طرح پزشک خانواده از اردیبهشت ماه در کهگیلویه و بویراحمد از سر گرفته می شود

یاسوج- ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طرح پزشک خانواده بعد از سال ها وقفه، از ابتدای اردیبهشت ماه آتی در گچساران از شهرستان های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد از سر گرفته می شود.

سعید جاودان سیرت روز سه شنبه به ایرنا گفت: شهروندان شهرستان گچساران می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی محل سکونت خود از خدمات درمانی طرح پزشک خانواده استفاده کنند.
وی افزود: مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی هنگام ورود به گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و بزرگسالان تقسیم بندی می‌شوند.

جاودان سیرت تصریح کرد که افراد بر اساس مشکلاتی که دارند معاینه شده و در صورت مشاهده هر گونه علامت‌های خاص به پزشکان متخصص معرفی می‌شوند.
وی یادآور شد: برای اجرای این طرح در گچساران، چهار مرکز بهداشتی درمانی، ۱۳ پایگاه سلامت و بیش از ۳۵ پزشک مشارکت دارند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: این طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرا می‌شود و در شهرستان گچساران بیش از ۹۵ هزار نفر شامل این طرح می‌شوند که می‌توانند به این مراکز درمانی مراجعه کنند.
جاودان سیرت افزود: ۷۰ نفر از مراقبین سلامت در مراکز و پایگاه‌های سلامت گچساران برای اجرای طرح پزشک خانواده فعالیت می‌کنند.

اجرای طرح ملی پزشک خانواده از تیرماه سال ۸۴ بیشتر در مناطق روستایی استان با هدف حمایت از محرومین، افزایش پوشش درمانی، ارتقای سلامت و بهداشت بیشتر روستاییان و مناطق شهری آغاز شد.

هم اکنون اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است . روشی بسیار مهم و موثر که در حفظ سلامت مردم، کاهش هزینه و وقت درمانی و ارتقای نظام سلامت به شمار می‌رود.

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش دسترسی و بهره‌مندی عادلانه مردم به خدمات حوزه سلامت و درمان است که با سابقه ۸۰ ساله در برخی از کشورها، موجب دسترسی مناسب‌تر و ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت شده است.

طرح پزشک خانواده در ایران از نیمه دوم سال ۱۳۸۴ در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر آغاز شد که در طول این سالها با تلاش دست‌اندرکاران، موفقیت‌های فراوانی هم در بخش ارائه خدمت به مردم و هم در بخش اصلاح نظام سلامت به دست آمده است.

با توجه به تجربه های اجرای طرح پزشک خانواده روستایی در مناطق روستایی و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر، این طرح در دهه ۹۰ به صورت نمونه در استان های مازندران و فارس با موفقیت اجرا شد و با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اردیبهشت ماه امسال در تمامی استان های کشور نیز به اجرا در می آید.

هم اکنون عموم مردم از طرح پزشک خانواده اطلاع کافی ندارند و به گفته سخنگو و مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این طرح نیازمند یک پیوست رسانه‌ای است و باید مزیت های این طرح برای مردم بازگو شود و نباید به رونمایی و انعکاس تصمیمات خلاصه شود.

برای تغییر رفتار عموم مردم باید بیش از پیش موضوع اقناع سازی جامعه مورد توجه قرار گیرد و برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌خوبی استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha