پارسال ۱۶ هزار و ۶۶۶ نفر در خراسان‌شمالی با ناوگان هوایی جابجا شدند

بجنورد- ایرنا- مدیر فرودگاه شهدای بجنورد گفت: پارسال ۱۶ هزار و ۶۶۶ مسافر در این استان با ناوگان هوایی از این فرودگاه جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۳۱ درصد کاهش یافت.

محمدابراهیم قدمگاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ در این مدت؛ ۳۰۲ پرواز رفت و برگشت بجنورد - تهران از این فرودگاه انجام شد و هشت هزار و ۸۹۰ مسافر وارد استان و هفت هزار و ۷۷۶ مسافر از استان خارج شدند.

به گفته وی؛ ۲۴ هزار و ۱۱۹ نفر مسافر با ۵۷۸ سورتی پرواز در سال ۱۴۰۰ از این فرودگاه جابجا شدند.

مدیر فرودگاه شهدای بجنورد تصریح کرد: همچنین مسافران در سال گذشته ۱۳۰ هزار و ۳۷ کیلوگرم و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۷۲ هزار و ۳۴۲ کیلوگرم بار جابجا کردند.

وی عنوان کرد: زمینگیری ناوگان هواپیماهای ای تی آر (ATR) ایران ایر و فوکر ۱۰۰ به دلیل نبود قطعات و نبود صرفه اقتصادی برای برخی از ایرلان ها عامل اصلی کاهش این پروازها محسوب می شود.

قدمگاهی اضافه کرد: شرایط نامساعد هوایی در فصل زمستان از دیگر عوامل کاهش پرواز در این فرودگاه محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، فرودگاه شهدای بجنورد از زیرساخت‌های کامل برخوردار است اما به دلیل مشکل جانمایی و حمایت نکردن ایرلاین‌ها با کاهش ۴۷ درصدی پروازها در این فرودگاه منجر شده است و با این وجود مردم خراسان شمالی امیدوارند تا با اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور شاهد پروازهای بیشتری از این فرودگاه باشند.

اگر نگاهی کلی به زیرساخت های حمل و نقل خراسان شمالی داشته باشیم متوجه این ضعف عمده خواهیم بود، چرا که این استان با اینکه در حد فاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی کشور واقع است و محور کشاورزی و دامداری شمالشرق کشور محسوب می شود، تنها کمتر از یک درصد بزرگراه ها، ۱.۷۵ درصد از راه های فرعی کشور و یک فرودگاه در بجنورد را داراست.

با این حال درآمد ترانزیتی مهمترین و پولسازترین دستاورد توسعه زیرساخت های حمل و نقل است که در برخی از استان‌ها یک منبع درآمد پایدار محسوب می شود که استان ما از این نعمت بی بهره است و این موانع، سایر حوزه ها را نیز تحت شعاع خود قرار داده است و خراسان شمالی برای پاسخ به نیاز سرمایه گذاران باید سه هزار کیلومتر راه در محورهای روستایی، اصلی و بزرگراهی احداث کند و مشکلات فرودگاه بجنورد را برطرف و پروازهای پایدار روزانه برقرار کند.

نکته قابل تامل در مورد فرودگاه بجنورد این است که با وجود زیرساخت های لازم اما جانمایی مناسبی برای این فرودگاه انجام نشده بود و ارتفاع کوه باباموسی در شمال شرقی باند فرودگاه، نشستن هواپیماها به خصوص در فصول سرد و بارانی سال را با مشکل مواجه کرده است و کار تا تراشیدن بخشی از کوه باباموسی نیز پیش رفت و با اعتراض طرفدارن محیط زیست و تبعات بد زیست محیطی برای مرکز استان متوقف شد و اکنون مسوولان به دنبال فرودگاه دومی برای جلوگیری از لغو پروازهای این فرودگاه هستند.

این در حالی است که این استان به توجه بیشتر دولتمردان برای حمایت از ایرلاین ها برای برقراری پرواز در این فرودگاه نیاز داشت و اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در سی و ششمین سفر استانی رییس جمهور رهاوردی بود که مردم این خطه را امیدوار کرد تا با هزینه کرد این اعتبار شرایط برقراری پروازها نیز ایجاد شود.

اینک شرکت ایران ایر در روز جمعه و شرکت ماهان نیز یک برنامه پروازی در روز دوشنبه در فرودگاه بجنورد برنامه پروازی دارند.

برقراری ۲ برنامه پروازی در فرودگاه بجنورد در حالی است که حتی در این فرودگاه تا ۱۲ برنامه پروازی نیز توسط سه شرکت ایران ایر، ماهان و آسمان وجود داشت.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد و فاصله بجنورد مرکز این استان تا تهران افزون بر ۷۰۰ کیلومتر و تا مشهد ۲۵۰ کیلومتر است.

این فرودگاه از حدود سال ۱۳۲۷ دارای تاسیسات مختصری بوده و برای اهداف سم پاشی مورد استفاده قرار می گرفته است و در سال ۱۳۶۷ این فرودگاه مجددا طراحی شد و در سال ۱۳۷۱ عملیات اجرایی آن آغاز و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید.

فرودگاه بجنورد از زمان بهره برداری تا سال ۱۳۸۴ فرودگاه اقماری فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می شد، اما در سال ۱۳۸۵ به عنوان یک فرودگاه مستقل معرفی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha