۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85078572
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تغییر برنامه‌های نظامی اوکراین پس از افشای اسناد پنتاگون/ تداوم درگیری‌ها در باخموت

تهران- ایرنا- همزمان با ادامه درگیری‌ها در باخموت و تلاش روسیه برای تصرف کامل این شهر، کی‌یف اعلام کرد، برخی از طرح‌های نظامی‌اش را پس از درز اسناد محرمانه پنتاگون که طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین را شامل می‌شد، "جایگزین" کرده است. این درحالیست که اوکراین در ابتدا این اسناد را "جعلی" خوانده بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی از آخرین تحولات اوکراین با اشاره به ادامه درگیری‌های سنگین در بخش غربی شهر باخموت نوشت: ارتش اوکراین می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۰ حمله هوایی از سمت روسیه را دفع کرده اما به تعداد حملاتی که در دفع آن‌ها موفق نبوده اشاره‌ای نکرده است.

همچنین مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که بر اثر گلوله باران روسیه در روزهای شنبه و یکشنبه دستکم هفت غیرنظامی در شهرهای «پیانسک» و «زاپوریژیا» کشته شدند.

ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین در اظهارات شب گذشته خود آنچه حملات هوایی روسیه به مناطق مسکونی در عید «یکشنبه نخل» ارتدکس‌ها خواند را محکوم کرد و گفت: این اقدام روسیه، باعث انزوای بیشتر آن در جهان خواهد شد.

تغییر برنامه‌های نظامی اوکراین پس از افشای اسناد پنتاگون

تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع نزدیک رییس‌جمهوری اوکراین عنوان کرد: پس از درز اسناد محرمانه پنتاگون شامل طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه، کی‌یف برخی از طرح‌های نظامی‌اش را جایگزین کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، دستکم بخشی از این اسناد افشا شده، واقعی هستند که ابعاد جاسوسی‌ها از متحدان آمریکا، اسرائیل و اوکراین را نشان می‌دهد.

در این میان، عده زیادی از مقام‌های اوکراینی از جمله میخایلو پودولیاک مشاور رئیس جمهوری این کشور، این اسناد را جعلی خوانده‌اند.

پودولیاک در این رابطه مدعی شده بود: این اطلاعات ساختگی هستند و هیچ ارتباطی با برنامه‌های واقعی اوکراین ندارند.

این در حالی است که به گزارش «سی‌ ان‌ ان‌» اسناد و مدارک افشا شده، «کمبود قابل توجه» ارتش اوکراین را مشخص می‌کند.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز گزارش داد: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید همزمان با تحقیقات در راستای کشف منبع افشای اطلاعات محرمانه این وزارتخانه، تلاش‌های بین سازمانی را به منظور ارزیابی اثری که افشا شدن اسناد اطلاعاتی مذکور بر امنیت ملی این کشور و متحدان و شرکای آن داشته باشد، آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، اوکراین نیز اعلام کرده است که رئیس جمهور و مقامات ارشد امنیتی این کشور روز جمعه به منظور بحث در مورد راه‌های جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه دیدار کرده‌اند.

این اعتقاد میان مقام‌ها وجود دارد که به دلیل اینکه اسناد مذکور علاوه بر موضوع جنگ اوکراین حاوی اطلاعاتی درباره چین، آسیای غربی، آفریقا نیز بوده‌اند می‌توان نتیجه گرفت که توسط یک آمریکایی افشا شده باشد تا یک متحد.

مایکل مولروی مقام ارشد سابق پنتاگون در مصاحبه با رویترز گفت: اکنون تمرکزها بر افشای این اطلاعات از طرف آمریکا است، زیرا بسیاری از این اسناد فقط در دست آمریکا بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، تحقیقات در این خصوص در مراحل اولیه خود است و این احتمال که عناصر طرفدار روسیه پشت این افشاگری باشند نیز هنوز رد نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha