بسته جایگزین بایدن برای ترکیه، ارتقای نرم‌افزاری جنگنده‌های اف-۱۶ قدیمی

تهران- ایرنا- دولت بایدن، در حالی که هنوز منتظر تایید کنگره برای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ جدید به ترکیه است،‌ از برنامه خود برای فروش نرم افزارهای ارتقا یافته این جنگنده‌ها به آنکارا با هدف به روزرسانی تجهیزات الکترونیکی ناوگان فعلی ترکیه، خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، این طرح که روز دوشنبه به وقت محلی به کنگره ارائه شد در صورت تصویب، نخستین فروش نظامی بزرگ آمریکا به ترکیه خواهد بود که پس از سال‌ها در کنگره این کشور مورد تایید قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، این قرارداد با عنوان فروش بسته به روز رسانی ناوگان هوایی ترکیه ارائه شده که تایید غیر رسمی را از رهبران کمیته‌های کنگره آمریکا دریافت کرده است.

این در حالی است که نتیجه درخواست بزرگتر ترکیه به عنوان عضوی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ جدید از آمریکا به دلیل مخالفت‌های کنگره همچنان در وضعیت نامعلوم قرار دارد.

گروهی از سناتورهای دو حزبی آمریکا در اواسط بهمن ماه از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواسته بودند تا فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را تا زمان موافقت نهایی آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، به تأخیر بیندازد.

بسته ارتقای تجهیزات الکترونیک جنگنده‌های اف۱۶ قدیمی که ترکیه در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی (مهر/آبان ۱۴۰۰ خورشیدی) درخواست آن را ارائه کرده است، نزدیک به ۸۰ کیت به روز رسانی معادل ۲۵۹ میلیون دلار را شامل می‌شود. این درحالیست که هزینه خرید جنگنده‌های اف ۱۶ جدید آمریکایی، برابر با ۲۰ میلیارد دلار عنوان شده است.

گفتنی است که توافق برای به روز رسانی جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه پس از موافقت این کشور با الحاق فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو و نشانه‌هایی از کاهش تنش‌ها با یونان صورت گرفته است.

یک منبع آگاه در این باره به رویترز گفته است: تایید بسته کوچکتر برای ترکیه به دنبال فشار کاخ سفید به قانونگذاران آمریکایی برای ارسال یک سیگنال مثبت به آنکارا انجام شده است.

این گزارش در عین حال اضافه می‌کند: تایید بسته کوچکتر لزوما به معنی چراغ سبز کنگره به بسته بزرگتر نخواهد بود و آن‌ها همچنان به دنبال دریافت تضمین از ترکیه در مورد مسائلی فراتر از گستره ناتو از جمله کاهش تنش‌ها با یونان، اعمال تحریم علیه روسیه و خودداری از حمله به شمال سوریه هستند.

از طرفی اعمال چنین شرایطی به احتمال زیاد موجب خشم ترکیه خواهد شد همچنان که آنکارا پیشتر خواسته‌های آمریکا در رابطه با فروش جنگنده‌های اف۱۶،‌ «بی پایان» و «غیر منصفانه» خوانده بود.

به گزارش رویترز، شرکت اسلحه سازی لاکهید مارتین آمریکا پیمانکار اصلی این توافق خواهد بود.

این گزارش به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید: ترکیه یک متحد با ارزش و دیرینه برای ائتلاف ناتو است و دولت بایدن تلاش‌های آنکارا را در جهت ارتقای اویونیک‌های (تجهیزات الکترونیکی هواپیماها) ناوگان اف۱۶ خود به استانداردهای جدید حمایت می‌کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: این ارتقای نرم افزاری، با به روز رسانی قابلیت‌های ارتباطی، توانایی [جنگنده‌های] ترکیه در همکاری بین سیستمی با ناتو را بهبود بخشیده و همچنین اقدامات ایمنی از جمله سیستم جلوگیری از برخورد زمینی را پیشرفته‌تر می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha