شد، قانون محرومیت از تابعیت و اخراج مجریان عملیات ها از قدس و کرانه باختری بود که آن هم توسط یکی تز اعضای کنست ارائه شده بود.

مشکلات داخلی

برغم وعده های انتخاباتی احزاب راستگرا درباره کاهش قیمت مسکن، اقدام جدیدی در این باره انجام نشد و افزایش نرخ سود نیز بار بیشتری بر دوش طبقه میانی تحمیل کرد.

تلاش های بن گویر درباره پلیس نیز برغم تلاش های بسیار عملی نشد و پلیس همچنان از کمبود شدید نیرو رنج می برد.

توافق های صلح و روادید آمریکا

نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی خود بر برقراری روابط با کشورهای عربی و اسلامی جدید در منطقه مانور داده بود ولی طرح اصلاح نظام قضایی و پیامدها و تنش های امنیتی آن، از عملی شدن این وعده نیز جلوگیری کرد.

وعده دیگر لغو روادید سفر به آمریکا برای صهیونیست های ساکن سرزمین های اشغالی فلسطین بود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

براساس گزارش این روزنامه عبری، کابینه نتانیاهو هیچ افق و هدف روشنی در پیش ندارد و اعضای کنست و وزرا برای حفظ اعتماد صهیونیست ها به طور فردی تلاش می کنند.

چالش های خطرناک

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که هرج و مرج سیاسی و قانونی در اسرائیل ادامه دارد بویژه اینکه وزیر جنگ زیر نظر است و وزرای داخلی و بهداشت انتخاب نشده اند و از این رو کابینه نتانیاهو با چالش های خطرناکی روبرو است.

براساس این گزارش، وضعیت داخلی اسرائیل بحرانی است و شکاف های خطرناکی در کابینه و حزب لیکود وجود دارد و اخطارهای شدیدی نیز از طرف آمریکا و دیگر کشورهای منطقه و جهان دریافت کرده است.

توقف اجرای اصلاحات قضایی تاحدودی به آرامش در بخش سیاسی منجر شده است ولی تنش ها و بحران های امنیتی همچنان ادامه دارد و نتانیاهو تلاش می کند به ترمیم شکاف ها در ائتلاف خود و حزب لیکود بپردازد.

نتانیاهو پس از ناکامی در برکناری وزیر جنگ، تلاش می کند به راه حل میانه ای برای حفظ ابهت خود درقبال دیگر وزرا برسد تا از پیوستن آن ها به اعتراض ها در هر حادثه ای در اینده جلوگیری کند.

دو سناریو

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارش خود اضافه کرد: نتانیاهو فقط یک ماه فرصت دارد تا برچالش ها غلبه کند و بدون اختلافات داخلی خود را به دوره جدید پالمان برساند و در این باره دو سناریو را دنبال می کند.

براساس این گزارش، سناریو نخست، شکست گفت و گو با مخالفان و بازگشت ائتلاف نتانیاهو برسر ازسرگیری طرح اصلاح نظام قضایی و دراین حالت باید وی ائتلاف محکم داشته باشد که بتواند در مقابل اعتراض ها و فشارهای داخلی و خارجی مقاومت کند.

سناریو دوم اینکه نتانیاهو پس از آغاز دوره جدید پارلمانی، به توقف اجرای طرح اصلاح قضایی ادامه دهد و با تهدیدهای «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل سموتریچ» وزیر دارایی و رهبر حزب صهیونیسم مذهبی درباره انحلال کابینه مقابله کند.

پیوستن گانتس

ائتلاف نتانیاهو با ائتلافی که پیش از انتخابات وعده اده بود بسیار متفاوت و بی ثبات و غیرهمگون است و با ترکیب کنونی قادر به ادامه مسیر نیست.

در این حالت، نتانیاهو باید به راه حل سومی فکر کند که از ابتدای تشکیل کابینه از سوی اعضای ائتلاف و مخالفان پیشنهاد شده بود و آن هم ائتلاف با بنی گانتس وزیر جنگ سابق و از رهبران اپوزیسیون است.

پیوستن گانتس به کابینه نتانیاهو برای وی خوشایند نیست همانطور که گانتس نیز به نتانیاهو اعتماد ندارد اما در زمانی که هرج و مرج اسرائیل را فراگیرد، گانتس ناچار است به ائتلاف نتانیاهو بپیوندد.

این گزارش تاکید می کند که پیوستن گانتس به دولت نتانیاهو می تواند به اخراج سموتریچ و بن گویر منجر شود و نخست وزیری نتانیاهو را اندگی باثبات تر می کند از این رو وی باید برای آشتی با گانتس تلاش کند.

https://irna.ir/xjM994
**پدافند هوایی سوریه با حملات رژیم صهیونیستی مقابله کرد
منابع خبری بامداد یکشنبه از مقابله پدافند هوایی سوریه با حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه از جمله حومه دمشق خبر دادند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) پیشتر از وقوع چند انفجار پیاپی در حومه دمشق خبر داد.

هرچند سانا تاکنون خبر حمله رژیم صهیونیستی به دمشق را تأیید نکرده و تنها گفته که تحقیق درباره منشأ این انفجارها جریان دارد، اما شبکه های محور مقاومت از مقابله پدافند هوایی ارتش سوریه با حملات رژیم صهیونیستی خبر دادند.

یک مقام نظامی سوری به سانا گفت: حوالی ساعت ۵:۰۰ بامداد یکشنبه به وقت محلی دشمن اسرائیلی با چند فروند موشک از سوی جولان اشغالی دست به حمله هوایی زد و به برخی از مراکز در مناطق جنوبی حمله کرد که پدافند هوایی ارتش با موشک‌های مهاجم مقابله و برخی از آنها را منهدم کرد.

این مقام نظامی که به نام وی اشاره نشده است، افزود، این حمله خسارت‌های مادی نیز داشته است.

رسانه‌های صهیونیست نیز این حمله را تأیید و از بمباران دوباره سوریه توسط جنگنده‌های این رژیم خبر دادند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد: جنگنده‌ها اهداف جدیدی در سوریه را بمباران کردند که شامل یک مجتمع نظامی وابسته به لشکر چهارم، بخش رادار و یگان توپخانه‌ای ارتش سوریه بود.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز با تأیید این حمله اعلام کرد: ارتش اسرائیل اکنون برای دومین بار حملات خود را در خاک سوریه آغاز کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش نیز در نخستین حمله به سوریه اعلام کرد که به مناطقی که از آن موشک به سرزمین های اشغالی شلیک شده بود، حمله کرده است.

صهیونیست‌ها با بیان این که "نیروهای ما منطقه‌ای در سوریه را بمباران کردند که موشک به سوی اسرائیل شلیک شد."، اعلام کردند: ساعاتی پیش ارتش اسرائیل با استفاده از پهپاد به سکوهای پرتاب در مناطقی از خاک سوریه حمله کرد.

پیش از این خبرگزاری "اسپوتنیک" نیز اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی یک موضع در درعا سوریه را بمباران کرده است.

جولان سوریه و شهرک‌نشینان شمال سرزمین‌های اشغالی در دو نوبت بامداد امروز یکشنبه و شنبه شب هدف ۶ راکت از خاک سوریه قرار گرفت.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه از شلیک دوباره ۳ فروند راکت از خاک سوریه به جولان اشغالی خبر داد.

۲ فروند از این راکت‌ها در منطقه بازی در جولان اشغالی فرود آمده و ۱ فروند به ساختمانی در شهرک صهیونیست‌نشین «نِیتور» اصابت کرده است.

«تیپ قدس» (لواء القدس) فلسطین مسؤولیت حمله راکتی به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه را برعهده گرفت و آن را پاسخ به تعدی‌های رژیم تل آویو علیه مسجد الاقصی دانست.

به دنبال این حملات، آژیر خطر حمله موشکی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در جولان اشغالی به صدا درآمد.

در سری نخست حملات راکتی به شمال سرزمین های اشغالی نیز سه راکت از سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان شلیک شد که براساس گزارش منابع صهیونیستی، یکی از این راکت‌ها در داخل خاک سوریه، دومی در اردن و سومی هم در منطقه موشاو میتسار در جولان اشغالی سقوط کرد.

پس از این حمله منابع خبری صهیونیست اعلام کردند که اسرائیل در ساعات آینده به شلیک راکت از خاک سوریه به جولان اشغالی پاسخ خواهد داد.

این نخستین بار نیست که تل آویو حاکمیت ارضی سوریه را نقض می کند، جنگنده‌های این رژیم ۱۲ فروردین ماه شهر حمص و حومه آن و بامداد پنجشنبه و چهارشنبه (۹ و ۱۰ فروردین ماه) نیز جنوب دمشق را بمباران کردند.

این تجاوزهای هوایی رژیم اسرائیل در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

رژیم اسرائیل در سال های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی دمشق در بیشتر مواقع، این حملات دفع شده است.

https://irna.ir/xjM9cv
**نماینده جمهوری‌خواه: آمریکا باید تهدید چین علیه تایوان را جدی بگیرد
«مایک کالاگر» رئیس کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در امور چین گفت که ایالات متحده باید تهدید پکن علیه تایوان را جدی بگیرد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

این نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین شنبه به آسوشیتدپرس مدعی شد که شی جینپینگ رئیس جمهوری چین قصد دارد تایوان را با سرزمین اصلی چین متحد کند.

وی که هفته گذشته در ایالت کالیفرنیا با «تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان دیدار کرد، گفت: ما باید هر کاری که لازم است انجام بدهیم تا بازدارندگی خود را در برابر چین تقویت کنیم و شی جین پینگ به این نتیجه برسد که نمی‌تواند این کار را ( تایوان را سرزمین اصلی خود بداند ) عملی کند.

کالاگر اظهار کرد که کنگره باید تعهدات نظامی خود را در مقابل تایوان تقویت کرده و امریکا سامانه‌های تسلیحاتی به این جزیره ارسال کند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که چین شنبه ده‌ها کشتی جنگی و جت جنگنده را برای برابری رزمایشی به اطراف تایوان فرستاد.

به نوشته آسوشیتدپرس، این رزمایش اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل ملاقات نمایندگان آمریکا با رئیس حکومت تایوان قلمداد می‌شود.

تایوان پس از جنگ داخلی، در سال ۱۹۴۹ از چین جدا شد. آمریکا در سال ۱۹۷۹ روابط رسمی با تایوان را قطع و با چین روابط رسمی برقرار کرد.

پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. آمریکا سیاست «چین واحد» را پذیرفته اما از پذیرش ادعای پکن در مورد تایوان خودداری کرده و همچنان بزرگ‌ترین تامین‌کننده کمک‌های نظامی و دفاعی تایوان است.
https://irna.ir/xjM9cd
**فریاد آزادی فلسطین در قلب منهتن نیویورک طنین انداز شد
صدها نفر از اقشار مختلف مردم کشورهای جهان در اعتراض به تشدید حملات نظامیان رژیم صهیونیستی و رفتار وحشیانه آنان نسبت به فلسطینیان و نیز هتک حرمت مسجدالاقصی روز شنبه به وقت محلی در تایمز اسکوئر در قلب منهتن نیویورک تجمع و راهپیمایی کردند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

تجمع کنندگان که از مردم کشورهای مختلف در گروههای سنی متفاوت اعم از زن و مرد و پیر و جوان و کودکان بودند، در تایمز اسکوئر (Times Square)، مرکز تجاری و گردشگردی مجبوب شهر نیویورک، یکصدا آزادی فلسطین و پایان اشغال آن را فریاد زدند.
فریادهای اقشار مختلف مردم در تقاطع شلوغ هنر و تجارت منهتن چنان طنین انداز شده بود که توجه همه رهگذران را به خود جلب کرده بود.

آنها با سردادن شعارهای ضد صهیونیستی و اهتزاز پرچم فلسطین، حمایت خود را از مردم مظلوم این کشور به نمایش گذاشتند و از سکوت مجامع مسئول بین‌المللی دربرابر جنایات آشکار رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.
اهتزاز پرچم فلسطین و تصاویر مسجد الاقصی و نیز پلاکاردهایی که برروی آن شعارهای مختلفی از جمله " دست از مسجد الاقصی بردارید" و پایان اشغالگری نوشته شده بود، در میان تابلوهای تبلیغاتی بسیار بزرگ و فراوان برندهای مشهور تجاری جهان خودنمایی می کرد.

بسیاری از کسانی که معمولا برنامه های سرگرم کننده در این مرکز تجاری و گردشگری منهتن در طول شبانه روز برگزار می کنند، با توجه به این تجمع اعتراضی ، برنامه های خود را تقریبا برای چند ساعتی تعطیل کردند.
در ابتدای مراسم، چند تن از جوانان به نیابت از مردم کشورهای مختلف در اهمیت توجه جامعه جهانی و ملت ها به وضعیت سخت مردم فلسطین و نوار غزه ، سخنان کوتاهی را بیان کردند هر لحظه بر جمعیت مردم که بصورت خودجوش تجمع کرده بودند، افزوده می شد.
هنگامی که جمعیت راهپیمایان افزایش یافت، آنها تحت تدابیر امنیتی و با همراهی پلیس نیویورک و در محدوده تایمز اسکوئر و برخی از خیانهای اطراف آن با پرچم بزرگی از فلسطین و پلاکاردها و دست نوشته هایی درباره آزادی فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی به حرکت درآمدند و برای ساعتی راهپیمایی کردند.
تنش در سراسر کرانه باختری اشغالی، از جمله شرق قدس با روی کار آمدن کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بالا گرفته و حملات به شهرهای فلسطینی افزایش یافته است.
جنایات و رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و هتک حرمت مسجد الاقصی در این ماه مقدس برای سه مذهب اسلام، مسیحیت و یهودیت افزایش یافته و آمریکا نه تنها این حملات را محکوم نکرده بلکه دفاع نیروهای مقاومت را تروریستی خوانده و محکوم کرده است.
ایالات متحده آمریکا همچنین با تاکید بر تعهد خود به امنیت تل آویو، اعلام کرده است که حق دفاع مشروع این رژیم را به رسمیت می شناسد.

آمریکا همچنین در شورای امنیت سازمان ملل مانع صدور حتی بیانیه ای در این زمینه شدو چهارمین نشست این شورا پشت درهای بسته درباره وضعیت فلسطین از زمان آغاز بکار دوباره دولت ائتلافی افراطی نتانیاهو بعنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت های دولت جو بایدن با بن بست مواجه شد.
https://irna.ir/xjM9ct
**سرخوردگی و شکست واشنگتن در خاورمیانه
مرکز مطالعاتی «نشنال اینترست» اعتقاد دارد تحولات خاورمیانه که با افزایش نفوذ چین در خاورمیانه و سرخوردگی کاخ سفید همراه شده است. در این شرایط واشنگتن باید در رویکردهای خود تجدیدنظر کند و کارزار شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران را که تنها به بدترشدن شرایط برای واشنگتن منجر خواهد شد، رها کند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

روند عادی سازی روابط ایران و عربستان با سرعتی فراتر از تصور غرب به ویژه ایالات متحده در جریان است. با وجود برخی بدبینی ها در واشنگتن نسبت به تداوم و نتیجه بخش بودن تلاش ها اما این موضوع پس از دیدار چند روز قبل «حسین امیر عبداللهیان» و «فیصل بن فرحان» وزرای خارجه دو کشور جدی تر شده است. با اینحال برای ایالات متحده نوع و عمق نقش آفرینی پکن در تحولات سیاسی و دیپلماتیک خاورمیانه چالش برانگیزتر بوده است. دلیل غیرقابل باور بودن موضوع از سوی کاخ سفید آن است که چین تاکنون تنها به بخش های اقتصادی منطقه خاورمیانه علاقه نشان می داد و این برای اولین بار است که به مسائل سیاسی ورود کرد و با موفقیت توانست چنین دستاورد بزرگی داشته باشد.

این احساس ناخوشایند در کاخ سفید حتی پس از سفر پنهانی چند روز قبل «ویلیام برنز» ریس سیا به عربستان و دریافت پاسخ های ناامیدکننده از ریاض تشدید شد. همین سرخوردگی ها در واشنگتن موجب شده است تا کاخ سفید با ابراز بدبینی به تحولات سعی کند تا حس شکست را به دوکشور خاورمیانه و متحدان جهانی خود القا نماید.

رویکرد تهران، ریاض و واشنگتن

در چند روز اخیر بسیاری از کارشناسان، رسانه ها و اتاق های فکر آمریکایی تلاش کردند تا تحلیل هایی مبنی بر بی‌نتیجه بودن آشتی تهران و ریاض یا فایده اندک این تحول بزرگ در خاورمیانه را ارائه کنند یا آنکه توافق را برای آمریکا سودمند نشان دهند. در این زمینه مرکز پژوهشی «نشنال اینترست» مدعی شد که عادی سازی عربستان و ایران ناشی از خستگی دو کشور از شرایط موجود است و اتفاقات آینده هم می تواند منافع ایالات متحده را برآورده کند.

این اندیشکده آمریکایی در تحلیل رویکرد و اهداف ریاض آورده است ازآنجاکه سعودی ها روابط پیچیده ای با ترکیه دارند، عادی سازی روابط با ایران به آن ها اجازه می دهد تا بر اولویت های دیگری تمرکز کنند. بنابراین ریاض با این اقدام از محدودیت های خود می کاهد و قادر می شود تا قدرت خود را در داخل کشورش یا در خارج نزدیک خود، یعنی شبه جزیره عربستان و حتی جهان عرب تثبیت کند.

باآنکه گزارش فوق قادر به مخفی کردن موفقیت های ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان نبود اما برای هر دستاورد تحلیلی غرب پسند را ارائه کرد و در مقابل مدعی شد برخی چالش ها محرک ایران برای حرکت به این سمت بوده اند و در این راستا گزارش به برجسته سازی مسائلی همچون مشکلات داخلی و چالش های اقتصادی، دشمنان جدید تهران و تحرکات باکو و ترکیه پرداخته است.

گزارش تصریح دارد: عربستان سعودی بعید می‌داند که بتواند به سطح برتری در قدرت نظامی و توانمندی‌ هسته ‌ای نسبت به ایران برسد. این کشور همچنان مجبور است از چتر هسته‌ ای ایالات متحده سود ببرد، ضمن آنکه حمله ایران به خود را نیز بعید می داند. از آنجایی که دو کشور دریافته اند در این منازعه برنده نمی شوند، به تساوی نسبی رضایت دادند.

در بخش دیگر این گزارش منافع و واکنش ایالات متحده به این تحولات مورد بررسی قرار گرفته و آمده است: واشنگتن صرف نظر از برنامه هسته ای به ایجاد روابط خوب با ایران علاقه دارد زیرا ایالات متحده در حال تمرکز سیاست خارجی خود به سمت دیگر قدرت های بزرگ رقیب به ویژه چین است. به همین دلیل دولت آمریکا نمی تواند منابع خود را برای دشمنی با ایران صرف کند بلکه برعکس، واشنگتن باید روابط خود را با تهران و دمشق بهبود بخشد تا از بازیگری بیشتر چین یا روسیه جلوگیری کند. در این چارچوب حتی یک ایران هسته ‌ای می ‌تواند به یک حائل بزرگ بین قدرت چین و روسیه و خلیج فارس تبدیل شود.

تحلیلگر این اتاق فکر آمریکایی نوعی موازنه هسته ای را در خاورمیانه پیشنهاد می دهد و می افزاید: در هر صورت، واشنگتن برای توقف برنامه هسته ای ایران مسیر راحتی ندارد و حتی حمله هوایی هم شاید تنها بتواند چند ماه در آن تاخیر ایجاد کند. قدرت های منطقه ای اما قادر خواهند بود در مقابل یک ایران هسته ای موازنه ای را ایجاد کنند بنابراین تهران تهدید بزرگی برای ایالات متحده نیست و واشنگتن بهتر است در رویکرد خود در قبال ایران تجدید نظر کند.

طبق دیدگاه فوق، در این راستا «واشنگتن باید از نزدیکی ایران و عربستان به عنوان پایه ای برای ساختار امنیتی منطقه ای فراگیرتر استفاده کند. تداوم درگیری های کنونی در سوریه و یمن راه را برای ورود رقبای اصلی واشنگتن، یعنی چین و روسیه باز می کند و به ترکیه هم اجازه می دهد تا اهداف توسعه طلبانه و بی ثبات کننده خود را از سر گیرد. خودداری آمریکا از قطبی سازی به تدریج می تواند به عادی سازی عمومی منجر شود و فرصت های کمتری را برای پکن و مسکو جهت نفوذ به منطقه ایجاد نماید ... در واقع ادامه کارزار شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران تنها به بدترشدن شرایط برای واشنگتن منجر خواهد شد.»

چین در خاورمیانه؛ آمریکا در شرق آسیا

اندیشکده آمریکایی «Hoover» نیز بر این باور است: از حدود بیش از یک دهه قبل تاکنون، مقامات آمریکایی از خلق یک محور استراتژیک دور از خاورمیانه به منظور مقابله با تهدید فزاینده چین سخن می گویند. در این دوره، پکن خاورمیانه را به عنوان عرصه اصلی رقابت قدرت های بزرگ با ایالات متحده معرفی کرده است. ناهماهنگی راهبردی بین رویکردهای دو قدرت بزرگ در قبال منطقه با اعلام غافلگیرکننده‌ موفقیت پکن در میانجیگری برای نزدیکی عربستان سعودی و ایران به اوج خود رسید. بازی سیاست قدرت منطقه‌ ای همچنان ادامه دارد، حتی زمانی که آمریکا تصمیم می‌گیرد بازی نکند.

این اتاق فکر آمریکایی به نقل از یکی از مقامات شورای امنیت ملی ایالات متحده مدعی است که ابتکار نزدیکی راهبردی عربستان و ایران در واشنگتن متولد شد، اما این سیاست خاورمیانه ای آمریکا توسط چین به اجرا درآمد. اگرچه اهداف منطقه ای چین و آمریکا همپوشانی دارند اما نتیجه این همگرایی افزایش نفوذ چین بوده است.

طبق این تحلیل، مساله مهمتر اکنون عملیاتی شدن جاه طلبی چین برای پر کردن خلاء قدرت خاورمیانه است که از خروج آمریکا ناشی می شود. در یک دهه گذشته چین با نادیده گرفتن تحریم های آمریکا به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده و همزمان روابط اقتصادی مهمی را با عربستان سعودی برقرار کرده است. حال آشکار شده که در خاورمیانه جدید، تنها چین است که اراده و اهرم لازم برای تضمین معامله بین دو رقیب قدرتمند منطقه ای را دارد.
https://irna.ir/xjM8WN
**چهره رسانه‌ای پاکستان: کاهش سلطه طلبی آمریکا در منطقه ثمره توافق تهران-ریاض است
تحلیلگر و مجری معروف برنامه‌های سیاسی در پاکستان توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط را اقدامی ارزشمند و قابل تمجید دانست و گفت: دلیل این توافق رد سلطه‌جویی آمریکا در منطقه است که به کاهش نفوذ آن منجر خواهد شد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

«سلیم صافی» مجری برنامه معروف شبکه خبری «جیو» پاکستان موسوم به "جرگه" در مقاله‌ای با عنوان "توافق ایران-سعودی و پاکستان" نوشت: تصمیم ایران و عربستان با کمک دیپلماسی چین بسیار ارزشمند و ستایش برانگیز است و ثابت می کند که کشورهای منطقه دیگر دنباله رو مطالبات آمریکا نیستند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این کشور نفوذ قوی از خود در منطقه ایجاد کرد.

این تحلیلگر پاکستانی نوشت که فشار آمریکا بر دیگر کشورها درپی توافق ایران و از مهم ترین چالش‌های پسا توافق است، ممکن است فشار بر پاکستان برای کاهش روابط با چین و جلوگیری از نفوذ چینی‌ها در منطقه بیشتر شود.

وی اظهار داشت که عربستان که طی چند سال اخیر خسته از سیاست‌های آمریکا در مسیر تنش‌زدایی قدم برداشت پس از عادی سازی روابط با ترکیه، قطر و تلاش برای خروج از باتلاق یمن تصمیم به برقراری روابط با ایران گرفت و این ماموریت با دیپلماسی هوشمندانه چین به موفقیت رسید.

سلیم صافی نوشت که روابط راهبردی پاکستان با چین همواره با مخالفت آمریکا مواجه شده و واشنگتن به نظر می‌رسد در آینده فشار بر اسلام‌آباد را بیشتر خواهد کرد اما باید دید که پاکستان چگونه این وضعیت را مدیریت می‌کند.

وی تاکید کرد: توافق ایران و عربستان جدای از حل پرونده‌های منطقه‌ای راه برای حضور آسان چین در منطقه را همواره می سازد. پاکستان اما با ۲ چالش مهم یعنی روابط با هند و افغانستان روبرو خواهد بود و اینکه آیا اسلام‌آباد می‌تواند مانند ایران و عربستان، به مشکلات خود با ۲ همسایه شرقی و غربی خود پایان دهد.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح روز ۱۷ فروردین در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزرای خارجه پس از این دیدار بیانیه مشترکی را با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند و ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.
https://irna.ir/xjM9hm
**نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه اردیبهشت ماه برگزار می شود
سفیر مسکو در دمشق اعلام کرد که نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به ماه می (اردیبهشت ماه ) موکول شد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

«الکساندر یفیموف»، در گفت وگو با روزنامه الوطن با بیان اینکه تماس ها و مشورت ها برای رسیدن به نتایج مثبت در این چارچوب، میان طرف های ذیربط تداوم دارد، تاکید کرد که نشست چهارجانبه قرار بود، فردا (دوشنبه)برگزار شود اما به اوایل ماه می (اردیبهشت ماه) موکول شد.

سفیر مسکو افزود که مسیر عادی سازی روابط آنکارا و دمشق طولانی است و نمی توان تمام پرونده ها را طی یک دور گفت وگو و یا مذاکره بررسی کرد.

یفیموف با اشاره به تلاش های کشورش برای برگزاری نشست چهارجانبه ابراز امیدواری کرد که به نتایج مثبتی در این راستا رسید.

وی اضافه کرد که این مسیر طولانی است اما ما گام به گام پیشروی خواهیم کرد.

برخی منابع در گفت وگو با الوطن تاکید کردند که دمشق خواستار پایان دادن به حضور نظامی ترکیه، توقف حمایت از گروهک های مسلح، توقف دخالت در امور داخلی و مبارزه با تروریست ها است.

این منابع می گویند که ترکیه تا کنون هیچ جدیتی برای پایبندی به تعهدات خود نشان نداده است.

بر اساس این گزارش، نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه اخیرا در مقر وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد.

هیات سوریه به ریاست «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه در این نشست بر روی سه نکته اصلی یعنی لزوم پایان دادن به حضور غیرقانونی ترکیه در اراضی سوریه، عدم مداخله در امور داخلی سوریه و مبارزه با تروریسم در همه اشکال متمرکز بود.
https://irna.ir/xjM9hB
**جاسوسی آمریکا از متحدانش و فعالیت موساد علیه نتانیاهو
همزمان با افشای جاسوسی آمریکا از متحدانش و ناتوانی این کشور در حفاظت از اطلاعات طبقه بندی شده، انتشار جزئیات بیشتری از اسناد پنتاگون و سیا نشاندهنده دخالت موساد در امور داخلی رژیم صهیونیستی و گستردگی فعالیت گروه شبه‌نظامی واگنر است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

روزنامه نیویورک تایمز نوشت که افشای ۱۰۰ سند محرمانه و فوق سری وزارت دفاع و سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) موجب پیچیده شدن روابط واشنگتن با متحدانش شده و آنها از جاسوسی آمریکا از متحدانش خشمگین ساخته و توانایی این کشور را در حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندی شده زیر سوال برده است.

یک مقام اطلاعاتی غربی که این اسناد لو رفته را بررسی کرده، گفت که انتشار این اسناد "دردناک" بوده و ممکن است که "اشتراک اطلاعاتی با آمریکا را محدود کند. از سوی دیگر، این اسناد می‌تواند به شیوه‌های دیگر به روابط دیپلماتیک واشنگتن آسیب بزند.

نیویورک تایمز نوشت: افشای اسناد محرمانه آشکار کرد که آمریکا نه تنها از روسیه بلکه از متحدانش نیز جاسوسی می‌ کند.

گرچه اف بی آی، سیا، پنتاگون و وزارت دادگستری برای شناسایی عامل نشت این اطلاعات بسیج شده‌اند، با این حال یک مقام ارشد آمریکایی گفت که صدها و شاید هزاران نفر از مقام ‌های کشوری و لشکری به اسناد دسترسی دارند؛ از این رو، شناسایی عامل افشای این اسناد دشوار است.

دخالت موساد در اعتراضات ضد دولتی اسرائیل

بر اساس اطلاعات تکمیلی روزنامه نیویورک تایمز از اسناد لو رفته پنتاگون و سیا، سران سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد)، کارکنان این تشکیلات و شهروندان عادی را به مشارکت در تظاهرات ضد دولتی علیه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو تشویق کرده بودند.
بر اساس اسناد منتشر شده، برآورد اطلاعاتی ۱ مارس (۱۰ اسفند) سیا نشان می دهد که مقام های ارشد این سازمان از " اعتراض مقام های موساد و شهروندان اسرائیلی و همچنین فراخوان های صریح علیه لایحه اصلاحات قضایی دولت حمایت کرده بودند. "

اطلاعات فاش شده موید ادعاهای یائیر نتانیاهو فرزند نخست وزیر کنونی این رژیم است که مدعی شده بود عناصری در درون جامعه اطلاعاتی اسرائیل و وزارت امور خارجه آمریکا در برپایی اعتراض ها نقش دارند.

فعالیت جهانی گروه شبه‌نظامی واگنر

تارنمای روزنامه دیلی میل نیز با انتشار جزئیات بیشتری از اسناد مربوط به گروه شبه نظامی واگنر نوشت که این مزدوران روس به دولت هاییتی پیشنهاد کرده بودند تا در برخورد با دسته جات مسلح، به این کشور کمک کنند.

گروه واگنر برای مبارزه با شورشیان و تروریست های تکفیری در دستکم ۶ کشور آفریقایی حضور داشته و با ترکیه و سوریه نیز در ارتباط است.

بر اساس اسناد فاش شده، گروه واگنر ارتشی ۲۲ هزار نفره از محکومان آزاد شده روس را در جبهه باخموت اوکراین گرد آورده است.
به نوشته دیلی میل، واگنر در ماه فوریه (اواسط زمستان ۱۴۰۱) با اتباع ترکیه در تماس بوده تا برای نبرد در اوکراین از این کشور سلاح تهیه کند. بر اساس اسناد مذکور، کشور آفریقایی مالی برای واگنر تبدیل به پایگاهی برای تهیه تسلیحات از ترکیه شده است.

دیلی میل به نقل از یکی از این اسناد و براساس اظهارات یکی از مزدوران واگنر نوشت که هم اکنون بیش از یک هزار و ۶۴۵ نیروی این گروه شبه نظامی در مالی فعالیت می کنند.
https://irna.ir/xjM9hD
**معترضان به گرانی های گسترده در ۶۰ شهر مغرب به خیابان آمدند
صدها نفر از معترضان و فعالان اجتماعی در شهرهای مختلف مغرب شنبه شب به خیابان‌ها آمدند تا به گرانی‌های گسترده و بی‌سابقه اخیر در این کشور اعتراض کنند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

معترضان در بیش از ۶۰ شهر مغرب شنبه شب به خیابان ها آمدند و از گرانی بی سابقه مواد غذایی طی هفته های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم انتقاد کردند.

معترضان به دعوت «جبهه اجتماعی مغرب» با تجمع در میادین شهرها و تحت نام «مبارزه مداوم علیه گرانی و ستم اجتماعی»، خواهان اقدام فوری و ضروری دولت برای کاهش قیمت سبزیجات، میوه‌، ماهی، گوشت و سایر مواد غذایی اساسی و بازگشت آن به نرخ های قبلی شدند.

این جبهه پیشتر در بیانیه ای از «گرانی بالا و بی‌سابقه مواد غذایی اساسی به‌ویژه گوشت، ماهی و سبزیجات» و همچنین «گرانی بیش از حد و غیرقابل توجیه سوخت با وجود قیمت پایین نفت در سطح بین‌المللی» انتقاد کرده بود.

جبهه اجتماعی مغرب همچنین یک تجمع اعتراضی در شهر رباط پایتخت مغرب و در مقابل مقر پارلمان ترتیب داد که طی آن صدها معترض، با در دست داشتن بنرهایی در محکومیت افزایش قیمت ها، علیه دولت شعار دادند.

همزمان با آغاز ماه رمضان در مغرب، قیمت سبزیجات، میوه‌، انواع گوشت، ماهی و خرما رکورد زد و با وجود ابراز اطمینان دولت مبنی بر تامین محصولات با قیمت پایین، اما واقعیت حاکم بر بازارهای شهری و روستایی مغایر آن بود و گرانی ها ادامه یافت.

در همین حال کمیسیون عالی برنامه‌ریزی مغرب که یک نهاد دولتی مرتبط با برنامه‌ریزی است، نرخ تورم در پایان فوریه گذشته را ۱۰.۱ درصد اعلام کرد و علت آن را افزایش قیمت ۲۰.۱ درصدی مواد غذایی و ۳.۶ درصدی اقلام غیرخوراکی دانست.
https://irna.ir/xjM9gS

**جورجیا ملونی؛ "ترامپ ایتالیا"
«جورجیا ملونی» که نخستین نخست‌وزیر زن در تاریخ ایتالیا به شمار می‌رود از سوی منتقدان چپگرایش، نسخه زنانه دونالد ترامپ در این کشور و در اروپا شناخته می‌شود.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

تارنمای خبری هیل در گزارشی به قلم «داگلاس مک کینون»(DOUGLAS MACKINNON) نوشت: جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا (از بسیاری جهات) و از منظر جناح چپ، دونالد ترامپ از نوع زن، شناخته می شود.

نویسنده این مقاله که سابقه طولانی حضور در کاخ سفید بعنوان مشاور سیاسی در دولت های رونالد ریگان و جرج اچ. دبلیو بوش (پدر) داشته دراین مقاله می نویسد: هر زمانی که دونالد ترامپ در منظر عموم نطقی می کند و یا کاری انجام می دهد، خشم بسیاری از چپ ها را برمی‌انگیزد و به نظر می رسد وی در برابر انتقادات چنین گروه هایی تنها نیست، چراکه برخی از زنان محافظه کار که با داریت خود به شهرت می رسند و در زمینه سیاسی به برتری دست می یابند، به سرعت به هدف (انتقادی) همانند ترامپ بدل می شوند.

موسولینی بعدی

ملونی که اکنون حدود یکسال و نیم است سمت نخست وزیر ایتالیا را عهده دار است از سوی بسیاری از چپ ها که اتفاقا اکثر آنها نیز زنان هستند، طی این مدت اتهامات شدیدی را تحمل کرده است؛ آنها او را یک «فاشیست»، «افراطی»، «دیکتاتور»، «بینیتو موسولینی بعدی» وحتی برخی از منتقدان، وی را «نازی دوم» می خوانند.

این مقاله می نویسد: چندان جای تعجب نیست که برخی از تندترین انتقادها علیه نخست وزیر ایتالیا طی این مدت از سوی رسانه های ترقی‌خواه لیبرال مستقر در کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و استرالیا صورت گرفته است، بطور مثال یک مقاله که در نشریه آمریکایی «آتلانتیک» (The Atlantic) در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ (۳۱ شهریور ۱۴۰۱) منتشر شد، علیه او تیتر زد؛ «بازگشت فاشیسم به ایتالیا». اندکی بعد شبکه رادیو و تلویزیون استرالیا در گزارشی عنوان کرد: «آیا جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا یک فاشیست است» و همراه با آن، تصویری از موسولنی که در کنار آدلف هیتلر به رسم نازی ها سلام می‌دهد برای مخاطبان خود پخش کرد.
دموکرات ها هم فاشیست هستند

این مقاله در ادامه می نویسد: بیل ماهر (Bill Maher) یکی از مجریان شبکه HBO (بزرگترین شبکه تلویزیونی آمریکا) دراین باره از رسانه‌های لیبرال که گرایش «راست افراطی» دارند، انتقاد کرد و گفت : مدام می گویند حزب ملونی موسوم به (حزب برادران ایتالیا) دارای ریشه های فاشیستی است، دموکرات ها هم همینطور، ریشه حزب برده داری دارند و اکنون هم شاهد آن هستیم که وی را به کاخ سفید دعوت کرده اند.

تارنمای خبری هیل می نویسد: حقیقت این است که جورجیا ملونی در تاریخ ایتالیا ریشه دارد؛ وی از میان طبقه کارگری برخاسته و بدون داشتن ارتباط و کمک طبقه ثروتمند سیاسی، حزب خود را تاسیس کرد و توانست این حزب را به قدرت برساند. حزبی که در چهار سال گذشته تنها چهار درصد آرا را داشت امروز ۲۶ درصد آرا را کسب کرده است.

ملونی خود در نطقی گفته بود: من نخستین زن در تاریخ ایتالیا هستم که به سمت نخست وزیری این کشور برگزیده شدم، من مطمئناً به دلیل پیشینه خانوادگی یا دوستی‌های تأثیرگذار (سیاسی) به اینجا نرسیده ام.

جورجیا ملونی در مورخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ عهده دار سمت نخست وزیری ایتالیا شد.
https://irna.ir/xjM9hp
**سفر وزیر دارایی کره جنوبی به آمریکا
دفتر وزیر دارایی کره جنوبی از سفر وزیر این کشور به آمریکا برای شرکت در چندین نشست از جمله جلسه وزیران دارایی گروه ۲۰ خبر داد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

براساس اطلاعات وزارات اقتصاد و دارایی کره جنوبی چو کیونگ هو وزیر دارایی سفر خود به آمریکا را از فردا (دوشنبه) با دیدار مدیران شرکت های سرمایه گذاری از جمله بلک استون آغاز می کند.

قرار است وی روز سه شنبه نیز ملاقاتی با رئیس شرکت گولدن ساچز داشته باشد. طی این دیدارها وزیر دارایی کره جنوبی شرایط اقتصاد کلان این کشور را توضیح خواهد داد.

روز چهارشنبه نیز این مقام سیاسی کره جنوبی برای شرکت در جلسه کمیته توسعه بانک جهانی عازم واشنگتن خواهد شد و قرار است درباره اهمیت نقش سازمان ها در مسائل جهانی از جمله تغییرات اقلیمی و همه گیری صحبت کند.

چو کیونگ هو همچنین قرار است در نشست دو روزه وزیران دارایی گروه ۲۰ و روسای بانک مرکزی که از روز چهارشنبه آغاز می شود شرکت کند.

در این میان دیداری با روسای سازمان های مالی جهانی از جمله صندوق پول بین الملل، بانک توسعه داخلی آمریکا و شرکت های مالی بین المللی نیز برگزار خواهد شد.

در این سفر وزیر دارایی کره جنوبی با همتایان آلمانی و لهستانی خود نیز دیدار خواهد کرد.
https://irna.ir/xjM9j8
**دمشق: روابط با تهران راهبردی است/ ایستادگی ایران در کنار سوریه از روزهای اول جنگ
معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که از همان ابتدای جنگ ظالمانه علیه این کشور، ایران در کنار ما ایستاد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

«ایمن سوسان» در گفت وگو با روزنامه الوطن افزود که روابط ایران و سوریه راهبردی است و تهران از همان روزهای اول آغاز جنگ ظالمانه علیه سوریه در کنار ما ایستاد.

وی درخصوص اعطای نشان شایستگی به «مهدی سبحانی»، سفیر پیشین تهران در دمشق گفت که اهدای نشان شایستگی درجه ممتاز از سوی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به سبحانی ، به پاس تلاش های وی در گسترش روابط تهران و دمشق است.

سوسان تاکید کرد که این نشان تنها یک نشان دیپلماتیک نیست، بلکه در راستای تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از سوریه و تاکید بر روابط راهبردی میان دو کشور است.

معاون وزیر خارجه سوریه اضافه کرد که سبحانی در چارچوب سیاست کشورش، تلاش های فراوانی برای گسترش روابط ایران و سوریه انجام داد، بنابراین او مستحق نشانی است که رئیس جمهور سوریه به او اهدا کرد.

سبحانی نیز در گفت وگو با الوطن درخصوص گسترش همکاری های اقتصادی میان ایران و سوریه گفت که روابط اقتصادی دو کشور نیازمند فضای مناسب از جمله قوانین، امور بانکی و سرمایه گذاری است و این مسائل به ایجاد فضای مناسب برای تقویت روابط اقتصادی کمک می کند.

بر اساس این گزارش، مهدی سبحانی، سفیر پیشین ایران در دمشق در پایان ماموریت دیپلماتیک خود در این کشور، روز گذشته (شنبه) نشان شایستگی سوریه را دریافت کرد.

سبحانی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان اعزام خواهد شد.

«حسین اکبری» دیگر دیپلمات وزارت خارجه جایگزین سبحانی در دمشق شده است.
https://irna.ir/xjM9jD

**آمریکا رزمایش چین در اطراف تایوان را رصد می کند
آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد این کشور کلیه تحرکات چین در رزمایش‌ اخیر خود در رزمایش‌های نیروهای هوایی و دریایی پکن را در اطراف جزیره تایوان رصد می کند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

چین ۱۹ فروردین اعلام کرد که از هشتم تا دهم آوریل (۱۹ تا ۲۱ فروردین) رزمایش‌هایی در آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان برگزار می‌کند.

به نظر می رسد این رزمایش به نوعی یک هشدار به هواداران استقلال تایوان و تلاشی برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی چین به شمار می آید را آغاز کرده است.

این رزمایش در حالی برگزاری می‌شود که کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته برغم هشدارهای چین از «تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان در ایالات متحده میزبانی و با وی دیدار کرد.

رویترز نیز به نقل از سخنگوی موسسه امریکایی در تایوان که اشاره ای به نامش نشده است گفت:"ما اقدامات پکن را از نزدیک زیر نظر داریم. "

این سخنگو افزود: همانطور که گفتیم هیچ دلیلی وجود ندارد که پکن این دیدار را که با شیوه و سیاست دیرینه ایالات متحده سازگار بود به چیزی تبدیل کند که نیست یا به عنوان بهانه ای برای واکنش بیش از حد دستاویز قرار دهد.

چین پیش از دیدار مک‌کارتی با رئیس جزیره تایوان تاکید کرد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باید به اصل چین واحد و ۳ اعلامیه مشترک میان آمریکا و چین در این باره پایبند باشد و از ارسال پیام‌های اشتباه به نیروهای «تایوان مستقل» خودداری و از تضعیف روابط میان چین و آمریکا و صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان پرهیز کند.

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرده است: ۷۱ هواپیما و ۹ کشتی ارتش آزادیبخش خلق چین در ساعت ۱۶ هشتم آوریل (۱۹ فروردین) ردیابی شدند.

بنابر اعلام وزارت دفاع تایوان، ۴۵ هواپیما از خط میانی در شمال، مرکز و جنوب تنگه تایوان عبور کرده و وارد «منطقه شناسایی دفاع هوایی» در جنوب غرب ما شدند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ تاکنون تحت حکومتی جدا از پکن اداره می‌شود اما چین این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند و با تماس رسمی سایر کشورها با تایپه مخالف است.
https://irna.ir/xjM9kH
**هنیه با سید حسن نصرالله دیدار کرد/ تبادل نظر درباره تحولات منطقه و آمادگی مقاومت
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس ) با دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

هیاتی از جنبش حماس به ریاست «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش روز یکشنبه به دیدار «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در بیروت رفت.

در این دیدار «صالح العاروری» نائب رئیس جنبش حماس نیز حضور داشت.

در این دیدار درباره مهم ترین تحولات فلسطین و اتفاقات مسجد الاقصی و تنش های بوجود آمده در کرانه باختری و نوار غزه رایزنی شد.

حماس و دبیرکل حزب الله لبنان درخصوص تحولات سیاسی منطقه و آمادگی محور مقاومت و همکاری طرف های مختلف آن برای مقابله با هر رویدادی تبادل نظر کردند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که در راس هیأتی به بیروت سفر کرده است، پنجشنبه شب نیز با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرد.

هنیه چهارشنبه گذشته طی سفری ویژه در راس هیئتی بلندپایه از این جنبش وارد بیروت شد.

نظامیان صهیونیستی دور تازه‌ای از خشونت با فلسطینیان در مسجدالاقصی را آغاز کرده‌اند؛ ‌بطوری که بامداد چهارشنبه گذشته ۱۶ فروردین ماه به معتکفان داخل مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی حمله و تلاش کردند آنان را از مسجد بیرون کنند. در آن حمله، بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران فلسطینی زخمی و ۴۰۰ نفر دیگر بازداشت شدند.

از چهارشنبه تاکنون مسجدالاقصی مکان درگیری و تنش نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست علیه نمازگراران و اعتکاف کنندگان و مدافعان مسجد است.

«ایتامار بن گویر» وزیر تندروی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شنبه شب خواهان استقرار بیشتر نیروهای این رژیم برای اخراج اعتکاف کنندگان فلسطینی از مسجد الاقصی شد. در مقابل، اعتکاف کنندگان نیز درهای مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی را شنبه شب بسته و تاکید کردند که از حق خود در آزادی عبادت و دفاع از مسجد الاقصی کوتاه نخواهند آمد. دولت اردن نیز به عنوان متولی امور قدس نسبت به هرگونه اخراج اعتکاف کنندگان هشدار و پیامدهای چنین اقدامی را متوجه رژیم صهیونیستی دانست.

در پاسخ به تعرض ها و جنایات رژیم صهیونیستی، گروه های مقاومت فلسطین چندین بار شهرک های صهیونیست نشین اطراف مرز نوار غزه و شمال سرزمین اشغالی را با موشک هدف قرار داده‌اند.
https://irna.ir/xjM9mv
**برگزاری نشست فوری کره جنوبی با آمریکا پس از گزارش استراق سمع سیا
دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی امروز یکشنبه از برگزاری نشست فوری با آمریکا پیرو گزارشی درباره اتهام سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) پیرامون رهگیری ارتباطات دولتی کره جنوبی درباره کمک رسانی به اوکراین در جنگ با روسیه خبر داد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

برخی اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا جزئیاتی از " مناظرات داخلی کره جنوبی " درباره این موضوع که گلوله های توپخانه ای آمریکا را برای استفاده به اوکراین با نقض سیاست سئول درباره تامین کمک های مرگبار را مطرح کرده است.

این روزنامه آمریکایی اشاره کرد مقامات کره جنوبی درباره تحت فشار قرار گرفتن یون سوک یول رئیس جمهوری این کشور از سوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره شفاف سازی درباره این موضوع ابراز نگرانی کردند.

در مصاحبه مطبوعاتی امروز یک مقام دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: «ما سوابق و نمونه های سایر کشورها را مورد بازبینی قرار خواهیم داد و به زودی پاسخگو خواهیم بود. »

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تمرکز این کشور در تامین کمک رسانی بشردوستانه به جای سلاح های مرگبار افزود هیچگونه تغییری در موضع دولت ما درباره اوکراین وجود ندارد.

مقامات کره جنوبی اعلام کردند هنوز تصمیمی درباره تامین سلاح برای اوکراین اتخاذ نشده است.
https://irna.ir/xjM9n4
**کابوس موشکی صهیونیست ها
در روزهای اخیر سرزمین های اشغالی از سه ضلع آماج حملات موشکی رزمندگان مقاومت قرار گرفت و مقامات تل آویو و ساکنان سرزمین های اشغالی را با کابوس موشکی مواجه کرد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

سران رژیم صهیونیستی شاید فکر نمی کردند که اقدام نظامیان صهیونیست در مسجدالاقصی این قدر برای آنها گران تمام شود و آنها را با چالش سه جانبه موشکی مواجه کند.

نظامیان صهیونیست شامگاه چهارشنبه با ورود به صحن مسجدالاقصی با باتوم و گلوله‌های پلاستیکی نمازگزاران فلسطینی را مورد حمله شدید قرار داده، دهها فلسطینی را زخمی و بازداشت نموده، آسیب های فراوانی به این مکان مقدس رسانده و در ادامه در جنایتی آشکار مانع ورود خودروهای امدادی به باب الاسباط در قدس برای انتقال زخمی‌ها شدند.

طی این اقدام جنایتکارانه نظامیان صهیونیست، بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران فلسطینی زخمی و ۴۰۰ نفر دیگر نیز بازداشت شدند.

این اقدام نظامیان صهیونیست کافی بود تا رزمندگان مقاومت از سه محور شمالی (لبنان)، جنوبی (غزه) و شرقی (سوریه) سرزمین های اشغالی را هدف موشک های خود قرار دهند.

رزمندگان مقاومت یک روز پس از جنایت نظامیان صهیونیست با شلیک نزدیک به ۱۰۰ موشک کوتاه برد از نوع کاتیوشا و گراد از جنوب لبنان و ۴۴ راکت از سمت غزه پاسخ درخوری به صهیونیست ها دادند و ثابت کردند که فلسطینیان تنها نیستند.

سومین اقدام موشکی رزمندگان مقاومت روز گذشته (شنبه) و از سمت خاک سوریه روی داد که طی آن رزمندگان تیپ قدس که فلسطینیان ساکن سوریه هستند ابتدا با سه موشک و سپس با سه موشک دیگر (در مجموع شش موشک) سرزمین های اشغالی را هدف قرار دادند، اقدامی که طی سال های اخیر بی سابقه بوده است.

این اقدام مقاومت از شمال، جنوب و شرق فلسطین اشغالی نشان از هماهنگی خاصی در بین گروه های مختلف مقاومت می دهد و در شرایط اعتراض های گسترده داخل سرزمین های اشغالی نوید بخش روزهای خوش برای مردم فلسطین و منطقه می باشد.

اتفاق دیگری که در روزهای اخیر افتاد، تلاش برای شلیک موشک‌های دوربرد از صحرای سینا در مصر به سمت ایلات در جنوب فلسطین اشغالی بود، هرچند این اقدام به ثمر ننشست و کشف شد، ولی نشان داد که قرار است جبهه دیگری علیه اشغالگران صهیونیست از سمت مصر توسط رزمندگان مقاومت گشوده شود.

عملیات شهادت‌طلبانه روز جمعه فلسطینیان در "اغوار" که طی آن دو صهیونیست به هلاکت رسیدند و پس از آن دو عملیات جداگانه در تل‌آویو در شامگاه جمعه که طی آن دست‌کم یک صهیونیست به هلاکت رسید و شمار دیگری نیز زخمی شدند هم مصیبتی بود روی مصیبت صهیونیست ها و نتانیاهو.
نتانیاهو زیر منگنه

اقدام هماهنگ مقاومت در هدف قرار دادن موشکی مواضع صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی در کنار گسترش اعتراض های داخلی، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی را زیر منگنه برده و وی به دنبال راه فرار از این مخمصه می گردد. بی بی افراطی هرگز فکر نمی کرد که در چهارمین ماه دوره چهارم نخست وزیری خود با چنین چالشی مواجه شود.

روزنامه "تایمز اسرائیل" در گزارشی در این باره نوشته است، نتانیاهو به دنبال فرار از تشدید تنش‌ها در چند جبهه است و اعلام کرده که تل‌آویو را نمی‌توان در میانه افزایش درگیری‌های داخلی به رویارویی با حماس و حزب‌الله کشاند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، نتانیاهو طی نشست مشورتی با "یوآو گالانت" وزیر جنگ، "الی کوهن" وزیر امور خارجه، "ایتمار بن گویر" وزیر امنیت داخلی، "ران درمر" وزیر امور راهبردی و سایر سران ارشد امنیت اسرائیل اعلام کرده که باید از گسترش جبهه‌های درگیری اجتناب کرد و یک جبهه متحد ارائه داد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز به نقل از نتانیاهو در این نشست اعلام کرده، «در میان ما بر سر موضوعات مختلف اختلاف وجود دارد؛ ما از همه جا - چه از سوی مخالفان و چه در خیابان‌ها - با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم؛ ما باید از اختلافات غیرضروری در داخل کابینه پرهیز کنیم؛ ائتلاف حکومتی باید قدرت و اتحاد خود را نشان دهد».

مقاومت قوی تر و آگاه تر از هر زمان

خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که، ارزیابی‌های امنیتی نشان می‌دهند، اسرائیل در برابر این واقعیت قرار گرفته است که دشمنانش از زیر و بم نقط ضعف‌هایش آگاه شده‌اند.

"آلون بن دیوید" تاکید کرده که «ما در مقابل یک واقعیت جدید قرار داریم که از این پس دشمنان ما از نقاط ضعف فعلی ما آگاهی داشته و همچنان از این طریق اسرائیل را به چالش خواهند کشید».

به گفته این خبرنگار اسراییلی، «ارزیابی سرویس‌های امنیتی اسرائیل همگی افق‌های تاریک و روزهای سیاهی را نشان داده و تاکید دارند که احتمال افزایش تنش در روزهای باقی مانده از ماه رمضان وجود دارد، گرچه با پایان ماه رمضان این تنش به پایان نخواهد رسید.

رئیس پلیس رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرده که «هر لحظه و هر دقیقه منتظر وقوع یک حادثه هستیم، ممکن است یک عملیات انفجار یا تصادف عمدی یا تیراندازی در دیزنکوف، تل آویو یا هر جای دیگر (سرزمین های اشغالی) به وقوع بپیوندد.

شرایط فعلی سرزمین های اشغالی و اعترافات مقامات رژیم صهیونیستی نشان می دهد که سران تل آویو در کنار کابوس موشک های مقاومت با بحران های داخلی شدیدی مواجه هستند، بحران هایی که سقوط رژیم صهیونیستی را به شماره انداخته است و در آینده نزدیک با یاری خدا بساط ۷۵ ساله رژیم اشغالگر قدس برچیده خواهد شد.
https://irna.ir/xjM9pb
**دوراهی دشوار بانک مرکزی اروپا؛ حفظ ثبات اقتصادی یا مهار تورم
روزنامه پولیتیکو نوشت: آشفتگی در بازارهای اروپا و تورم صعودی ناشی از همه‌گیری کرونا که با آغاز جنگ اوکراین تشدید شد، به مهار نیاز دارد و این دو در کنار هم علاوه بر ایجاد اختلاف‌نظر میان تصمیم‌گیران بانک مرکزی اروپا، آن‌ها را بر سر «دوراهی دشوار» ثبات اقتصادی یا مهار تورم قرار داده است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

در گزارش این روزنامه آمریکایی آماده است: بانک مرکزی اروپا (ECB) می‌تواند به منظور کنترل تورم، به افزایش نرخ بهره‌ بانکی ادامه دهد اما در عین حال خطر اینکه با ادامه این روند بر تنش‌ها در بازار مالی اروپا دامن بزند نیز وجود دارد؛ در مقابل کاهش سرعت افزایش نرخ بهره‌ها بازار را آرام‌تر می‌کند اما این بار بانک مرکزی اروپا خطر تداوم وضعیت نابسامان اقتصادی در منطقه را به جان می‌خرد.

به عبارتی دیگر شرایط به گونه‌ای است که مقابله با یکی از این دو مساله، ممکن است آتش دیگری را شعله‌ورتر کند. این مخمصه و دوراهی دشوار تصمیم‌گیران در بانک مرکزی اروپا را دچار دو دستگی کرده، تا جاییکه که این اختلاف عقاید در اظهارنظرهای عمومی آن‌ها نیز نمود پیدا کرده است.

این گزارش ادامه می‌دهد: روند افزایشی نرخ تورم در اروپا [ناشی از همه گیری کرونا] از تابستان گذشته [در بحبوحه جنگ اوکراین] شدت گرفت و بانک مرکزی اروپا هم از آن زمان به منظور کنترل آن نرخ‌های بهره را با سرعت بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

نرخ بهره بانکی در اروپا از منفی ۰.۵ درصد در سپتامبر سال ۲۰۱۹ (شهریور و مهر ۱۳۹۸) به مثبت سه درصد در مارس ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) افزایش یافت و در حالی که بانک مرکزی اروپا برای رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی تلاش می‌کند، نرخ سالانه رشد قیمت‌ها نیز در منطقه یورو (یورو زون) رکورد بی‌سابقه ۱۰.۶ درصد را در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر و آبان ۱۴۰۱) به ثبت رساند.

پس از ثبت تورم ۸.۵ درصدی در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱)، اداره آمار اتحادیه اروپا نرخ تورم را برای ماه مارس ۶.۹ درصد تخمین زده است که نشان می‌دهد بانک مرکزی اروپا از هدف خود (نرخ تورم ۲ درصدی) فاصله زیادی دارد.
این گزارش در تشریح «عوارض جانبی» افزایش نرخ بهره یا به عبارتی افزایش هزینه استقراض نوشت: این امر به طور معمول به کاهش ارزش پولی اوراق قرضه در اختیار بانک‌ها می‌انجامد که سرمایه گذاران را آشفته می‌کند.

پس از سقوط بانک‌های وام دهنده، سیلیکون‌ولی (SVB) و کردیت سوییس (Credit Suisse)، اگرچه این بانک‌ها مشکلات متفاوتی داشتند اما این نگرانی که شاید آن‌ها تنها بانک‌ها و موسسات درگیر مشکلات اقتصادی نباشند، با دامن زدن بر هراس‌های موجود، در سراسر جهان شیوع پیدا کرد.

پس از افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره در ماه مارس، کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا با تاکید بر اینکه او رابطه معکوسی را میان اطمینان از ثبات قیمت و ثبات اقتصادی مشاهده نمی‌کند، افزود: بانک مرکزی می‌تواند همزمان که به افزایش نرخ‌ها ادامه می‌دهد،و سایر مشکلات را با به‌کارگیری ابزارهای دیگر برطرف کند.
اما اقتصاددانان بسیاری با او در این زمینه هم عقیده نیستند. آن‌ها اعتقاد دارند نمی‌شود بدون به خطر انداختن ثبات اقتصادی برای رسیدن به ثبات قیمت‌ها اقدام کرد.

در همین رابطه، استفان گرلاخ اقتصاددان ارشد بانک EFG در زوریخ و معاون سابق بانک مرکزی ایرلند با انتقاد از رویکرد لاگارد و اشاره به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷ خورشیدی) گفت: این همان بازبینی ایده «اصل جدایی» سال ۲۰۰۸ است. "همانطور که آن‌ زمان ایده خوبی نبود، اکنون هم نیست."

پولیتیکو می‌گوید: چالش پیش روی بانک مرکزی اروپا ایجاد یک تعادل مناسب است. اگر این اتفاق رخ ندهد، خطر تکرار مشکلات مالی مشابه سال ۲۰۰۸ یا بازگشت به دوره رکود تورمی که اروپا را در دهه ۱۹۷۰ میلادی درگیر کرده بود، وجود دارد.

اگر بانک مرکزی اروپا با شدت زیادی نرخ‌های بهره را افزایش دهد، نتیجه آن ورشکستگی بانک‌ها و سپس رکود اقتصادی خواهد بود که آن را برای سومین بار [بحران‌های مالی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱] ناچار به کاهش نرخ بهره می‌کند. اما برعکس، اگر این بانک نرخ بهره را به اندازه کافی افزایش ندهند، ممکن است کنترل تورم را که وظیفه اصلی آن است، از دست بدهد.
تنها برخی علل تورم در کنترل سیاست‌گذاران قرار دارند و دولت‌ها می‌توانند با کاهش هزینه‌های خود برای کاهش تقاضا و تورم تلاش کنند. بانک‌های مرکزی می‌توانند نرخ‌های بهره را افزایش دهند تا هزینه استقراض پول بالاتر برود و در نتیجه تقاضا کاهش یابد.

اما برخی دلایل خارج از کنترل سیاستگذاران هستند. بانک مرکزی اروپا پیش از این اذعان کرده بود که نمی‌تواند کار زیادی برای مبارزه با تورم ناشی از جنگ اوکراین انجام دهد. در کل جنگ چیزی نیست که هیچ بانک مرکزی قادر باشد کاری برای آن انجام دهد. همین امر تا حد زیادی در مورد همه گیری کرونا هم صادق است.

جنگ اوکراین از چند جهت که یکی از آن‌ها اعمال تحریم‌های نفتی و اقتصادی اروپا علیه روسیه بود، نقش مهمی در جهش تورمی این قاره در سال گذشت داشت. این درحالیست که اقتصاددانان درباره پیامدهای اعمال این تحریم‌ها و شوکی که به اقتصاد متزلزل اروپا در دوره پسا کرونا وارد می‌کرد هشدار داده بودند.
https://irna.ir/xjM9fL
**ادامه رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان؛ شبیه‌سازی حمله به اهداف مشخص
واحدهای مختلف نیروهای نظامی چین شامل نیروی هوایی، دریایی و موشکی در ادامه رزمایش جاری خود در اطراف جزیره تایوان، اقدام به شبیه سازی حمله به اهداف مشخص در جزیزه تایوان کردند تا قدرت شلیک و واکنش سریع و قابلیت‌های حمله دقیق دوربردشان را به معرض نمایش بگذارند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) روز شنبه با شروع رزمایش هشدار محاصره‌ و تمرین‌های موسوم به «شمشیر متحد» در اطراف جزیره تایوان، با استقرار یک ناو هواپیمابر، راکت‌های دوربرد، کشتی ها، جت های جنگنده و موشک های متفاوت، جزیره تایوان را از چهار جهت تحت فشار قرار داد.

تلویزیون مرکزی چین (CCTV) روز شنبه گزارش داد چندین سرویس نظامی و شاخه‌های وابسته به ارتش آزادی بخش چین، به سمت مناطق هدف حرکت کردند.

آمریکایی ها اعلام کرده اند که این رزمایش را به دقت تحت نظر دارند.

روز اول این رزمایش، روی آزمایش توانایی‌های گروه ضربت در به دست گرفتن کنترل دریا، هوا و اطلاعات تحت حمایت سیستم رزم مشترک متمرکز بود، زیرا نیروها به طور همزمان برای محاصره جزیره به جلو پیش می‌رفتند و وضعیتی سرکوب‌کننده را ایجاد می‌کردند. تلویزیون چین، گزارش داد که جزیره از همه جهت احاطه شده است.

انتظار می‌رود سایر انواع تسلیحات و تجهیزات از جمله هواپیماهای جنگ الکترونیک و بمب‌افکن‌ها نیز بخشی از این رزمایش باشند.

به گزارش CCTV، در طول رزمایش، چندین ناوشکن و ناوچه نیروی دریایی PLA به سرعت به جزیره تایوان نزدیک شدند، مواضع سودمندی را اتخاذ کردند و حملات نزدیک، بازدارندگی دوربرد و دفاع هوایی را تمرین کردند.

CCTV گزارش داد که با هدایت و پشتیبانی توسط هواپیماهای هشدار دهنده اولیه، هواپیماهای جنگ الکترونیک و تانکرهای هوایی، جت های جنگنده نیروی هوایی، حامل مهمات واقعی، تمرینات رزمی هوایی میان برد و دوربرد را انجام دادند. آن‌ها از ترکیب‌های ترکیبی و انعطاف‌پذیر همراه با تاکتیک‌هایی از جمله پارازیت و انسداد موضعی برای جستجو و از بین بردن سریع حریفان، تصرف و کنترل برتری هوایی در مناطق هدف استفاده کردند.

بر اساس این گزارش، کشتی‌های جنگی و هواپیماهای ضد زیردریایی برای استفاده کامل از مزیت در دریا و هوا، شبکه‌ای تشکیل داده و رزمایش مشترک ضد زیردریایی را در آب‌های نزدیک جزیره تایوان برگزار کردند.

«ژائو شیائوژو»، محقق آکادمی علوم نظامی چین، به گلوبال تایمز گفت که این رزمایش یک رزمایش در مقیاس بزرگ و تمام عیار است که همه خدمات نظامی و شاخه‌های تحت یک سیستم رزمی مشترک را شامل می‌شود.

ژائو گفت: در این مانور تمامی سلاح ها به صورت واقعی است و رادارها روشن است. هدف واضح این رزمایش به دست گرفتن کنترل اطلاعات، از جمله انجام سرکوب الکترونیکی در پایگاه های راداری و ضد موشکی در جزیره تایوان است.

اولین گزارش‌های دقیق در مورد این رزمایش تنها چهار ساعت پس از آن منتشر شد که سرهنگ ارشد «شی یی»، سخنگوی فرماندهی جبهه شرقی، گشت‌زنی هشدار رزمایش و تمرین‌های «شمشیر مشترک» را در تنگه تایوان و همچنین دریا و هوا را اعلام کرد. این محدوده، مناطقی در شمال، جنوب و شرق جزیره تایوان است و این رزمایش از شنبه تا دوشنبه، ادامه خواهد یافت.

«سونگ ژونگ پینگ»، کارشناس نظامی سرزمین اصلی چین و مفسر تلویزیون روز شنبه به گلوبال تایمز گفت: این نشان دهنده سرعت استقرار فوری ارتش چین و همچنین هماهنگی آسان بین بخش‌ها و شاخه های مختلف نظامی آن است.

این رزمایش که تنها یک روز پس از بازگشت «تسای اینگ ون» رییس جمهور تایوان، در دیدار با «کوین مک کارتی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا، آغاز شد از سوی کارشناسان به‌عنوان هشداری جدی برای تایوان تلقی می‌شود.
https://irna.ir/xjM9pv

**همسر «شیخ خضر عدنان» از اعتصاب غذای ۶۴ روزه او می گوید/ شعله مقاومت خاموش شدنی نیست
همسر «شیخ خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین که از ۶۴ روز پیش در اعتراض به وضعیت خود در زندان رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده است، در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: زندان و اسارت هرگز نتوانسته روحیه مجاهدان فلسطینی را درهم بشکند و اشغالگران نمی‌توانند شعله مقاومت را خاموش کنند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

«شیخ خضر عدنان» مارس سال ۱۹۷۸ (فروردین۱۳۵۷) در روستای عرابه استان جنین و در خانواده ای مجاهد به دنیا آمد. وی متاهل و دارای دو برادر، یک خواهر، ۹ فرزند که بزرگترین آن ها ۱۴ و کوچکترین آن ها ۳ ساله است.

شیخ عدنان مقطع ابتدایی را در مدرسه عرابه گذراند و مقطع راهنمایی را هم در مدرسه ابوجهاد به پایان رساند.

وی در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه بیرزیت واقع در کرانه باختری رود اردن موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته ریاضیات اقتصادی شد.

در سال ۲۰۰۴ در همین دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، رشته اقتصاد پذیرفته شد اما به سبب بازداشت توسط اشغالگران صهیونیست نتوانست ادامه تحصیل دهد.

شیخ عدنان از اولین افراد در روستای خود بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه هشتاد به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می رود.

وی همچنین به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه بیرزیت تعیین شد و در سال ۱۹۹۸ در انتخابات این انجمن به پیروزی رسید.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.

شیخ عدنان هم اکنون ۶۴ روز است که در زندان رژیم صهیونیستی اعتصاب غذا کرده است. او پیشتر نیز پنج بار در زندان های این رژیم به اعتصاب غذا دست زده بود و از این طریق با تحمیل اراده خود به اشغالگران آنها را وادار کرد که او را آزاد کنند.
«رنده موسی» همسر وی روز یکشنبه در شصت و چهارمین روز اعتصاب غذای فرمانده برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین و استقامت و اراده آهنین او در برابر اشغالگران صهیونیست در گفت وگو با خبرنگار بین الملل ایرنا به بیان جزئیاتی از نحوه بازداشت و وضعیت جسمی و روحی این فرمانده اسیر پرداخت که در زیر می آید.

۱۲ بار اسارت و ۸ سال در زندان

شیخ عدنان مانند همیشه به اتهام عضویت در جنبش جهاد اسلامی و سخنگویی این جنبش در کرانه باختری، نقش فعال و برجسته در یاری رساندن به اسرا، خانواده شهدا و شرکت و سخنرانی در مراسم و جشنواره های مختلف ضد صهیونیستی بازداشت شد.

وی بیش از ۱۲ بار بازداشت شد و حدود ۸ سال را در زندان های رژیم صهیونیستی به سر برد. همه این بازداشت ها از نوع بازداشت موقت بود و از سال ۲۰۱۱ تاکنون نیز به صورت بازداشت اداری (بازداشت موقت بدون اتهام و به مدت نامعلوم) بازداشت است و هربار پس از اعتصاب غذا آزاد می شود.

شیخ عدنان از سال ۱۹۹۹ که بازداشت شد، تا کنون فقط با یک اتهام و آن هم عضویت در جهاد اسلامی، یاری رساندن به اسیران و خانواده شهدا و حضور در همه مناطق کرانه باختری بازداشت شده است.

نحوه بازداشت

شیخ بامداد روز یکشنبه پنجم فوریه(۱۶ بهمن) بازداشت شد و نظامیان اشغالگر در ساعت ۲ بامداد به منزل حمله، درهای ورودی را منفجر کردند و همه اثاثیه منزل را درهم شکستند، بطوری که هیچ وسیله سالمی در خانه باقی نماند.

نظامیان صهیونیست شیخ را در سالن خانه بازداشت کردند، سپس ما را در اتاقی گذاشتند و یکی از نظامیان شروع به صحبت با ما و کودکان کرد و گفت که پدر شما با خون دیگران سوداگری و مردم را به کشتن صهیونیست ها تشویق می کند.

پسر کوچک و سه ساله من گفت که تو صهیونیست و تروریست هستی و همه شما را با اسلحه خواهیم زد.

نظامی صهیونیست گفت: این حرف ها را تو به آن ها یاد داده ای، گفتم: بله، ما فرزندانمان را با خشم و تنفر از شما بزرگ می کنیم، زیرا شما اشغالگر و جنایتکار هستید.
وضعیت جسمی شیخ خضر عدنان در خطر

وضعیت سلامتی شیخ بسیار خطرناک است و در این ۶۴ روز، وزن زیادی کم کرده است.

در دادگاه وی که روز پنجشنبه ۱۰ فروردین برگزار شد، او را با ویلچر دیدیم، از وضعیت ظاهری او مشخص بود که با شرایط دشواری دست و پنجه نرم می کند.

وی بیش از نیمی از وزن خود را از دست داده، سینه و گردن وی تیره شده و در ناحیه سینه احساس درد می کند و با خطر ایست قلبی رو به رو است.

قدرت شنوایی وی بسیار کاهش یافته و نمی تواند تعادل خود را حفظ و احساس سرگیجه می کند.

جلسه دادگاه بدون نتیجه پایان یافت

در جلسه دادگاه هیچ اتهام و موضوعی مطرح نشد و جلسه به زمان دیگری موکول شد.

شیخ از ابتدای بازداشت سکوت اختیار کرده و در دادگاه نیز هیچ سخنی نگفت و با تعیین وکیل و حضور دوباره در جلسه دادگاه نیز مخالفت کرد.

وضعیت خانواده

وضع کودکان بسیار دشوار است، بزرگترین آن ها ۱۴ سال و کوچکترین آن ها نیز ۳ سال سن دارد.

ما از ۴ سال پیش از حضور شیخ در منزل بهره مند بودیم و فرزندان نیز به حضور پدر در خانه عادت کرده بودند، در این چهارسال بویژه در ماه های رمضان تقریبا یک زندگی طبیعی داشتیم.

به خاطر رابطه بسیار صمیمی او با کودکان، آن ها اکنون در شرایط بسیار دشواری هستند.

شیخ عدنان نماد واقعی محبت، اخلاص، مهربانی، تواضع، بخشندگی، روحیه و همت و اراده است و من به او قبل از همسر بودن، به عنوان یک فرمانده افتخار می کنم.
سخن آخر را مقاومت می زند

ما عادت کرده ایم که سخن آخر را از مقاومت بشنویم و در همه اعتصاب های شیخ هم چنین بوده است.

امروز شیخ در بدترین شرایط به سر می برد، ما درباره ۶۴ روز اعتصاب سخن می گوییم و شیخ در این مدت حتی آب ننوشیده است.

همه می دانند، امکان ندارد که در این مدت کسی بتواند بدون هیچ مکمل، دارو یا انتقال به بیمارستان زنده بماند، به همین خاطر شیخ هرلحظه ممکن است با سکته مواجه شود، از مقاومت انتظار داریم که این بار نیز مانند همیشه به وظیفه خود عمل کند و سخن آخر را بزند.

هرچند که شیخ عاشق شهادت است و همواره برای مردن شهادت گونه دعا می کند ولی با شهادت او، جهاد اسلامی و مقاومت فلسطین، یک نیروی مخلص و فعال را از دست خواهد داد.

کشورهای عربی و اسلامی تماشاچی هستند

متاسفانه کشورهای عربی و اسلامی همیشه تماشاچی هستند، امیدواریم که ملت های عربی و اسلامی با حمایت خود و رساندن پیام اسیران فلسطینی آن ها را یاری کنند.

رسانه ها و فعالان نیزباید به وظیفه خود در قبال اسرا عمل و با اجتماع در مقابل نهادهای بین المللی و صلیب سرخ، اسیران فلسطینی را یاری کنند، زیرا همه وظیفه دارند با هر ابزار و شیوه ای، از اسرا حمایت کنند.
دشمن نمی تواند شعله مقاومت را خاموش کند

دشمن نمی تواند با این جنایت ها، شعله مقاومت را خاموش کند و جوانان فلسطین که دشمن فکر می کرد، مقاومت را فراموش می کنند، امروز این مشعل را در دست گرفته اند.

امروز بیشترین شهدای فلسطینی ۱۹ تا ۲۵ سال سن دارند، این نشان می دهد که مقاومت برخلاف پیش بینی های دشمن، به نسل جدید منتقل شده است، مقاومت ادامه دارد و این نسل بر اشغالگران پیروز می شود و تا زمانی که اشغالگری باشد، مقاومت نیز ادامه می یابد.

خداوند پس از شهادت هر فرمانده، هزار فرمانده دیگر به ملت فلسطین عطا می کند و پیروزی از همان جایی که خون شهدا جاری شده،آغاز خواهد شد.

حاکمان خائن، جنایتکارتر از اشغالگران

کسانی که روابط خود را با اشغالگران عادی کرده اند، از صهیونیست ها جنایتکارتر هستند، زیرا اشغالگران دشمن هستند و از خارج آمده اند، حکامی که با اشغالگران ارتباط دارند، در کشورهای خود در امنیت و آسایش نشسته اند و دشمن را یاری می کنند تا در سرزمین ما باقی بماند از این رو، هر کسی که با اشغالگران رابطه داشته باشد، خائن و از صهیونیست ها جنایتکارتر است، حکام خائن و فریب خورده منطقه برادران شیطان هستند.

این حاکمان اگر به اشغالگران صهیونیست علاقه مندی فراوان دارند، آن ها را به کشورهای خود ببرند و در آنجا سکونت دهند.
https://irna.ir/xjM94C
**دعوت جریان وفاداری اسلامی بحرین به حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس
جریان وفاداری اسلامی بحرین در آستانه فرارسیدن روز جهانی قدس، مردم این کشور را به شرکت گسترده در راهپیمایی این روز فرا خواند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

جریان وفاداری اسلامی بحرین با صدور بیانیه ای از همه مردم بحرین خواست تا برای ابراز همبستگی با مردم فلسطین، حمایت از آنها و دفاع از شهر قدس و مسجد الاقصی در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کنند و پرچم رژیم صهیونیستی را در این روز به آتش بکشند.

جریان وفاداری اسلامی بحرین در بیانیه خود از بحرینی ها خواست با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس، بار دیگر موضع قاطع مردم بحرین در قبال فلسطین و قدس شریف و مخالفت مردمی با توافق انجام شده بین منامه و تل آویو را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کنند.

روز گذشته ( شنبه )‌ نیز دهها نفر از مردم بحرین در شهرهای «المحرق» و «البسیتین» در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دفاع از مسجد الاقصی به خیابان ها آمدند و با حمل پرچم فلسطین و پارچه نوشته هایی، حمایت خود از آرمان ملت فلسطین را اعلام و جنایت رژیم صهیونیستی در هتک حرمت به مسجد الاقصی و نمازگزاران در آن را محکوم کردند.

در این راهپیمایی ها که از سوی انجمن حمایت از فلسطین در بحرین با عنوان «لبیک أقصانا» ترتیب یافته بود، مردم این کشور پرچم رژیم صهیونیستی را زیر پا گذاشته و آن را به آتش کشیدند.
https://irna.ir/xjM9pT
**الازهر مسلمانان را به دفاع از مسجد الاقصی فراخواند
الازهر مصر عموم مسلمانان جهان را به ادامه دفاع از مسجد الاقصی و اتحاد و یکپارچکی در حمایت از آن فراخواند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

الازهر طی بیانیه‌ای تاکید کرد که در سالروز غزوه بدر، همه مسلمانان جهان را به ادامه دفاع از مسجد الاقصی و نمازگزاران و معتکفین در داخل آن فرا می خواند.

در این بیانیه آمده است که غزوه بدر، نقطه تحولی تاریخی و مهم بود، خداوند حق را از باطل جدا و مسلمانان را بر مشرکین پیروز کرد.

شیخ الازهر این مناسبت مبارک را به عموم امت اسلامی و عربی تبریک و تهنیت گفت.

نظامیان صهیونیستی دور تازه‌ای از خشونت با فلسطینیان در مسجدالاقصی را آغاز کرده‌اند؛ ‌بطوری که بامداد چهارشنبه گذشته ۱۶ فروردین ماه به معتکفان داخل مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی حمله و تلاش کردند آنان را از مسجد بیرون کنند. در آن حمله، بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران فلسطینی زخمی و ۴۰۰ نفر دیگر بازداشت شدند.

از چهارشنبه تاکنون مسجدالاقصی مکان درگیری و تنش نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست علیه نمازگراران و اعتکاف کنندگان و مدافعان مسجد است.

«ایتامار بن گویر» وزیر تندروی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شنبه شب خواهان استقرار بیشتر نیروهای این رژیم برای اخراج اعتکاف کنندگان فلسطینی از مسجد الاقصی شد.

در مقابل، اعتکاف کنندگان نیز درهای مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی را شنبه شب بسته و تاکید کردند که از حق خود در آزادی عبادت و دفاع از مسجد الاقصی کوتاه نخواهند آمد. دولت اردن نیز به عنوان متولی امور قدس نسبت به هرگونه اخراج اعتکاف کنندگان هشدار و پیامدهای چنین اقدامی را متوجه رژیم صهیونیستی دانست.

در پاسخ به تعرض ها و جنایات رژیم صهیونیستی، گروه های مقاومت فلسطین چندین بار شهرک های صهیونیست نشین اطراف مرز نوار غزه و شمال سرزمین اشغالی را با موشک هدف قرار داده‌اند.
https://irna.ir/xjM9rd
**افغانستان در فهرست کشورهای در معرض خطر قحطی
سازمان ملل پیرامون خطر قحطی در چندین کشور از جمله افغانستان هشدار داد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

سازمان ملل متحد اعلام کرد تعداد قابل توجهی از مردم در برخی از کشورهای جهان از جمله افغانستان با خطر قحطی روبه رو هستند.

سازمان ملل متحد در توییتر خود نوشت علاوه بر افغانستان، کشورهای سومالی، اتیوپی، یمن، نیجریه، سودان جنوبی، بورکینافاسو و هائیتی نیز در سطحی بی‌سابقه، با قحطی مواجه‌اند.

پیش از این، سایر نهادهای سازمان ملل گفته بودند حدود ۶ میلیون افغان، در چند قدمی قحطی قرار دارند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نیز پیش‌تر اعلام کرده بود افغانستان با بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه خود مواجه خواهد شد. این اداره، در گزارشی اعلام کرد از ۲۸ میلیون جمعیت افغانستان که به کمک نیاز دارند، شرکای بشردوستانه کمک‌رسانی به ۲۳.۷ میلیون تن را اولویت داده‌اند.

به گفته اوچا، ۲۰ میلیون شهروند افغانستان در سال ۲۰۲۳ با گرسنگی شدید و ۶ میلیون تن با قحطی روبه‌رو هستند.

بر اساس این گزارش، ۸۷۵ هزار کودک در سال ۲۰۲۳ از سوءتغذیه شدید و ۲.۳ میلیون کودک از سوءتغذیه نیمه‌شدید رنج خواهند برد.

اوچا هشدار داده است که اگر افغانستان وارد سومین سال خشک‌سالی شود، سوء تغذیه در این کشور ۲۰ درصد نسبت به وضعیت فعلی بیشتر خواهد شد.

برپایه ارزیابی‌های اوچا، در پی تسلط طالبان در افغانستان، ۸۰ درصد خانواده‌ها کاهش درآمد را تجربه کرده‌اند.
https://irna.ir/xjM9rY
**انصارالله: صلح شرافتمندانه پیروزی دو طرفه است
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نسبت به ایجاد صلح در منطقه ابراز امیدواری و تاکید کرد که صلح شرافتمندانه میان صنعا و ریاض، یک پیروزی دوطرفه است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

«محمد البخیتی» روز یکشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: هنوز زود است که با قاطعیت از موفقیت آمیز بودن مذاکرات صنعا سخن بگوییم، اما روشن است که فضای صلح منطقه را فراگرفته و این مساله باعث امید و خوشبینی است.

وی افزود: صلح شرافتمندانه میان صنعا و ریاض، یک پیروزی دوطرفه و نیازمند آن است که تمام طرف ها برای تثبیت نتایج، از رسانه ای کردن آن خودداری کنند تا فضای صلح حفظ و صفحه جدیدی باز شود.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اضافه کرد که نباید رویدادها را فراموش کنیم تا رنج ها و مشکلات بار دیگر تکرار شوند.

شامگاه شنبه، ساعاتی پس از سفر یک هیات عمانی به پایتخت یمن، یک هیات سعودی وارد صنعا شد.

این اولین سفر یک هیات سعودی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن علیه یمن در (فروردین ماه ۱۳۹۴) به شمار می‌آید.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که یک هیات سعودی - عمانی تصمیم دارد به زودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند.

این دو منبع آگاه تأکید کردند که «مذاکرات هیات های سعودی و عمانی در صنعا، روی بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت حقوق کارکنان و انتقال سیاسی قدرت متمرکز خواهد بود».

پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

این منبع اظهار داشت که ائتلاف عربی نیز متعهد شده بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در آستانه ورود دو هیات عمانی و سعودی به صنعا گفت: «خروج نظامیان خارجی از کشور، پرداخت خسارت ها و بازسازی از خواسته های عادلانه ماست».

«محمد عبدالسلام» افزود: «از دیگر خواسته های ما توقف تجاوز، برداشته شدن کامل محاصره و پرداخت حقوق همه کارمندان از درآمدهای نفتی و گازی است».

وی تأکید کرد که «بر پرونده اسیران بیشتر تمرکز خواهیم کرد تا مانند گذشته هیچ مشکلی آن را به تاخیر نیندازد».

به گفته وی، «قول‌هایی داده شده که این کار در ماه مبارک رمضان به سرانجام برسد».
https://irna.ir/xjM9s6
**روسیه گروه‌های ویژه نابودی تانک‌های غربی تشکیل می‌دهد
رئیس مرکز آموزش رزمی روسیه گفت: مسکو به دنبال تشکیل گروه‌های ویژه‌ای در ارتش روسیه برای نابودی تانک‌های غربی ارائه شده به اوکراین است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

یوگنی آریفولین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور ایجاد گروه‌های ویژه‌ را آغاز کردند که وزارت دفاع وظیفه تخریب تانک‌های غربی ارائه شده به کی‌یف را به آنها محول کرده است.

وی اظهار داشت که این کار به دستور یونس-بک یوکوروف معاون وزیر دفاع روسیه صورت گرفته است.

این مقام روسی اضافه کرد: مطابق با دستورات یوکوروف، ایوان بووالتسف رئیس اداره آموزش رزمی همراه با تیمش پیشنهادهایی رَوشمند را ارائه کرده است.

وی ایجاد چنین گروه‌های ویژه‌ای را یک کار نظام‌مند مهم خواند و افزود: ما تمام نقاط قوت و ضعف تانک‌های غربی را می‌دانیم و در حال آماده سازی کارکنان هستیم.

طبق گفته این مقام ارشد مسکو، نیروهای روسیه به ویژه در حال بررسی تانک‌های آبرامز آمریکا، لئوپارد ۲ آلمان، لوکلر فرانسه و چلنجر انگلیس است.

کشورهای غربی طی یک سال اخیر انواع تسلیحات از جمله سامانه‌های موشکی دفاع هوایی، سامانه‌های راکت انداز چندگانه، تانک‌ها و سامانه‌های توپخانه را در اختیار اوکراین قرار داده است.
https://irna.ir/xjM9sj
**رژیم اسرائیل بستن گذرگاه‌های غزه و کرانه باختری را تمدید کرد
رژیم صهیونیستی از ترس حملات نیروهای مقاومت اعلام کرد که بستن گذرگاه های مرزی با غزه و کرانه باختری را تا چهارشنبه شب تمدید کرد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

واحد مطبوعاتی ارتش رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه اعلام کرد که براساس دستور یوآف گالانت وزیر جنگ این رژیم، گذرگاه های مرزی در کرانه باختری و غزه تا نیمه شب چهارشنبه (۱۲ آوریل) یعنی پایان تعطیلات عید «پسح» یهودی بسته خواهد بود.

ارتش رژیم صهیونیستی، هرگونه عبور و مرور، حتی عبور محموله های بشردوستانه از گذرگاه های مرزی در کرانه باختری و غزه را نیز منوط به گرفتن مجوز از خودش اعلام کرد.

نظامیان صهیونیست شامگاه چهارشنبه گذشته با ورود به صحن مسجدالاقصی با باتوم و گلوله‌های پلاستیکی نمازگزاران فلسطینی را مورد حمله شدید قرار داده، دهها فلسطینی را زخمی و بازداشت نموده، آسیب های فراوانی به این مکان مقدس رسانده و در ادامه در جنایتی آشکار مانع ورود خودروهای امدادی به باب الاسباط در قدس برای انتقال زخمی‌ها شدند.

طی این اقدام جنایتکارانه نظامیان صهیونیست، بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران فلسطینی زخمی و ۴۰۰ نفر دیگر نیز بازداشت شدند.

این اقدام نظامیان صهیونیست کافی بود تا رزمندگان مقاومت از سه محور شمالی (لبنان)، جنوبی (غزه) و شرقی (سوریه) سرزمین های اشغالی را هدف موشک های خود قرار دهند.

عملیات شهادت‌طلبانه روز جمعه فلسطینیان در "اغوار" که طی آن دو صهیونیست به هلاکت رسیدند و پس از آن دو عملیات جداگانه در تل‌آویو در شامگاه جمعه که طی آن دست‌کم یک صهیونیست به هلاکت رسید و شمار دیگری نیز زخمی شدند هم بر هراس صهیونیست ها از عملیات نیروهای مقاومت افزوده است.
https://irna.ir/xjM9s7
**هشدار پلیس آلمان به انتشار گازهای سمی در پی یک آتش‌سوزی
پلیس شهر هامبورگ آلمان به دنبال آتش سوزی در یک انبار تاسیسات نسبت به انتشار گازهای سمی در هوا هشدار داد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

سخنگوی پلیس هامبورگ امروز یکشنبه گفت که حدود ۱۴۰ نفر از یک ساختمان در حال آتش تخلیه شدند و هنوز نمی‌توان گفت که وضعیت چقدر خطرناک است.

مقام‌های آلمانی اعلام کردند که آتش سوزی در روتنبورگسورت در چندکیلومتری جنوب شرقی هامبورگ اتفاق افتاده و ابر دود در مسیر مرکز شهر در حال حرکت است.

سخنگوی پلیس آلمان خاطرنشان کرد که آسمان در نتیجه این آتش سوزی تاریک شده اما وضعیت آب و هوا تشخیص اینکه چقدر دود و چقدر ابر در آسمان وجود دارد را دشوار کرده است.

وی ابراز داشت که مقام‌های پلیس و آتش نشانی در حال حاضر ارزیابی وضعیت هستند.
https://irna.ir/xjM9sM

**کرملین: واکنش غرب به استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در بلاروس "افراطی" است
سخنگوی کاخ ریاست ‌جمهوری روسیه واکنش غرب به برنامه مسکو برای ایجاد یک انبار ذخیره «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» در بلاروس را «بیش از حد و افراطی» توصیف کرد و گفت: این واکنش ها درحالی است که آن‌ها حضور سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در اروپا را فراموش می‌کنند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

دیمیتری پسکوف در گفت‌ و گو با یک شبکه تلویزیونی روسیه، افزود: غرب به یادآوری این مساله که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اطراف کشور ما در اروپا مستقر هستند، تمایلی ندارد.

وی ادامه داد: در عوض آن‌ها [غرب] تمایل دارند به برنامه مسکو درخصوص ساخت انبار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس، به شکل نمایشی و افراطی واکنش نشان دهند.

پسکوف با تاکید بر اینکه این تصمیم مشترک مسکو و مینسک، تعهدات روسیه در عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را نقض نخواهد کرد، افزود: ما شاهد یک واکنش بسیار کنترل نشده از سمت غرب درباره این موضوع هستیم.

به گفته سخنگوی کرملین، مسکو همچنان کنترل این تسلیحات را بر عهده خواهد داشت.

انتظار می‌رود ساخت انبار به منظور ذخیره سلاح های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس تا اول ژوئیه (۱۰ تیر ماه) به اتمام رسد.

همچنین الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس گفت برای حفاظت از کشورش و در صورت لزوم، ممکن است میزبانی «سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک» روسیه را نیز مد نظر قرار دهد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز شنبه ۵ فروردین اعلام کرد این کشور در بلاروس که در همسایگی آن قرار دارد، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر می کند.

پوتین با توضیح اینکه لوکاشنکو مدت هاست موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را مطرح کرده است، گفت: توافق کردیم این تسلیحات را بدون نقض رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در بلاروس مستقر کنیم.

تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در برابر «کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی» قرار می‌گیرند که قدرت انفجاری آن‌ها تقریباً برابر با ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوتُن دینامیت است و برای تخریب مساحت‌های عظیم طراحی شده‌اند. گرچه کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی، قدرت تخریبی و کُشندگی بسیار زیادی دارند، گاهی به این تسلیحات، «اتمهای کوچک» هم گفته می‌شود. این نوع سلاح‌ها برای حملات کوچک و اهداف ویژه و نزدیک مانند مراکز فرماندهی یا برای از بین‌بردن ستونی از تانک‌ها یا ناو گروه‌های جنگی استفاده می‌شود.

در نبردها و جنگ‌های بشر که تاکنون رخ داده است، هیچ کشوری از تسلیحات تاکتیکی استفاده نکرده است. آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، در جریان جنگ سرد این تسلیحات را با هدف بازدارندگی توسعه دادند. اعضای ناتو این گونه سلاح‌ها را در کشورهای اروپایی مستقر کردند تا به اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش نشان دهند که هر گونه جنگ, حتی درگیری با تسلیحات متعارف می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای شود.
https://irna.ir/xjM9rZ
**شیخ قاووق: حزب‌الله پیشرو در حمایت از مقاومت فلسطین است
«شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان امروز یکشنبه تاکید کرد که حزب‌الله در جایگاه پیشرو در حمایت و یاری رساندن به فلسطین، مردم و مقاومت آن قرار دارد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

شیخ نبیل قاووق امروز یکشنبه تاکید کرد که حملات مستمر (ارتش و شهرک نشینان رژیم صهیونیستی) علیه نمازگزاران در مسجدالاقصی و موقوفات اسلامی و مقدسات در قدس شریف غیرقابل تحمل است و در برابر آن سکوت نخواهد شد.

وی گفت: هر انسان شریفی در امت اسلامی این حق را دارد که هر کاری می تواند برای برای حمایت و حفاظت از مسجد الاقصی انجام دهد.

شیخ قاووق در مراسم افطاری سالانه مجمع خیریه اسلامی کمک به ایتام در منطقه جبل عامل تاکید کرد که همه فداکاری هایی که در فلسطین، لبنان و همه محورهای مقاومت انجام می شود بخاطر بیت المقدس و مسجد الاقصی است و این امر یک وظیفه انسانی، اخلاقی و دینی برای همه ماست و ما در انجام آن ذره ای تردید نخواهیم کرد.

عضو ارشد حزب الله لبنان گفت: حزب الله در موقعیتی پیشرو برای حمایت از فلسطین و مردم و مقاومت آن قرار دارد و بدون تردید این راه را تا پایان خواهد رفت و هیچ تهدیدی نخواهد توانست عزم این حزب الله را خدشه دار کند یا اراده اش را بشکند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن ما اسرائیل، با توجه به تغییر معادلاتی که به برکت نیروهای مقاومت اعمال کرده اند، بدترین روزهای خود را از سال ۱۹۴۸ به این سو سپری می کند و اوضاع این رژیم چه در داخل و خارج بغرنج و در محاصره بحران و آتش است.

شیخ قاووق تصریح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که اسرائیل قبل از اینکه بخواهد به جنگ با لبنان فکر کند، باید هزار بار حساب و کتاب کند ، چرا که می داند لبنان به یکی از مصون ترین کشورها در برابر تهدیدات این رژیم تبدیل شده است.

وی افزود: این افتخاری برای لبنان و مقاومت است که سران ارتش رژیم صهیونیستی اذعان می کنند که ارتش آنها اسیر معادلات حزب الله لبنان شده است و این افتخاری برای مقاومت و یک سربلندی برای لبنان است که لیبرمن وزیر امنیت داخلی سابق اسرائیل می گوید که نیروی بازدارنده اسرائیل در برابر معادلات سید حسن نصرالله روز به روز در حال فرسایش است.

نظامیان صهیونیست شامگاه چهارشنبه گذشته با ورود به صحن مسجدالاقصی با باتوم و گلوله‌های پلاستیکی نمازگزاران فلسطینی را مورد حمله شدید قرار داده، دهها فلسطینی را زخمی و بازداشت نموده، آسیب های فراوانی به این مکان مقدس رسانده و در ادامه در جنایتی آشکار مانع ورود خودروهای امدادی به باب الاسباط در قدس برای انتقال زخمی‌ها شدند.

طی این اقدام جنایتکارانه نظامیان صهیونیست، بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران فلسطینی زخمی و ۴۰۰ نفر دیگر نیز بازداشت شدند.

این اقدام نظامیان صهیونیست کافی بود تا رزمندگان مقاومت از سه محور شمالی (لبنان)، جنوبی (غزه) و شرقی (سوریه) سرزمین های اشغالی را هدف موشک های خود قرار دهند.

عملیات شهادت‌طلبانه روز جمعه فلسطینیان در "اغوار" که طی آن دو صهیونیست به هلاکت رسیدند و پس از آن دو عملیات جداگانه در تل‌آویو در شامگاه جمعه که طی آن دست‌کم یک صهیونیست به هلاکت رسید و شمار دیگری نیز زخمی شدند هم بر هراس صهیونیست ها از عملیات نیروهای مقاومت افزوده است.
https://irna.ir/xjM9sF
**حماس: حمله اسراییل به سوریه افزایش تروریسم علیه امت اسلامی است
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به مناطقی در سوریه را محکوم و تاکید کرد که این حمله نشان از افزایش تروریسم علیه امت اسلامی دارد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

«حازم قاسم» در اظهاراتی گفت که تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه سوریه را محکوم می کنیم و این اقدام نشان دهنده خصومت و دشمنی روزافزون این رژیم علیه تمام منطقه و همچنین افزایش تروریسم علیه امت اسلامی است.

وی ضمن تاکید بر همبستگی جنبش حماس با سوریه در مقابله با دشمن صهیونیستی اضافه کرد که تمام جبهه ها باید در راستای مقابله با سرکشی رژیم صهیونیستی متحد شده و مانع هتک حرمت مقدسات اسلامی و مسیحی شوند.

ارتش رژیم صهیونیستی طی شب گذشته و بامداد امروز به مناطقی در سوریه حمله کرد.

این نخستین بار نیست که تل آویو حاکمیت ارضی سوریه را نقض می کند، جنگنده‌های این رژیم ۱۲ فروردین ماه شهر حمص و حومه آن و بامداد پنجشنبه و چهارشنبه (۹ و ۱۰ فروردین ماه) نیز جنوب دمشق را بمباران کردند.

این تجاوزهای هوایی رژیم اسرائیل در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

رژیم اسرائیل در سال های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی دمشق در بیشتر مواقع، این حملات دفع شده است.
https://irna.ir/xjM9tN
**گروه‌های فلسطینی: جنایات صهیونیست‌ها، مقاومت را متوقف نمی‌کند
جنبش مقاومت اسلامی حماس و جنبش جهاد اسلامی امروز نهم آوریل به مناسبت سالروز کشتار روستای «دیر یاسین» در بیانیه‌های جداگانه‌ای تأکید کردند که جنایات روزافزون صهیونیست‌ها،‌ ملت فلسطین را از ادامه مقاومت باز نخواهد داشت.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

در بیانیه جنبش حماس به همین مناسبت آمده است: خاطره و ذهن ملت پر جنب و جوش فلسطین، قتل عام وحشیانه‌ای را که توسط گروه‌های تروریستی صهیونیستی علیه مردم ما در روستای دیر یاسین در غرب قدس اشغالی انجام شد و طی آن تقریباً ۳۶۰ نفر از جمله زنان و کودکان به شهادت رسیدند، از یاد نخواهد برد.

حماس تأکید کرد: این یک جنایت فجیع است و این واقعیت را نشان می‌دهد که رژیم غاصب صهیونیست در یک تلاش ناامید کننده و در راستای مشروعیت بخشی به خود اقدام به چنین جنایتی کرده است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است: امروز درحالی با هفتاد و پنجمین سالروز کشتار دیر یاسین مصادف شده است که رژیم اشغالگر همچنان در سایه سکوت بین‌المللی مرتکب فجیع‌ترین جنایت‌ها علیه ملت فلسطین و سرزمین آنها می‌شود. جامعه بین‌الملل مسئول این جنگ تجاوزکارانه است و باید رهبران رژیم را به دلیل جنایاتشان که با گذر زمان متوقف نشده، محاکمه کند.

در این بیانیه می‌خوانیم: گذشت ۷۵ سال از جنایت دیر یاسین و دیگر جنایات روزافزون صهیونیست‌ها فلسطینی ها را از ادامه راه مقاومت و دفاع از قدس و مسجد الاقصی باز نخواهد داشت و عملیات‌های روزهای اخیر از جبهه‌های مختلف دلیل روشنی بر ادامه راه مقاومت همه‌جانبه از سوی ملت ماست.

در همین راستا، «طارق سلمی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد که سالروز کشتار دیر یاسین گواه روشنی بر خوی خونریزی و تروریسم رژیم صهیونیستی است.

سلمی گفت: ملت فلسطین جنایتی را که به دست باندهای اشغالگر جنایتکار رخ داد و باعث کشته شدن زنان و کشتار فرزندان در دیر یاسین شد فراموش نخواهد کرد. جنایات صهیونیست‌ها متوقف نشده و تجاوز به ملت ما به اشکال مختلف ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این حجم از تجاوز و جنایت اما ملت فلسطین در سرزمینشان ریشه دوانده و با استفاده از تمامی ابزارهای موجود، از آن تا رسیدن به آزادی محافظت و دفاع خواهند کرد.

سلمی ادامه داد: دیر یا زود قصاص اتفاق خواهد افتاد و رژیم اشغالگر تاوان این جنایات و کشتارها را پرداخت خواهد کرد.

نهم آوریل مصادف است با هفتاد و پنجمین سالروز کشتار دیر یاسین از سوی دو گروه صهیونیستی «ارگون» و «اشترن».

روستای دیر یاسین در بلندی‌های مشرف به بیت المقدس واقع شده است. دو گروه صهیونیستی «ارگون» و «اشترن» در بامداد ۹ آوریل ۱۹۴۸ با تجهیزات نظامی وارد این روستا شده و به خانه‌های فلسطینیان حمله کردند. ساکنان این روستا اعم از کودکان و مردان و زنان مجبور به ترک این روستا شده بودند اما باز هدف آتش نظامیان صهیونیست قرار گرفتند. بر اساس اعلام منابع فلسطینی، در آن حمله حدود ۲۵۰ تا ۳۶۰ فلسطینی به شهادت رسیدند.

نظامیان صهیونیست همچنین به خانه‌های ساکنان روستا یورش بردند و علاوه بر آسیب رساندن به حریم خصوصی آنان، اموال روستاییان را به غارت بردند.

«مناخیم بگین» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی یکی از سیاه‌ترین فجایع بشری را در دیر یاسین به نام خود ثبت کرد.
https://irna.ir/xjM9vV

**شهرک‌نشینان صهیونیست خطاب به نتانیاهو: امنیت نداریم
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به هراس شهرک‌نشینان صهیونیست از موشک‌های مقاومت، به آنها وعده داد که امنیتشان را تامین خواهد کرد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

بنیامین نتانیاهو امروز در گفت و گوی تلفنی با روسای شوراهای شهرک های نزدیک مرزهای غزه اعلام کرد: رژیم اسرائیل در همه جبهه ها در یک وضعیت امنیتی پرچالشی است.

وی به شهرک نشینان جنوب سرزمین های اشغالی قول داد که زیرساخت های امنیتی منطقه را بهبود خواهد بخشید.

گفت‌وگوی نتانیاهو با شهرک‌نشینان بعد از اعتراضات آنها درباره نبود امنیت صورت گرفت. شهرک های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه طی روزهای گذشته آماج حملات موشکی مقاومت فلسطین قرار داشت. شهرک های صهیونیست نشین شمال سرزمین های اشغالی نیز شاهد حمله موشکی از خاک لبنان بود.

روسای شوراهای شهرک های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری نیز در گفت و گو با بزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، از نبود امنیت و بی توجهی به امنیت ۵۰۰ هزار صهیونیست مقیم این منطقه انتقاد کردند.

روسای شوراهای شهرک های صهیونیست‌نشین همچنین خواستار گسترش شهرک ها در کرانه باختری شدند.

اسموتریچ که علاوه بر مسئولیت وزارت دارایی، مسئول امنیت کرانه باختری نیز هست، در این دیدار وعده داد تا ایست و بازرسی ها را در کرانه باختری افزایش داده، تسلیحات را از مناطق فلسطینی نشین جمع کرده و زیرساخت های لازم برای توسعه شهرک ها را فراهم کند.

منابع رسانه‌ای صهیونیست شنبه شب گزارش دادند که درخواست برای حمایت روحی و کمک های روانی از سوی ساکنان سرزمین‌های اشغالی در نتیجه بیم و هراس از راکت‌ها و موشک‌های شلیک شده از نوار غزه، ۲ برابر شده است.

روزنامه "معاریو" چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت: عملیات شهادت طلبانه، شلیک موشک و راکت از غزه به اسرائیل (سرزمین های اشغالی)، موجب وحشت شدید شهرک نشینان شده بطوری که آنان حتی می‌ترسند از منزل خارج شوند.

عملیات شهادت طلبانه و حملات راکتی و موشکی مقاومت از نوار غزه و لبنان به سرزمین های اشغالی پاسخی به حملات وحشیانه نیروهای رژیم صهیونیستی به نمازگزاران و اعتکاف کنندگان در مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی در چهارشنبه گذشته و محدودیت های اعمال شده علیه فلسطینی ها در مسجد الاقصی و تعرض شهرک نشینان صهیونیست به این مسجد بود.
https://irna.ir/xjM9vW
**دولت جدید کویت تشکیل شد
کابینه جدید کویت امروز یکشنبه با فرمان امیر این کشور تشکیل شد.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

اسامی وزیران جدید دولت این کشور صبح امروز (یکشنبه) پس از دیدار «أحمد نواف الأحمد الصباح» نخست وزیر تعیین شده برای تشکیل کابینه با ولیعهد کویت اعلام شد.

پیشتر امیر کویت در ماه گذشته با صدور فرمان حکومتی «احمد نواف الاحمد الصباح» را به عنوان نخست وزیر تعیین و وی را مامور تعیین اعضای کابینه جدید کرده بود.

کابینه قبلی کویت در ژانویه گذشته پس از ۱۰۰ روز از تشکیل در پی اختلاف با مجلس این کشور استعفا داده بود.

بر اساس این گزارش، در کابینه جدید کویت، «طلال خالد الأحمد الصباح» به عنوان معاون اول نخست وزیر و وزیر کشور و سرپرست وزارت دفاع، «خالد علی محمد الفاضل» معاون نخست وزیر و وزیر دولت در امور کابینه، «بدر حامد یوسف الملا» معاون نخست وزیر و وزیر نفت و وزیر دولت در امور پارلمان، «فهد علی زاید الشعلة» وزیر دولت در امور شهرداری‌ها و امور ارتباطات، «عبدالرحمن بداح عبدالرحمن المطیری» وزیر اطلاع‌رسانی و امور جوانان، «أحمد عبدالوهاب أحمد العوضی» وزیر بهداشت، «أمانی سلیمان عبدالوهاب بوقماز» وزیر کار، «حمد عبدالوهاب حمد العدوانی» وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی، «سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امور خارجه، «می‌جاسم محمد البغلی» وزیر امور اجتماعی و امور زنان و کودکان، «عامر محمد علی محمد» وزیر دادگستری، اوقاف و امور اسلامی، «مطلق نایف عمر أبورقبة العتیبی» وزیرا آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر و وزیر دولت در امور مسکن، «محمد عثمان محمد العیبان» وزیر صنعت و تجارت و «مناف عبدالعزیز اسحق الهاجری» وزیر دارایی و وزیر دولت در امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری حضور دارند.

خبرگزاری رسمی کویت اعلام کرد که نخست وزیر این فرمان را باید به مجلس اعلام و از تاریخ صدور و انتشار در روزنامه رسمی شروع به کار کند.
https://irna.ir/xjM9rK
**حمله سایبری به سیستم‌های آبیاری و پستی رژیم صهیونیستی
حملات سایبری به بخش خدمات شرکت‌های پستی و همچنین دستگاه‌های نظارت آبیاری مزارع در مناطق وسیعی از فلسطین اشغالی مانند دشت‌های الحوله و غور اردن، زندگی شهرک‌نشینان صهیونیستی را مختل کرده است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

رسانه‌های صهیونیستی ضمن اعلام خبر حمله سایبری به سامانه آبیاری مزارع در فلسطین اشغالی عنوان کردند که هکرها نوشته‌ای با عبارت «شما هک شده‌اید تا اسرائیل سقوط کند»، روی دستگاه‌های نظارت بر آبیاری مزارع درج کرده‌اند.

به گزارش وبسایت عرب 48، مسئله حمله سایبری به دستگاه‌های نظارت بر آبیاری در مزارع کشاورزی در دست بررسی است. این دستگاه‌ها مقادیر آب برای آبیاری و زمان پمپاژ به مزارع را تعیین می‌کنند.

رسانه‌های صهیونیستی امروز همچنین گزارش دادند که شبکه تارنماهای خدمات شرکت پست در آستانه عید فصح یهودیان، چهارشنبه گذشته هدف حملات سایبری قرار گرفت.

از جمله خدمات پستی که در نتیجه حمله سایبری مختل شده است، می‌توان به ارسال بسته‌ها، پرداخت هزینه‌ها، پورسانت گمرکی، خدمات پرداخت حساب به وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی، تاخیر در تحویل بسته‌های پستی و نامه اشاره کرد.

شرکت پست می‌گوید که عاملان این حمله سایبری «بازیگران متخصصی‌اند که یک حمله بزرگ را طراحی کرده‌اند».

بر اساس این گزارش، «کمیته سایبری اسرائیل» در حال بررسی این حمله است؛ چراکه شرکت پست یک شرکت دولتی است و به عنوان یک سازمان حیاتی در فلسطین اشغالی محسوب می‌شود.

هفته گذشته نیز روزنامه یدیعوت آحارانوت گزارش داد که که هکرها شرکت پست رژیم صهیونیستی را هدف حمله سایبری قرار داده و قسمت‌های اطلاعاتی آن را هک کرده‌اند.

صبح روز سه شنبه گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی از حمله سایبری به ۱۰ دانشگاه این رژیم خبر دادند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعلام کرد: تارنماهای دانشگاه "عبری"، دانشگاه "تل آویو" و دانشگاه "بار ایلان" هدف حمله سایبری قرار گرفت.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» نوشت: گروه "انانیموس سودان" این حمله سایبری را انجام داد که باعث از کار افتادن تارنماهای ۱۰ دانشگاه اسرائیل شد.

پیش از این نیز مراکز اقتصادی، سامانه‌های حمل و نقل و تاسیسات مختلف این رژیم هدف حمله سایبری قرار گرفته بود.
https://irna.ir/xjM9xM
**آیت‌الله رئیسی: آینده برای جریان مقاومت روشن و امیدوارکننده است
رئیس جمهور درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی گفت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی نشان ضعف و گواه آینده روشن و امیدوارکننده برای جریان مقاومت است.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در گفتگوی تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه ضمن تبریک ماه مبارک رمضان ،با بیان اینکه نظام جهانی به نفع محور مقاومت و بر ضد نظام استکبار و رژیم صهیونیستی در حال تغییر است، افزود: جنایات این رژیم نشانه ضعف و استیصال آن است و گواه آن است که آینده برای جریان مقاومت روشن و امیدوارکننده است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه، تنها راه مبارزه با تروریسم را حمایت از حاکمیت ملی سوریه دانست.

بشار اسد: نشانه‌های فروپاشی در رژیم صهیونیستی آشکار شده است

بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این گفتگوی تلفنی با تبریک متقابل ماه مبارک رمضان با اشاره به چهار دهه مقاومت ایران و سوریه در برابر دشمنان مشترک تصریح کرد: امروز نشانه‌های فروپاشی در جامعه صهیونیستی آشکار شده که این نتیجه مقاومت و به ویژه ایستادگی ملت فلسطین است.
https://irna.ir/xjM9xY
**حمله دو عضو کنست به اپوزیسیون: اعتراضات، ما را ضعیف کرد
دو عضو پارلمان رژیم صهیونیستی در پی حملات موشکی چندجانبه مقاومت به فلسطین اشغالی و ناتوانی ارتش در اقدامات پدافندی، دلیل این امر را ضعیف شدن رژیم اشغالگر در پی تظاهرات علیه طرح اصلاح قضایی دانستند.

از موشک باران سرزمین‌های اشغالی تا رزمایش بزرگ چین در اطراف تایوان

"تالی گوتلیب" نماینده حزب لیکود در کنست، جناح مخالف رژیم صهیونیستی را مسئول اوضاع امنیتی متشنج در سرزمین‌های اشغالی و حملات موشکی از خاک سوریه، لبنان و نوار غزه دانست.

وی اذعان کرد که تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی، کابینه رژیم صهیونیستی را تضعیف کرده و همین ضعف، گروه‌های مقاومت را به انجام این حملات ترغیب کرده است.

در همین راستا، "نسیم فاطوری" عضو کنست از حزب لیکود نیز در گفت‌وگوی رادیویی گفت: دشمنان ما اشتیاق حمله به اسرائیل را دارند، چراکه درپی تظاهرات، ما را ضعیف می‌بینند.

پیش از این نیز روزنامه «تایمز اسرائیل» پاسخ ضعیف رژیم صهیونیستی به حملات مقاومت فلسطینی را به دلیل بروز شکاف بین سران این رژیم ارزیابی کرد و نوشت: «بزالل اسموتریچ» و «ایتامار بن گویر» وزرای دارایی و امنیت داخلی اسراییل از جمله اعضای ائتلاف (حاکم) هستند که اقدامات نتانیاهو برای مقابله با فلسطینی‌ها را ناکافی می دانند.

به نوشته این رسانه، رژیم صهیونیستی «در بدترین شرایط قرار دارد» و اضافه کرد: اصلاحات قضایی مورد نظر کابینه حاکم نه تنها چند ماه اعتراض خیابانی را در پی داشت بلکه سبب شد تعداد زیادی از نیروهای ذخیره تهدید به تمرد کنند، بین دستگاه امنیتی و نتانیاهو اختلاف به وجود آید و متحدان سنتی اسرائیل درباره حمایت از آن دچار تردید شوند.

عملیات شهادت طلبانه و حملات راکتی و موشکی اخیر مقاومت از نوار غزه و لبنان به سرزمین های اشغالی پاسخی به حملات نیروهای رژیم صهیونیستی به نمازگزاران و اعتکاف کنندگان در مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی در چهارشنبه گذشته و محدودیت های اعمال شده علیه فلسطینی ها برای حضور در این مکان بود.
https://irna.ir/xjM9xR

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha