اندیشکده آمریکایی: همه نگاه‌ها در روز قدس به سمت ایران است

تهران - ایرنا- «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» با اشاره به وحشت صهیونیست ها از افزایش مخالفت ها با این رژیم تاکید دارد با فرارسیدن روز قدس در خاورمیانه همه نگاه ها به سوی ایران معطوف شده است.

به گزارش ایرنا، این اتاق فکر آمریکایی در گزارش خود به همزمانی روز قدس امسال با تحولات و خشونت ها در اراضی اشغالی پرداخته و آورده است: اسرائیل پیش از «روز قدس» امسال هزاران نیروی نظامی خود را در بیت المقدس و در محوطه مسجد الاقصی مستقر کرده است. روز قدس یک برنامه هماهنگ شده ضداسرائیلی در سراسر جهان اسلام علیه اسرائیل است و آن ها نگران هستند که اغتشاشگران به خواسته های حماس و حامیان آن برای انجام خشونت در بیت المقدس پاسخ مثبت بدهند، ضمن آنکه این احتمال نیز مطرح است که خشونت به بقیه بخش های اسرائیل و منطقه هم سرایت کند.

این گزارش در جمع بندی تحولات در کل منطقه خاورمیانه عنوان داشت روز گذشته، «زیاد نخاله» رهبر جهاد اسلامی فلسطین به دعوت دولت عراق به بغداد سفر کرد تا با مقام های عالی رتبه این کشور دیدار و در راهپیمایی روز قدس در عراق سخنرانی کند. بر اساس گزارش ها، طرفین همچنین در مورد حمایت از آرمان فلسطین گفت وگو کردند. نخاله در زمان حضور در عراق با «محمدکاظم آل صادق» سفیر ایران در این کشور نیز دیدار و درباره «مسئله فلسطین» با وی گفتگو کرد.

در گزارش این موسسه همچنین آمده است: در ایران نیز صدها راهپیمایی و مراسم در سراسر کشور برای بزرگداشت روز قدس برنامه ریزی شده است. سخنران اصلی این مراسم «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران است که اعلام کرده «وحدت امت اسلامی» به نابودی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد. «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم است که نیروی قدس را بازویی برای فشار بر صهیونیست ها و رسیدن به هدف نابودی آن می داند.

طبق گزارش اتاق فکر آمریکایی فوق، این اقدامات ایران احساسات ضداسرائیلی عمیقی را به مناطق خاورمیانه منتقل کرده است که اهرم فشار قابل توجهی را ایجاد می نماید. این اتفاق شامل سوریه هم می‌ شود که در آن تعدادی از گروه‌ های فلسطینی همسو با ایران در سال‌ های اخیر برای حمله به اسرائیل تلاش هایی را انجام داده‌اند. علاوه بر این، روز قدس در نوار غزه که تحت کنترل گروه حماس است نیز برگزار می شود. در لبنان، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله که از سوی ایران حمایت می شود، خواستار مشارکت گسترده مردم در مراسم و فعالیت های روز قدس در سراسر لبنان شده است. وی همچنین اعلام کرده که مردان، زنان و کودکان فلسطینی در خط مقدم دفاع از اماکن مقدس در بیت المقدس حضور دارند.

«انیا کریوین» کارشناس این موسسه مطالعاتی معتقد است که روز قدس امسال در بحبوحه تنش های فزاینده ای در منطقه برگزار می شود. درگیری بین نیروهای امنیتی اسرائیل و جوانان فلسطینی از هفته گذشته پس از آن که فلسطینیان در داخل مسجد الاقصی که به عنوان سومین مسجد مقدس اسلام شناخته می شود، محاصره شدند، شدت گرفته است. هنگامی که نیروهای اسرائیلی قصد ورود به مسجد را داشتند، جوانان فلسطینی به سوی آنها آتش پرتاب کردند. همچنین در واکنش به تنش‌ های هفته گذشته در مسجد الاقصی، گروه های فلسطینی مستقر در لبنان، سوریه و غزه نیز راکت‌ هایی را به سمت اسرائیل شلیک کردند و اسرائیل نیز در واکنش به آن حملات هوایی را انجام داد. اسرائیل حماس را که روابط نزدیکی با ایران دارد، مسئول شلیک موشک از غزه و لبنان معرفی کرده است.

این گزارش افزود: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در تلاش برای کاهش تنش ها، اوایل این هفته ورود و بازدید غیرمسلمانان - به ویژه یهودیان - از کوه معبد را در ۱۰ روز آخر ماه رمضان ممنوع اعلام کرد. گزارش‌ ها حکایت از آن دارند که تصمیم نتانیاهو ممکن است بر اساس اطلاعاتی اتخاذ شده باشد که نشان می دهد ناآرامی‌ها در کوه معبد می‌ تواند به خشونت بیشتر میان اعراب و اسرائیل در شهرهای دارای هر دو شهروند، مانند شهرهای لود و الرمله منجر شود که در سال ۲۰۲۱ و در جنگ ۱۱ روزه بین حماس و اسرائیل شاهد صحنه‌ های درگیری بودند.

این گزارش با اشاره به هراس رژیم صهیونیستی از فرارسیدن روز قدس آورده است: اگرچه مقام های اسرائیلی خود را برای رو به روشدن با خشونت ها در بیت المقدس آماده می کنند ، اما در عین حال مراقب دیگر جبهه هایی هستند که در روزهای اخیر از سوی گروه های نزدیک به ایران به آن حملاتی صورت گرفته است. در روز جمعه (روز قدس) به این پرسش پاسخ داده می شود که آیا ممکن است که جنگ در این ماه مبارک رمضان در خاورمیانه منتشر شود؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha