پیشتازی خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن با خانه‌های ویلایی

بیرجند - ایرنا - ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی، وجه تمایز خراسان جنوبی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که علاوه بر سرعت اجرای پروژه‌ها، نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی و سکونت مردم براساس مختصات فرهنگی منطقه دارد.

به گزارش ایرنا، طرح "نهضت ملی مسکن" یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم است که بر مبنای اجرای قانون "جهش تولید مسکن" مصوب مجلس شورای اسلامی از همان شروع به کار دولت اجرا شد و مهمترین تحول آن نسبت به طرح‌های قبلی از جمله مسکن ملی و مسکن مهر تغییر الگوی ساخت از خانه‌های چند طبقه و پرتراکم به خانه‌های یک طبقه حیاط دار است.

دولت قصد دارد به جای ساخت شهرهای پرتراکم و آپارتمان سازی با واگذاری زمین و تسهیلات، خانه‌های یک طبقه حیاط دار ساخته شود. به نظر می‌رسد ساخت مسکن‌های یک طبقه دارای مزیت‌های فراوانی نسبت به بلندمرتبه‌سازی است و خانه دار شدن مردم را مطلوب تر می‌کند.

سرعت بالای ساخت خانه‌های یک طبقه نسبت به چند طبقه،کاهش هزینه‌های ساخت واحد مسکونی، تعدیل قیمت مسکن، معیشت محور بودن و توسعه مشاغل خانگی از مزایای خانه‌های ویلایی است که از سوی کارشناسان فنی در طرح نهضت ملی مسکن گنجانده شده است.

براساس قانون جهش تولید مسکن مقرر شد دولت در چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی را در سراسر کشور احداث و تحویل متقاضیان واجد شرایط کند که سهمیه خراسان جنوبی ۲۰ هزار و ۶۷۵ واحد مسکن شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

تامین زمین در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن از اهمیت زیادی برخوردار است و اگرچه خراسان جنوبی در این زمینه پیشرو بوده اما در برخی از نقاط استان محدودیت‌هایی وجود داشت که در همان ماه‌های ابتدایی با اهتمام استاندار مشکل تامین زمین در برخی شهرها از طریق جلسه فوق‌العاده با فرمانداران پیگیری شد.

جواد قناعت ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران گفت: در ۶ شهر استان به دلیل مشکل اختصاص زمین ثبت‌نام آغاز نشده که اقدامات لازم برای تامین زمین مناسب و آغاز ثبت‌نام در دست پیگیری است و در اولین فرصت به نتیجه خواهد رسید.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای با حضور فرمانداران استان به این نکته تاکید شد برای ۶ شهری که به علت کمبود زمین این طرح وارد فاز اجرا نشده، جلسات فوق‌العاده برگزار و موانع برطرف شود تا بتوانیم سهمیه استان را برای سال اول و در مجموع کل چهار سال به‌ طور کامل جذب کنیم.

اولویت نخست برای تامین زمین، اراضی قانونی و دولتی موجود در داخل شهرها بود لذا تمامی اراضی دولتی برای ۳۲ هزار واحد در ۳۱ شهر استان شناسایی شده و تلاش دولت بر این بوده که بهترین و در دسترس‌ترین زمین انتخاب شود.

بعد از حل مشکل تامین زمین، در همه شهرها رفع مشکلات زیرساختی‌ مانند برق و آب و چگونگی تسریع در اتمام طرح از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسئولان بوده که برای این منظور بازدیدهای میدانی انجام و جلسات مستمر برگزار شده است.

استاندار خراسان جنوبی در بازدیدی که تابستان سال گذشته از پروژه ۲۷ هکتاری و ۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند داشت، همه دستگاه‌های خدمات‌رسان را به میدان آورد تا هیچ ابهامی در تامین زیرساخت‌های سایت مساکن ملی باقی نماند.

قناعت در آن بازدید گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و شرایط اقلیمی و موضوعات فرهنگی در اکثر شهرها واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به‌ صورت ویلایی ساخته می‌شود.

پیشتازی خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن با خانه‌های ویلایی

وی افزود: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و دستگاه‌های متولی به جد در این زمینه پای کار بوده‌اند و خوشبختانه توانسته‌ایم در سال نخست اجرای طرح نهضت ملی مسکن، زمین مورد نیاز هر چهار سال را در استان تامین کنیم.

یکی از تاکیدات نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی نیز شتاب گرفتن ساخت مسکن در استان است تا شاخص توسعه یافتگی ارتقا پیدا کند.

به اعتقاد وی سرعت عمل در کار و رقابت بین استان‌ها اهمیت دارد لذا باید خراسان جنوبی در ساخت مسکن روستایی و شهری عملکرد قابل قبولی داشته باشد چون مسکن نیاز مردم و شعار محوری دولت است.

موضوع مسکن تا جایی اهمیت دارد که یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران استانی، پرداختن به مسایل مرتبط با نهضت ملی مسکن تعیین شده است.

البته کاهش سهم آورده متقاضیان هم از درخواست‌های مردمی است که در این مدت از سوی استاندار، مسئولان و نمایندگان خراسان جنوبی در سطوح ملی پیگیری شده است.

قناعت چندی پیش در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خراسان جنوبی که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، اظهار داشت: طبق آنچه منتقل شده بسیاری از مردم توان پرداخت سهم آورده را ندارند که پیگیر موضوع از سطوح ملی هستیم.

وی گفت: همه ما باید در راستای رفع این دغدغه مردم پیگیری و کمک کنیم تا سقف پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن افزایش یابد و با پیگری‌های انجام شده، امیدواریم این درخواست محقق شود.

ساخت خانه‌های ویلایی در ۳۰ شهر خراسان جنوبی

اما معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۳۱ شهر در این استان گفت: تاکنون در ۳۰ شهر زمین برای ساخت مسکن ویلایی تامین شده و متوسط هر قطعه ۲۰۰ متر مربع است.

تاکنون هزار و ۲۴۴ هکتار زمین در استان برای ساخت مسکن تامین شده که در ۳۰ شهر این اراضی به مردم واگذار می شود تا توسط خودشان مسکن احداث شود.

حسن علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون هزار و ۲۴۴ هکتار زمین در سطح استان برای ساخت مسکن تامین شده که در ۳۰ شهر این اراضی به مردم واگذار می‌شود تا توسط خودشان مسکن احداث شود.

وی تصریح کرد: برای همه اراضی طرح تفکیکی تهیه شده و طرح‌های آماده‌سازی هم در اغلب شهرها به نتیجه رسیده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای آماده‌سازی این اراضی در برخی شهرها با شهرداری‌ها به توافق رسیده‌ایم و در برخی نقاط هم از ظرفیت موسسه عمران بسیج استفاده می‌شود.

بدین ترتیب در همه شهرها حداقل یک سایت آماده‌سازی شده است و ساخت و ساز هم توسط مردم انجام می‌شود.

در شهر بیرجند هم سایت زعفرانیه انتخاب شد و به گفته علیزاده در این سایت عملیات فونداسیون برای ۲ هزار و ۷۰ واحد انجام شده که به مرحله اسکلت و سقف رسیده و توسط انبوه‌سازان در حال انجام است.

پیشتازی خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن با خانه‌های ویلایی

وی افزود: هر پروژه‌ای که آماده بهره‌برداری شود تحویل متقاضی خواهد شد و منتظر مناسبت و افتتاح نمی‌مانیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: در زمینه ساخت و ساز شهرستان طبس پیشرفت بیشتری داشته و سپس بیرجند در رتبه بعدی است.

۳۲۸ واحد مسکونی تحویل شد

وی اعلام کرد: تاکنون ۳۲۸ واحد مسکونی در سطح استان تحویل متقاضیان شده و تا پایان خرداد ۲۰۰ واحد دیگر تحویل خواهد شد.

علیزاده تحویل زمین برای ساخت مسکن ویلایی را وجه تمایز خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد و افزود: در اجرای طرح نهضت ملی تاکنون جزو چهار استان برتر کشور هستیم.

وی گفت: پیگیری‌ها برای افزایش تسهیلات نیز از سطوح ملی در حال انجام است و نامه‌ای با امضای استاندار خراسان جنوبی به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر مسکن ملی برای متقاضیان شهرستان بیرجند با قیمت هر متر پنج میلیون و ۷۳۰ هزار تومان توسط انبوه‌ساز ساخته می‌شود که حدود نصف قیمت ساخت و ساز کل کشور است.

وی تصریح کرد: برای افرادی که نتوانند در مرکز استان با این شرایط سهم آورده خود را تامین کنند، تدبیر شده با تخصیص زمین در شهرهای مجاور به شکل ویلایی و خودمالکی بتوانند ساخت و ساز را انجام دهند.

علیزاده ادامه داد: در حال حاضر ۳۵۰ میلیون تومان کمک دولت در قالب تسهیلات است و مابقی هزینه‌ها باید توسط متقاضی تامین شود.

تایید نهایی ۲۹ هزار و ۵۵۲ متقاضی واجد شرایط

براساس آخرین آماری که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ارائه کرد، تاکنون ۹۵ هزار و ۹۸۰ نفر در ۳۱ شهر استان برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۹ هزار و ۵۵۲ نفر واجد شرایط چهارگانه بوده و تایید نهایی شده‌اند.

وحید داعی گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۱۳۱ متقاضی مرد مجرد در سنین ۲۳ تا ۴۵ سال، ۴۶۸ متقاضی مرد مجرد بالای ۴۵ سال و چهار هزار و ۲۲۷ متقاضی زن مجرد بالای ۳۵ سال بوده‌اند.

وی عنوان کرد: برای ساخت ۵۳ هزار و ۸۲۷ واحد مسکونی در همه شهرهای استان زمین تامین شده و متقاضیان ۶ هزار و ۳۹۶ واحد نیز تاکنون قرارداد مشارکت مدنی را به امضا رسانده‌اند.

چهار هزار و ۵۸۵ نفر در این استان با شرط داشتن سه فرزند و بیشتر، متقاضی مسکن هستند و موفق به ثبت‌نام در سامانه جامع شده‌اند.

دبیر شورای مسکن استان خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون ۹ هزار و ۱۰۸ واحد موفق به اخذ پروانه شده و پنج هزار و ۹۷۴ واحد نیز فونداسیون را به اتمام رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۰۱ واحد به مرحله اسکلت و سقف رسیده، گفت: هزار و ۴۷۵ واحد در مرحله اتمام سقف و ۵۴۰ واحد هم به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

داعی گفت: چهار هزار و ۵۸۵ نفر در این استان با شرط داشتن سه فرزند و بیشتر، متقاضی مسکن هستند و موفق به ثبت‌نام در سامانه جامع شده‌اند.

خراسان جنوبی ۳۱ شهر دارد که بر این اساس واحدهای مسکونی در ۳۰ شهر استان به‌ صورت ویلایی ساخته می‌شود و فقط در مرکز استان آپارتمان چهار یا پنج طبقه احداث خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha