۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۰۸
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85086191
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیوزلند در اجلاس آتی ناتو شرکت می کند اما استرالیا مردد است

تهران –ایرنا- «کریس هیپکینز» نخست وزیر نیوزیلند روز سه شنبه اعلام کرد وی تصمیم دارد در اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) شرکت کند، این در حالیست که «آنتونی آلبانز»، همتای استرالیایی وی می گوید هنوز در این خصوص تصمیم گیری نکرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هر دو کشور دهه هاست که با ناتو در ارتباط هستند. این در حالیست که پس از جنگ اوکراین این همکاری از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

هاپکینز می گوید یکی از مهمترین اهداف وی پیشبرد یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا است، این در حالیست که اجلاس ناتو قرار است ویلنیوس، پایتخت لیتوانی برگزار شود.

استرالیا و نیوزیلند هر دو در اجلاس سال گذشته ناتو در مادرید به عنوان شرکت کنندگان غیر عضو حضور یافتند.

نیوزلند در اجلاس آتی ناتو شرکت می کند اما استرالیا مردد است

با آغاز جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، دو کشور اروپایی فنلاند و سوئد که از دیرباز سیاست بی‌طرفانه را در پیش گرفته بودند، تلاش برای پیوستن به ناتو را آغاز کردند.

اکنون فنلاند جدیدترین عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی است و سوئد نیز به عنوان همسایه آن به زودی به این ائتلاف خواهد پیوست.

به باور کارشناسان، در پی پیوستن فنلاند به ناتو به عنوان یکی از چند کشور بی طرف اروپایی، شمار کشورهای بی طرف این بلوک رو به کاهش است.

اما در این میان چهار کشور بی طرف دیگر شامل اتریش، ایرلند، مالت و سوئیس همچنان به این سیاست دیرینه خود پایبند هستند. هرچند بی طرف ماندن این کشورها نیز در عمل به گونه ای دیگر تعریف شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha