زاخارووا: لهستان فقط به دنبال استفاده ابزاری از اوکراین است

تهران-ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه دوشنبه شب در کانال تلگرامی خود نوشت: لهستان فقط به دنبال استفاده ابزاری از اوکراین در راستای اعمال سیاست ضد روسی خود است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، زاخارووا این سخنان را در واکنش به سخنان والدمار بودا وزیر توسعه اقتصادی و فناوری لهستان که پس از ممنوعیت موقت واردات محصولات کشاورزی اوکراین به کشورش یادآور شده بود که ممنوعیت واردات غلات اوکراینی بر ترانزیت آن به کشورهای ثالث نیز تأثیر گذاشته است، بیان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به ممنوعیت واردات گندم اوکراین به لهستان، گفت: ورشو این‌گونه با اوکراین رفتار می‌کند اما همچنان به آن به عنوان یک ابزار ضد روسی نیاز دارد.

وی افزود: زمانی که مرزها پاک شود و بقیه اوکراین توسط ورشو بلعیده شود، هیچ‌کس جویای نظر مردم محلی نخواهد شد.

زاخارووا تاکید کرد: اتخاذ چنین تصمیمی (ممنوعیت واردات و در نتیجه ترانزیت گندم اوکراین از طریق لهستان و مجارستان) از نظر افشای نگرانی خیالی غربی‌ها برای گرسنگان و کسانی که به غذا نیاز دارند، بسیار مهم است.

لهستان و مجارستان در ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) ممنوعیت موقت واردات محصولات کشاورزی از اوکراین را اعلام کردند که تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر) معتبر خواهد بود.

هر دو کشور گفتند که به دلیل عدم پاسخگویی کمیسیون اروپا به درخواست‌های آن برای کمک اروپا به کشاورزان مجارستانی و لهستانی که به دلیل اشباع بازارهای این کشورها با محصولات کشاورزی اوکراین متحمل ضررهای قابل توجهی شده‌اند، مجبور به انجام این اقدام شدند.

روز جمعه هفته گذشته، بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی، اسلواکی و جمهوری چک خواستار ایجاد یک مکانیسم واحد اروپایی برای خرید غلات اوکراینی و تعیین سهمیه گمرکی اتحادیه اروپا برای محصولات کشاورزی از اوکراین شدند.

روز پنجشنبه هفته گذشته، وزارت کشاورزی و توسعه روستایی اسلواکی ممنوعیت موقت فرآوری و فروش غلات وارداتی اوکراینی در این کشور را اعلام کرد. این ممنوعیت شامل آرد تهیه شده از غلات اوکراینی نیز می‌شود.

یاوور گچف وزیر کشاورزی بلغارستان نیز گفت که صوفیه پس از لهستان و مجارستان، ممنوعیت موقت واردات غلات از اوکراین را بررسی می‌کند.

وی افزود: اگر ما هم واکنش مشابهی نداشته باشیم انباشت غلات اوکراین در خاک بلغارستان بسیار بیشتر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha