به گزارش ایرنا، استانهای بوشهر و فارس به لحاظ مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی مکملی انکارناپذیر برای یکدیگر محسوب میشوند که این امر منجر به ارتباطات فراوان بین این دو استان در طول سال شده که گاهی در اوج این ارتباطات در روزهای تعطیل و مناسبتها مانند نوروز ترافیک شدیدی را در محورهای کنونی این دو استان را در پی دارد.
بوشهریها برای انتقال تولیدات شاخص خود بویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین کشاورزی همواره نگاهی ویژه به استان فارس و مسیرهای منتهی به این استان دارند که این شرایط نشان از ضرورت اهمیت توجه ویژه به مقوله جادههای دسترسی این دو استان است.
بهرهگیری از خدمات پزشکی و همچنین آب و هوای معتدل استان فارس در عمده ایام سال به طور معمول بهانهای شده تا بخش قابل توجهی از بوشهریها در آنجا سکونت داشته باشند یا از روی کار و تفریح هر از گاهی روانه شیراز شوند.
در مقابل استان فارسیها نیز با تمرکز بر نگاه گردشگرمحور در عمده روزهای خوش و آب و هوای سال وارد استان بوشهر میشوند تا دلی به دریا زده و از پهنه نیلگون خلیج فارس و مواهب خدادادی آن لذت برند.
استان بوشهر اکنون از سه محور برازجان- شیراز، جم- فیروزآباد و اهرم – فراشبند با استان فارس ارتباط زمینی برقرار کرده است.
محور برازجان – شیراز به عنوان مسیر اصلی در سایه کم لطفی و بی توجهی چند ده ساله همچنان زیر بار ترافیک شدید و در وضعیتی مخاطرهآمیز است، با این حال در دولت سیزدهم نگاهی ویژه به این مسیر معطوف شد تا جایی که در سال گذشته محور تنگبوالحیات به عنوان پرخطرترین بخش این مسیر کوهستانی دو بانده و به ترافیک ۵۰ ساله در این مسیر پایان داده شد.
براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا تعریض ادامه مسیر نیز در حال اجرا است و با تامین اعتبار صورت گرفته از محل سفر رئیس جمهور به استان بوشهر پیش بینی شده شاهد گرهگشایی خوبی از حیث استانداردسازی این مسیر مهم در اتصال استانهای مرکزی کشور به بوشهر و عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور باشیم.
مسیر دوم اتصال استان فارس با بوشهر محور جم – فیروزآباد است که به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص، مناطق مرکزی استانهای یاد شده استفاده چندانی از این مسیر ندارند و بیشتر شهرستانهای جنوبی فارس و بوشهر از این مسیر تردد دارند.
محور اهرم – فراشبند سومین محور زمینی اتصال استان بوشهر با فارس است که در این محور پروژه احداث شبکه ریلی نیز در دست اجرا است.
محور یاد شده برای تردد خودرویی در نقاطی مختلف جادهای کم عرض و ناایمن است که این وضعیت میل و رغبت رانندگان برای استفاده از مسیر اهرم- فراشبند را به میزان چشمگیری کاهش داده است.
۱۶ سال پیش با افتتاح تونل پیامبر اعظم (ص) پیشبینی میشد ترددها در محور اهرم – فراشبند به شرایطی برسد که شهرستان های بوشهر، تنگستان، دشتی و حتی بخشی از دشتستان با قرار گرفتن در کانون تردد، روند توسعه و پیشرفتی شتابان به خود بگیرند.
نکته اساسی استانداردنبودن بخشهای زیادی از این مسیر است که باعث شد تا همچنان بار شدید ترافیکی روی محور برازجان – شیراز باشد و سایر مسیرهای استان به مقصد فارس زیرسایه قرار گیرند.
راه اهرم ـ فراشبند به طول ۱۱۵ کیلومتر قسمتی از محور اتصالی بین بندر بوشهر و نواحی جنوبی استان فارس است که از زمینهای حاصلخیز عبور میکند.
حاصلخیزی زمین در منطقه محدوده مسیر اهرم - فراشبند سبب فراوانی تولیدات کشاورزی از جمله گندم، جو، تنباکو، خرما و صیفیجات در منطقه است ولی در نبود مسیری با استانداردهای لازم استفاده تمام و کمال از این محور انجام نمیگیرد.
ظرفیت فراوان حوزه گردشگری مذهبی و طبیعی از دیگر مزیتهای این مسیر است که میتواند رانندگان بی شماری را به تردد در این مسیر ترغیب کند.
با توجه به توسعه روزافزون استان بوشهر این نیاز احساس میشود که بار ترافیکی محور ترانزیتی بوشهر ـ شیراز تقلیل یابد و به نظر می رسد مهم راهکار برای تحقق این موضوع توجه و نگاه ویژه به مسیر اهرم – فراشبند است چراکه از حیث پدافندغیرعامل نیز بسیار حائز اهمیت است.
به فرض انسداد احتمالی مسیر کنونی بوشهر-شیراز برای چند روز هیچ مشخص نیست در این بازه زمانی چه دشواری و مشقتهای ایجاد خواهد شد.
کاهش بار ترافیک و کاهش آمار تصادفات بی شمار مسیر کنونی بوشهر –برازجان – شیراز از دیگر مزیت هایی است که توجه راهبردی به محور اهرم – فراشبند به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است.
با وجود این که استان بوشهر پایتخت انرژی ایران با ۹۶۷ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس و چشم انداز روشن مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، دارای شرایط فوقالعاده مهمی برای کشور است، میطلبد این نوار ساحلی از مسیرهای متعددی به کریدور جنوب شمال وصل شود.
با همه این توضیحات هیچ مشخص نیست که چرا پروژه تعریض و استانداردسازی محور اهرم – فراشبند در دولتهای گذشته بسیار کند و لاکپشتی پیش رفت به گونهای که با اعتبارات قطرهچکنانی آن دوران شاید سالها طول میکشید که این محور دارای امنیت لازم برای سفرهای مردم این دو شهرستان و قرارگرفتن در زیر بار ترافیک صنعتی استان در خلا نبود خط ریلی قرار گیرد.
در تثبیت این موضوع همین بس که احداث مسیر جایگزین برای بخش ریزشی محور اهرم – فراشبند بسیار فرسایشی و زمانبر شده اما با این حال به نظر می رسد با شتابی که در این اواخر ایجاد شده و روند سرازیرشدن اعتبارات به این محور در دولت سیزدهم که به هیچ عنوان قابل مقایسه با گذشته نیست می تواند نویدبخش اتفاقات جدید و خوشیمنی برای مردم استانهای بوشهر و فارس شود.
در حالی که تعریض مسیر اهرم - فراشبند به عنوان پروژهای مشترک و حائز اهمیت برای شهرستان های تنگستان و دشتستان است اما نمایندگان این حوزهها نیز در این چند سال اخیر آن طور که باید و شاید به محور یاد شده توجهی نکردند، این اتفاقات در حالی رخ داده که به موازات محور اهرم – فراشبند پروژهای با اعتباری در حدود بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در حال احداث است اما از پروژهای با درجه اهمیت بالا و با اعتباری نه چندان بالا غفلت میشود.
از آنجا که در حدود دو دهه پیش در آن زمان بزرگترین تونل ایران در مسیر یاد شده به بهرهبرداری رسید بدون تردید اکنون نیز با نگاهی توسعه محور میتوان محور اهرم - فراشبند را کانون توجهات قرار داد.
در کنار درک نشدن اهمیت موضوع بدون تردید یکی از دلایل اصلی در اجرا نشدن کامل پروژه یاد شده طی دولتهای گذشته، محدودیتهای اعتباری همراه با بیمهری بوده که با توجه به دوراندیشی مسئولان دولت سیزدهم در تامین مالی این پروژه، امسال شاهد افزایش اعتبارات برای پایان دادن به مشکلات این محور باشیم.
نظر شما