انتظارات فرهنگیان از وزیر آینده آموزش و پرورش/شرایط معلمان درک شود

تهران-ایرنا- انتخاب سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش و دستور رئیس جمهور برای پیگیری مطالبات فرهنگیان با استقبال معلمان به خصوص در فضای مجازی همراه شد و شماری از آنها در گفت و گو با ایرنا، ضمن تاکید بر لزوم انتخاب وزیری از جنس معلمان، عمده ترین خواسته های خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضامراد صحرایی پس از استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با حکمی از سوی رئیس جمهور در روز ۱۴ فروردین برای سرپرستی وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد. در واقع بیشتر معلمان از اقدام و انتخاب رئیس جمهور استقبال کردند و نسبت به پیگیری مطالبات خود امیدوارتر شدند چرا که با انتخاب یک مدیر از میان فرهنگیان این احساس را در آنها ایجاد کرد که صدایشان شنیده شده است و در فرآیند انتخاب وزیر، نظر معلمان هم مورد توجه قرار گرفت.

معلمان این روزها با انتشار مطالب مختلف در رسانه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی از این اقدام رئیس جمهور ابراز خرسندی می‌کنند و معتقدند که دولت سیزدهم توجه به مردم و بویژه فرهنگیان را در عمل مورد توجه قرار داده است.

پس از این تغییر در وزارت آموزش و پرورش، معلمان در شبکه‌های مجازی و اجتماعی نظرات و انتظارات خود از وزیر آینده این وزارتخانه را به طور مکرر بیان کردند و بیشتر آنها خواستار فردی باسواد و دارای رزومه موثر تحصیلی و مدیریتی در این حوزه و با تجربه معلمی برای پیگیری مطالبات فرهنگیان هستند.

انتظارات فرهنگیان از وزیر آینده آموزش و پرورش/شرایط معلمان درک شود

در این راستا ایرنا با چند معلم که نظرات خود را در خصوص اقدام رئیس جمهور و همچنین مطالبات و انتظارات خود از وزیر آینده وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرده‌اند، گفت و گو کرده است که در ادامه به ارائه این نظرات می‌پردازیم.

وزیر آینده از جنس ما معلمان باشد

راضیه یوسفی معلم و دانشجو معلم در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا اظهار کرد: رئیس جمهور در سال جدید نشان دادند که نظرات ما معلمان را محترم می‌دانند و از انتظارات ما فرهنگیان بطور کامل باخبر هستند.

وی افزود: ما معلمان بارها اعلام کردیم که شخصی باید در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد که از جنس ما معلمان باشد و در این راستا پس از انتخاب رضامراد صحرایی با 17 سال سابقه معلمی متوجه شدیم که رئیس جمهور انتظارات و مطالبات ما را می‌داند و خرسندی معلمان را مهم می‌شمارد.

وی افزود: البته برخی شایعاتی را در خصوص معلم نبودن صحرایی مطرح کردند تا این اقدام نیک را برای فرهنگیان دچار شبهه کنند اما این به موضوع به درستی تکذیب شد چرا که بنده خودم هم برخی از مدیران و همکاران سابق او همکار بوده‌ام.

یوسفی ادامه داد: ما نیاز داشتیم که چنین فردی در راس باشد که مشکلات فرهنگیان را خودش لمس کرده باشد و همچنین با سوادعلمی، تالیفات و پژوهش‌های انجام داده بتواند راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات ارائه کند. همچنین یک سری فعالیت‌های صحرایی را در دانشگاه فرهنگیان هم دیده‌ایم که با دلسوزی و مسوولیت پذیری امور را پیگیری می‌کند بطور مثال در این دوران برای تمامی مطالبات مادی و معنوی دانشجومعلمان تلاش کردند و اگر همین روند در وزارتخانه‌ هم پیش رود، احساس می‌کنم بخش مهم مشکلات ما معلمان رفع شود.

وی درباره انتظاراتش به عنوان یک معلم از وزیر آینده کشور عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش بی‌شک باید یک معلم باشد که به امور مربوط ما آشنا باشند، ما از وزیر آینده آموزش و پرورش انتظار داریم که سند تحول بنیادین را اصلاح کند و این بازبینی با حضور معلمان انجام دهد، شخصی که این سمت را عهده دار می‌شود، باید به نظر معلمان بیشتر توجه کند.

یوسفی افزود: ساماندهی رتبه‌بندی موضوع دیگری است که از وزیر آینده آموزش و پرورش انتظار داریم، برخی از همکاران به رتبه خود اعتراض دارند و همچنین دروس دانشجومعلمان کاربردی تر شود و به جذب هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان توجه نشان دهد تا معلمان کارآمدتری به کلاس‌های درس بروند.

انتظارات فرهنگیان از وزیر آینده آموزش و پرورش/شرایط معلمان درک شود

ضرورت توجه به تربیت معلم

کمیل محمدی مشاور یک مدرسه‌ در شهریار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رئیس جمهور به درستی نشان دادند که از آموزش و پرورش بویژه فرهنگیان حمایت می‌کند و ما ضمن قدردانی از این اقدام خواستار تداوم این حمایت هستیم. رئیس جمهور با توجه به نظرات معلمان شخصی را سرپرست آموزش و پرورش قرار دادند که برنامه‌های تحولی بسیاری را در دانشگاه فرهنگیان پیاده کرد.

وی افزود: ما اعلام کرده بودیم که وزیر معلم می‌خواهیم و در این راستا صحرایی با تجربه معلمی در روستا و شهرستان از جنس معلم و دانشجومعلم است و انتخابی خارج از آموزش و پرورش نبوده است. همچنین فردی باید وزیر آموزش و پرورش باشد که بخواهد در راستای فرمایشات رهبری عمل کند.

محمدی درباره انتظارات خود از وزیر آینده آموزش و پرورش گفت: از وزیر آینده آموزش و پرورش انتظار دارم که توجه ویژه‌ای به تربیت معلم داشته باشد چراکه دانشجومعلم، معلم و مدیر آینده این کشور است و باید با توانایی خود فرزندان را پرورش دهد. با توجه به تربیت از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین توجه به سند تحول بنیادین و اجرایی سازی اهداف این سند هم باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین اینکه به اعتراضات معلمان در رتبه بندی معلمان توجه شود و با عدالت در این خصوص عمل شود. همچنین از وزیر انتظار دارم که نگاه ویژه‌ای به معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش داشته باشد و منزلت مربیان پرورشی ارتقا یابد.

دنیا رستگار آموزگار و دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان به خبرنگار ایرنا گفت: رئیس جمهور با حضور در جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان و توجه به این دانشگاه نشان داد که همواره امور مربوط به فرهنگیان و دانشجومعلمان را مورد توجه قرار داده است. حضور آیت الله رئیسی در دانشگاه فرهنگیان برای ما بسیار امیدوارکننده و نویدبخش آینده ای خوب برای معلمان بود. اکنون هم سرپرستی را برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته اند که در دوره مدیریتی خود در دانشگاه فرهنگیان به دانشجومعلمان آزادی بیان برای نظرات و دیدگاه‌های خود را داده است و از هم نظر در رفاه دانشجومعلم را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: سرپرست فعلی آموزش و پرورش همچنین جذب دانشجومعلمان از سایر دانشگاه‌های برتر کشور و جذب دکتر معلم و اعضای هیات علمی را در دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار داده که می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش در آینده کشور منجر شود چراکه معلمان با علم و کارآمدی بیشتر وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

رستگار ادامه داد: رئیس جمهور سرپرست آموزش و پرورش را از جنس ما معلمان انتخاب کردند تا در این شرایط با دلسوزی به مطالبات ما رسیدگی کند و تعامل مناسبی با معلم و دانشجومعلم داشته باشد.

توقع داریم به انتظارات فرهنگیان پاسخ داده شود

منیره صادقی آموزگار پایه سوم ابتدایی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا اظهار کرد: رئیس جمهور مطالبات معلمان را به درستی می‌داند و ساماندهی وضعیت آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داد و سرپرستی را انتخاب کردند. سرپرست فعلی آموزش و پرورش در دوران مدیریتی خود در دانشگاه فرهنگیان صدای دانشجویان را شنید و پیگیر مطالبات آنها بود بنابراین ما توقع داریم که در دوران سرپرستی در وزارتخانه هم به انتظارات فرهنگیان به درستی پاسخ دهد.

وی افزود: در هر روندی کم و کاستی هم ممکن است که وجود داشته باشد اما بهتر است که عملکردهای مثبت را هم ببینیم تا در نهایت اتفاقات مثبتی در آینده نظام تعلیم و تربیت کشور رخ دهد.

انتظارات فرهنگیان از وزیر آینده آموزش و پرورش/شرایط معلمان درک شود

وزیر آینده درک درستی از شرایط معلمان داشته باشد

مرتضی احمد دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا اظهار کرد: رویکرد رئیس جمهور در اتفاقات اخیر قابل توجه است، من از وزیر آینده کشور انتظار داریم که ارتقا کیفیت معلم را مورد توجه قرار دهد، ما بهتر است که معلم با کیفیت داشته باشیم در این راستا صحرایی با جذب افرادی با نمره علمی بهتر در دانشگاه فرهنگیان قصد ارتقا کیفیت آموزش را مد نظر داشته است.

وی افزود: همچنین اینکه جذب هیات علمی از دانشگاه‌های برتر کشور در دانشگاه فرهنگیان از اقدامات مهم دیگر دولت در یک سال گذشته است، ما دانشجومعلمان با بهره مندی از استادان با تجربه می‌توانیم دروس را بهتر بیاموزیم و همچنین از شیوه‌های بهتر تدریس بهره‌مند شویم. معلم که خوب باشد، دانش‌آموز به درستی پرورش می‌یابد و جامعه ساخته می‌شود.

احمد ادامه داد: مباحث مالی فرهنگیان هم باید مورد توجه قرار گیرد، ما به شخصی به عنوان وزیر نیاز داریم که خودش معلم باشد و این شرایط را به درستی درک کند، سرپرست فعلی دانشگاه در روستاهای دورافتاده‌ هم معلم بوده و به همین دلیل از شرایط اقتصادی معلمان هم درک درستی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha