۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۲۳
کد خبرنگار: 1475
کد خبر: 85086226
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمیسیون انرژی مجلس: نظام تعرفه پلکانی برای مدیریت مصرف گاز ضروری است

تهران- ایرنا- کمیسیون انرژی در گزارشی تاکید کرد: تغییر نظام تعرفه‌ای گاز مشترکان خانگی به شکل پلکانی با هدف تخصیص عادلانه یارانه گاز به مشترکان و تشویق به مصرف بهینه در کشور برای مقابله با چالش ناترازی گاز ضروری است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی با حضور جواد اوجی وزیر نفت در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس بررسی شد.

در گزارش کمیسیون انرژی آمده است: بر اساس احکام قانونی مذکور، وزارت نفت می‌بایست بهای گاز مشترکان خانگی را به‌گونه‌ای اصلاح نماید که با رعایت اقلیم‌های جغرافیایی مختلف در کشور، تعرفه مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای و مشترکان پرمصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و با الگوی افزایش پلکانی (آی. بی. تی) تعیین شود.

این گزارش می افزاید: تغییر نظام تعرفه‌ای گاز به افزایشی پلکانی با هدف تخصیص عادلانه یارانه گاز به مشترکان و تشویق به مصرف بهینه در کشور برای مقابله با چالش ناترازی گاز ضرورت دارد.

بر اساس این گزارش، با توجه به گستره آب و هوایی در کشور، پنج اقلیم برای مصرف گاز مشترکان در بخش خانگی در نظر گرفته شده است. مشترکانی که در سردترین مناطق کشور هستند در اقلیم شماره ۱ و مشترکانی که در گرم‌ترین منطقه کشور هستند در اقلیم شماره ۵ تقسیم‌بندی می‌شوند. بهای گاز خانگی در هر اقلیم به ۱۲ پله تقسیم شده است که در آن، پله ۱ کمترین و پله ۱۲ بیشترین میزان مصرف گاز مشترکان را نشان می‌دهد. در تمامی اقلیم‌ها، مشترکان با توجه به میزان مصرف گاز، در یکی از طبقات «کم مصرف»، «مصرف متوسط» و «پر مصرف» قرار می‌گیرند که بر اساس معیارهای شرکت ملی گاز، پله‌های ۱ تا ۳ «کم مصرف»، پله‌های ۴ تا ۶ «مصرف متوسط» و پله‌های ۷ به بالا در گروه «پر مصرف» قرار می‌گیرند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

در ادامه، برخی از نمایندگان مجلس به بیان دیدگاههای خود در این خصوص پرداختند.

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اشکال پیش آمده در محاسبه تعرفه گاز خانگی در زمستان سال گذشته، دلیل اصلی آن را تغییر میزان و مصرف در هر پله دانست و گفت:مصرف ارژی در کشور هفت برابر متوسط جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه تنها نمی‌توان با گران کردن بهای انرژی مصرف آن را مدیریت کرد، گفت: باید مصرف انرژی در خانه‌ها، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها بهینه شده و استاندارد سازی در صنعت و بخاری‌ها صورت گیرد.

رمضانعلی سنگدوینی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز از عملکرد وزارت نفت برای عبور از زمستان سال ۱۴۰۱ و تامین سوخت بخش حمل و نقل بخصوص در نوروز امسال تشکر کرد و افزود: مصرف بنزین در نوروز به ۱۴۲ میلیون لیتر در روز رسید و در زمستان سال گذشته هم شاهد مصرف روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی بودیم در حالی که میزان تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب بود.

نماینده مردم گرگان در مجلس با بیان اینکه اطلاع رسانی کافی درباره تغییر الگوی محاسبه گاز خانگی صورت نگرفت، افزود: مردم از قبوض گاز گلایه دارند زیرا در مواردی قبوض صادر شده در مقایسه با سال قبل از آن چند برابر رشد کرده است.

روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز نیز خواستار در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی در نظام تعرفه گذاری گاز شد و گفت: در سال گذشته شاهد افزایش قیمت در پلکان اول تا سوم بودیم یعنی قشر متوسط و رو به پایین جامعه نیز افزایش قیمت را تجربه کرد و حتی قبوض ۲۰۰ هزار تومانی به یک میلیون تومان رسید.

وی افزود: در  برخی از نقاط کشور سه ماه از سال دمای زیر صفر را تجربه می‌کند که در چنین شرایطی پله‌ها باید به حالت قبلی خود بازگردانده شود و به سمت اجرای طرح‌هایی با رویکرد ارتقای بهره‌وری بخاری‌ها و وسایل گرمایشی گام برداشت.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز درباره تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی متذکر شد: مردم روستاها خانه‌های بزرگی دارند و گرم کردن آن به راحتی ممکن نیست. اگر با کمبود گاز مواجه هستیم چرا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نمی‌کنیم. اگر رئیس جمهور دستور تخفیف ۷۰ درصدی را نداده بود معلوم نبود چگونه این موضوع مدیریت می شد.

حسین حسین زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: دو مشکل بزرگ ناترازی گاز طبیعی و برق و همچنین آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کمر اقتصاد کشور را خم کرده است. آلودگی هوا در کلانشهرها سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌برد و ۲۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند؛ اگر با همین فرمان جلو برویم در سال ۱۴۲۰ به واردات ۵۱۲ میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم که معادل ۷۲ میلیارد دلار است.

وی افزود: می‌توانیم نفت و گاز را صادر کنیم اما منابع انرژی تجدیدپذیر را نمی‌توانیم صادر کنیم. حدود ۵.۴ میلیارد دلار سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود تا معادل ۲.۵ میلیارد دلار برق تولید شود. اگر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز کنیم ونیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی باد و ۲۰ هزار مگاواتی خورشیدی را تاسیس کنیم مصرف مازوت و سایر فرآورده‌ها در نیروگاه‌ها به صفر می‌رسد.

نماینده مردم لارستان بیان داشت: ۲۳ میلیون خودرو در کشور داریم که ۲.۵ میلیون از این خودروها فرسوده است و ۱۰ میلیون موتورسیکلت داریم که خود مصرف بالایی دارد. ما باید خودروسازان داخلی را ملزم کنیم تا خودروهایی هیبریدی بسازند و استاندارد وسایل گرمایشی را بالاتر ببریم.

حسین زاده تاکید کرد: از سوی دیگر در حوزه ذخیره سازی گاز نیز ما عقب هستیم. در کشورهای توسعه یافته ۱۰ درصد از معادل کل مصرف گاز خود را ذخیره سازی می‌کند اما در کشور ما میزان ذخیره سازی ۱.۱ درصد است. ما باید به این حوزه توجه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha