تحقق شعار سال با تولید مبتنی بر نیازهای جامعه و صنعت در پارک‌های علم و فناوری

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به شعار سال «مهار تورم، رشد تولید» گفت: از طریق توسعه فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت و با مهارت‌محور کردن فناورانه آموزش عالی برای تحقق این شعار تلاش می‌کنیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وزارت علوم روز یکشنبه به نقل از امید رضایی‌فر اعلام کرد: اجرایی‌سازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، طراحی و اجرایی سازی اجزای تکمیلی شامل جریان اقتصادی نوین (جان)، جستجوی آزمایشگاه های مرجع (جام) و خاستگاه آموزشی صنعت (خاص) همچنین ایجاد پیوند همکاری میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از دیگر راهکارهای این معاونت در تحقق شعار سال است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در خصوص رابطه رشد تولید و توسعه زیست بوم نوآوری افزود: این امر با نفوذ فناوری در سطح جامعه با ایجاد زمینه های اقتصادی از جمله جمع پذیری های مالی و سرمایه گذاری های خرد و عمومی مهیا می شود. توسعه زیست بوم نوآوری با فرهنگ سازی لازم و مردمی سازی اقتصاد می تواند زمینه مناسبی برای تحقق رشد تولید فراهم کند و بر همین اساس موجب مهار تورم شود. این اتصال بین مصرف و تولید در قالب مشارکت مردمی به عنوان راهکار اساسی برای تحقق همزمان مهار تورم و رشد تولید است که مهمترین بخش قابل اتکا در این عرصه موضوعات مبتنی بر فناوری است و باید قابلیت نوآوری را داشته باشند.

کمک به تحقق شعار سال با تولید نیازهای جامعه و صنعت در پارک‌های علم و فناوری

بازطراحی بخشی از سامانه نان

رضایی‌فر خاطرنشان کرد: موارد مهمی جهت تسهیل مهار تورم و رونق تولید توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در حال انجام است که می توان به بازطراحی بخشی از سامانه نان به عنوان پل ارتباطی میان تقاضای کالا و فناوری کشورهای دیگر و ظرفیت‌های تولیدی پارک‌های علم و فناوری، معرفی محصولات و نیازمندی های شرکت‌های دانش بنیان، توانمندی شرکت ها و واحدهای فناور، تشکیل واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان براساس نیازهای جامعه، ایجاد زمینه همکاری های فناورانه بین المللی، دوره های آموزشی مهارت محور، آغاز فرایند شناسنامه‌دار کردن محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، سامانه پیاده‌سازی بستر اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی همچنین ثبت نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی جهت انعکاس به ایده‌پردازان کشور اشاره کرد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به تحقق رونق تولید افزود: ابتدا باید مبحث کارآفرینی را در دانشگاه ها ایجاد کرد. طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاه‌ها توسط این معاونت با پوشش ۳۰ هزار دانشجو در ۹۵ دانشگاه قابل اجراست و دبیرخانه طرح در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر قرار دارد. جامعه هدف این طرح جامعه دانشجویی است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: برای اینکه دانشجویان بتوانند در امر کارآفرینی موفق باشند می توانند توانمندی خود را با آموزش مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی و کار گروهی همچنین افزایش دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری، در کنار طرح های دیگر این معاونت از جمله «طرح دستیار فناوری» با میزبانی پارک‌های علم و فناوری کشور آغاز کنند. تاکنون با مشارکت ۴۲ پارک علم و فناوری و ۱۶۲۱ واحد فناور بیش از ۲ هزار دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی در دوره ۶ ماهه خود به مهارت آموزی پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha