۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۲۷
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85085139
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش نیم درصدی ثبت طلاق در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: براساس آمار ۱۰ ماه سال گذشته هزار و ۱۸۷ واقعه طلاق در استان ثبت شده که نیم درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.

مرتضی امیرآبادی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اخذ گزارش آمار ازدواج و طلاق سال ۱۴۰۱ بر پایه رخداد (وقوع) باید ۷۵ روز پس از پایان سال یعنی اواخر نیمه خرداد امسال انجام شود لذا آمار موجود مربوط به ۱۰ ماه سال گذشته تا پایان دی است.

وی میانگین سن طلاق مردان را ۳۵.۲ سال و زنان را ۳۰.۵ سال اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۹۶۱ واقعه طلاق شهری و ۲۲۶ واقعه روستایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت چهار هزار و ۸۷۰ واقعه ازدواج نیز در استان ثبت شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷.۱ درصد کاهش داشته است.

وی میانگین سن ازدواج مردان را ۲۷.۸ سال و زنان را ۲۲.۹ سال ذکر کرد و گفت: از مجموع ازدواج‌ها سه هزار و ۴۰۲ واقعه شهری و هزار و ۴۶۹ مورد روستایی بوده است.

امیرآبادی‌زاده افزود: براساس آمارهای ثبتی موجود در ۱۰ ماه سال گذشته، به ازای هر چهار واقعه ازدواج، یک مورد طلاق در استان خراسان جنوبی گزارش شده است.

وی گفت: همچنین نرخ فوت در استان ۵.۲ به ازای هر هزار نفر جمعیت است و خراسان جنوبی در این زمینه رتبه دهم کشور را دارد، نرخ رشد طبیعی جمعیت استان نیز در سال گذشته، ۱.۳ بوده که در این زمینه رتبه سوم کشور به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: جمعیت این استان در سال ۱۴۰۲ طبق برآورد مرکز آمار ایران ۸۳۶ هزار نفر است که از این تعداد ۴۲۷ هزار نفر مردان و ۴۰۹ هزار نفر زنان هستند و طبق این آمار جمعیت شهری ۵۲۷ هزار و ۳۰۹ نفر برآورد شده است.

وی با اشاره به اهمیت پایگاه‌های ثبت احوال در کشور گفت: پایگاه هدا (هویت دیجیتال ایرانیان) یکی از پایگاه‌های ثبت احوال برای احراز هویت است که مردم در مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیازی به ارائه کارت شناسایی یا فتوکپی شناسنامه ندارند و همه دستگاه‌ها به این پایگاه متصل هستند.

امیرآبادی‌زاده افزود: پایگاه خانواده معروف به پروژه ملی سببی نسبی از دیگر پایگاه‌های ثبت احوال است که این پایگاه یک بستر وب سایت اینترنتی و موبایلی به نام سامانه سهیم ایجاد کرده است.

وی گفت: سامانه الکترونیکی سهیم به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال در شهریور ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد و همزمان به صورت مستقل در نشانی sahim.sabteahval.ir، درگاه سازمان ثبت احوال کشور و نیز پنجره واحد خدمات دولت هوشمند در دسترس است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی اضافه کرد: ۹ هزار و ۴۳۲ کارت هوشمند ملی در استان صادر شده و آماده تحویل به متقاضیان است.

وی گفت: از جمعیت ۵۹۳ هزار نفر واجد شرایط در استان تاکنون ۵۸۸ هزار و ۳۹۲ نفر معادل ۹۹.۱ درصد جمعیت استان نسبت به ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام کردند و سال گذشته ۵۱ هزار و ۱۱۰ کارت تحویل متقاضیان شد.

امیرآبادی‌زاده درباره صدور شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای ۱۵ سال از ابتدای شروع طرح (تیر ۸۹) گفت: در این مدت ۴۲۱ هزار و ۸۰۰ فقره شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای ۱۵ سال صادر شده است که پوشش ۷۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: شناسنامه‌های مکانیزه دارای مزیت‌های فراوانی نسبت به شناسنامه‌های قبلی هستند که از جمله آنها امکان نیافتن جعل و هرگونه سوء استفاده از این شناسنامه‌ها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha