۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85087404
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احتمال کاهش اختلافات اتحادیه اروپا در قبال چین و نارضایتی آمریکا

تهران-ایرنا- تارنمای سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد: مقام های اتحادیه اروپا خواستار رویکردی جدید و هماهنگ در قبال چین هستند اما بعید به نظر می رسد که این راهبرد جدید بروکسل برای واشنگتن خوشایند باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی نوشت: رویکرد جدید اتحادیه اروپا در قبال پکن به دنبال اظهارات جنجال برانگیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره تایوان مطرح شده است.

دولت جو بایدن تاکنون لحن انتقادآمیزی را در قبال پکن بکار بسته و اقداماتی را با هدف جلوگیری از نفوذ چین انجام داده که شامل اعمال محدودیت های صادراتی در زمینه برخی از فناوری های خاص می شود. آمریکا همچنین اتحادیه اروپا را برای اقدامات مشابهی تحت فشار قرار داده است.

سی ان بی سی با اشاره به اختلافات اتحادیه اروپا درباره چین افزود: برخی از پایتخت های اروپایی علاقه مند به روابط نزدیک‌تر با آمریکا با توجه به نقش مهم دفاعی و امنیتی آن هستند اما برخی دیگر نگران دشمن تراشی با چین و به خطر انداختن روابط عمیق اقتصادی خود با این کشور هستند. این وضعیت باعث اختلافات در رویکرد اتحادیه اروپا در قبال چین شده است.

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا -به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا- روز سه شنبه در جمع اعضای پارلمان اروپا گفت: من باور دارم که ما می توانیم و باید رویکرد مشخص خود را اتخاذ کنیم که فرصتی را برای همکاری با دیگر شرکای ما ایجاد می کند.

بر اساس گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، چین بزرگترین منبع واردات اتحادیه اروپا و سومین خریدار بزرگ کالاهای این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ بود. این مساله با توجه به آسیب پذیری رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در مقابل بحران کنونی اوکراین اهمیت می یابد.

رهبران اروپایی همچنین تلاش کرده اند روابط نزدیکی با پکن برقرار کنند تا این کشور را از حمایت از روسیه در جنگ اوکراین باز دارند.

شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا پیشتر گزارش داد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا مدعی اند که چین به دنبال ارسال سلاح و دیگر مهمات به روسیه است.

مساله تغییرات آب و هوایی

بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا همچنین مذاکره با چین را در هر گونه پیشرفت اساسی در زمینه کاهش گاز دی اکسیدکربن مهم قلمداد می کنند.

فون در لاین در سخنرانی خود در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه گفت: نکته ای که در سفر به پکن عنوان کردم این بود که ما نمی خواهیم روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علمی خود را با این کشور قطع کنیم.

وی با این حال تاکید کرد، نیاز فوری به توازن در روابط ما بر اساس شفافیت، قابل پیش بینی بودن و اقدامات متقابل وجود دارد و اصلی ترین بخش راهبرد آینده ما در قبال چین باید کاهش خطرات در مناسبات اقتصادی باشد.

سی ان بی سی نوشت: چنین راهبردی متفاوت از دیدگاه های واشنگتن است زیرا مقام های آمریکایی بر این باورند که بهترین رویکرد، جدایی کامل از چین است. از نظر اروپا به جای قطع کامل روابط با چین، باید از خطرات جلوگیری شود.

مکرون در بازگشت از سفر به چین در اوایل ماه جاری، گفت که اتحادیه اروپا باید سیاست منحصربفرد خود را در مورد تایوان داشته باشد و از پیروی از دستورالعمل آمریکا در این زمینه اجتناب کند. او سپس گفت متحد بودن به معنای دست نشاندگی نیست و سیاست مستقل اتحادیه اروپا را تقویت می کند.

این مواضع مکرون در آمریکا و آلمان و سایر کشورهای اروپایی با انتقاداتی روبرو شد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش گفت: ما اساساً به سیاست اتحادیه اروپا در قبال چین واحد متعهد هستیم و دلیلی برای زیر سوال بردن آن نمی بینیم. ما باید تنش ها را کاهش دهیم. باید از تنش های کلامی یا تحریک‌آمیز که فقط می‌توانند بی‌اعتمادی را تقویت کنند، اجتناب کنیم.

وی که اوایل ماه جاری بعد از مثبت شدن آزمایش کرونا سفر به چین را لغو کرد، افزود: با این حال، هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود با اعمال فشار غیرقابل قبول است.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز سه شنبه در استراسبورگ اظهار داشت که بروکسل باید راهبرد خود را در قبال چین دوباره تنظیم کند. ما در حالت رقابت هستیم، اما باید با گفتگو با چین ادامه دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha