۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85089118
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح پزشک خانواده در شهرستان فارسان آغاز شد

شهرکرد -ایرنا- رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان از آغاز اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرستان فارسان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: در مرحله نخست این طرح در ۵۶ شهرستان کشور با اولویت از روز اول اردیبهشت‌ماه آغاز شد.

علی احمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر اجرایی می‌شود، افزود: اجرای این طرح نیازمند تامین زیرساخت‌ها، اختصاص پزشکان و تامین نیروی انسانی از جمله مراقبان سلامت است.

به گفته وی، در این طرح به ازای هر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت نیاز است که با تامین این زیرساخت‌ها به نوبت طرح در ۶ شهر بالای ۲۰ هزار نفر سراسر استان اجرا خواهد شد.

وی گفت: با فعال شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و همچنین روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، خدمات بر مبنای سطح‌بندی به بیماران ارائه می‌شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از سال ۸۲ این طرح در روستاها و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر آغاز شد و تاکنون افزون بر ۶۵۰ هزار نفر جمعیت استان زیرپوشش برنامه پزشک خانواده روستایی و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر قرار گرفته و این طرح ناقص اجرا شده بود که در سال گذشته امکان ارجاع الکترونیک در استان فراهم شد، افزود : با آغاز طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر طرح نظام ارجاع نیز اجرایی می‌شود.

احمدی اظهار داشت: با اجرایی شدن این طرح با کمترین هزینه و کمترین پرداخت از جیب شهروندان، خدمات در مطب‌ها، پایگاه‌های سلامت، کلینیک‌ها و مراکز بیمارستانی خدمات بهداشتی درمانی به بیماران ارائه می‌شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: حدود ۴۰۰هزار نفر از جمعیت استان در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر در شهرکرد، هفشجان، فرخشهر، بروجن، فارسان و لردگان ساکن هستند که به نوبت و با هماهنگی وزارت بهداشت در این شهرها اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از برنامه های مهم دولت سیزدهم است، افزود: اجرای این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی و تبیین جایگاه و نقش پزشک خانواده و نظام ارجاع، اجتناب از تقاضاهای القایی و اجرای پوشش همگانی مراقبت‌های بهداشتی اولیه است.

به گزارش ایرنا، اجرای برنامه پزشک خانواده حدود ۲۰ سال قبل در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت آغاز شد و در مناطق شهری در دو استان فارس و مازندران نیز از حدود ۱۰ سال پیش پایلوت شدند.

همچنین برای اجرای کامل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، استقرار سامانه های نوبت‌دهی الکترونیک بین همه سطوح و مدیریت نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه، پیگیری اتصال سامانه‌های موجود و داده‌های پاراکلینیک سطوح یک و دو و سه (نظارت بر ثبت اطلاعات داشبورد نظام ارجاع)، بیمه ها، نظارت بر نحوه اجرای برنامه و کمیت و کیفیت بازخورد بیماران ارجاعی از سطح یک توسط مراکز سطح دوم و سوم تحت پوشش دانشگاه انجام می‌شود.

چهارمحال و بختیاری ۱۱ شهرستان و جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha