۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۱
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 85078892
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آب و علوفه کافی برای وحوش جزایر دریاچه ارومیه موجود است

ارومیه - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بارش‌های خوب بهاره موجب ذخیره آب مناسب، رشد گیاهان و بوته‌های علفی در جزایر دریاچه ارومیه شده است که بیانگر شرایطی خوب برای روزهای آینده حیات وحش است.

سعید شهند روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: افزون بر ۱۰۰ هزار لیتر آب شیرین در آب انبارهای جزیره اشک برای تامین نیاز حیات وحش تحت حفاظت ذخیره سازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: این اقدام از طریق آب انبارها و سطوح شیب دار موجود در جزیره انجام شده تا در ایام تابستان و پاییز آینده مورد استفاده وحوش قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در جزیره اسپیر ۲ آب انبار با ظرفیت ۹۰ هزار لیتر، در جزیره کبودان چهار آب انبار با ذخیره آب ۱۹۹ هزار لیتر و نیز قنات کهریز با یک آب انبار با ظرفیت ۸۶ هزار لیتری احداث شده است.

شهند با بیان اینکه در جزیره اشک، به عنوان دومین جزیره بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه هشت آب انبار احداث شده است، گفت: سه آب انبار بتنی و پنج آب انبار پلاستیکی نیز با ظرفیت ذخیره سازی ۴۰۰ هزار لیتر داریم که آب این آب انبارها از چشمه جزیره اشک و بارش نزولات جوی تامین می‌شود.

به گفته وی، برنامه حفاظت از حریم و پوشش گیاهی دریاچه از سیاست‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و جلوگیری از بهره برداری و تردد بی رویه در داخل جزایر دریاچه از مهمترین اقداماتی است تا از تخریب این اکوسیستم جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: عمده پوشش گیاهی این منطقه درختان بادام، سرو و پسته وحشی و پوشش علفی نیز اغلب از خانواده گندمیان است.

شهند با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۰۰ راس قوچ و میش ارمنی در این جزایر داریم، گفت: هر چند گوزن زرد نیز از جمله پستانداران این جزایر است ولی سرشماری گوزن زرد ایرانی به علت عدم امکان ارسال نیروی مورد نیاز به منطقه در ۲ سال اخیر انجام نشده است.

وی درباره پایش مستمر جزایر هم یادآور شد: در حال حاضر علاوه بر حضور فیزیکی نیروهای محیط بان در منطقه، وضعیت زیستگاه نیز از طریق پایش منظم کارشناسان بررسی شده ضمن اینکه تعدادی دوربین مدار بسته نیز در مناطق مختلف نصب و تصاویر آنها بصورت آنلاین دریافت می‌شود.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه با پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، گنجایش ۳۵ میلیارد متر مکعب آب دارد که از رودخانه‌های استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و چشمه‌های جوشان کف دریا تامین می‌شود.

در سال‌های اخیر بر اثر کاهش نزولات آسمانی، بهره برداری بی رویه از آب‌های سطحی و زیرزمینی، ساخت سدهای مخزنی، افزایش دمای هوا و تبخیر بیش از حد، با بحران کم آبی رو به رو و هر سال این روند تشدید شده است.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزون بر ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع برآورد می‌شود که در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان قرار گرفته است.
پتانسیل آبی برای تغذیه دریاچه ارومیه حدود هفت میلیارد متر مکعب در سال‌های پرآبی بوده که همه ساله این میزان آب به دریاچه وارد و همین میزان نیز تبخیر می‌شد ولی تراز ارتفاع آن معمولا بدون تغییر باقی می‌ماند.
در چند سال گذشته که روند خشکی آب دریاچه ارومیه آغاز شد، در برخی از سال‌ها حتی ۵۰۰ میلیون متر مکعب نیز آب به آن وارد نشد در حالیکه میزان تبخیر شدیدتر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha