رویکرد دولت سیزدهم و تحول در زیرساخت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - تکمیل طرح های نیمه تمام گردشگری همچون پارک آبی،کلنگ زنی پروژه های کلان گردشگری، احیای میراث های تاریخی از جمله بلادشاپور، فعال شدن یکصد کارگاه صنایع دستی تنها گوشه ای از اقدامات تحول آفرین دولت سیزدهم برای رونق سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ایرنا، رویکرد دولت سیزدهم مهجوریت زدایی از میراث فرهنگی، حمایت از هنرمندان صنایع دستی و توسعه بازارهای صنایع‌دستی و رونق به صنعت گردشگری است و در این مدت یک سال و نیم ثابت شده که دولت مردمی در عمل به وعده‌های خود در این سه حوزه، از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده است.

فصل جدید در توسعه صنعت گردشگری و رونق صنایع دستی و توجه به حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و در این سه حوزه کارهای فاخری صورت گرفته است.

رویکرد دولت سیزدهم و تحول در زیرساخت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

رونق صنعت گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم توسعه گردشگری است چرا که پس از تحریم‌های اقتصادی، توسعه گردشگری می‌تواند یکی از راهبردهای مقابله باشد.

سعید طالبی پور افزود: در ایام نوروز امسال نیز رونق گردشگری را شاهد بودیم و میزان ترددها نیز حاکی از امنیت در کشور و اهمیت گردشگری بود.

وی تاکید کرد: در این استان نیز به تبع سیاست‌های دولت، علی‌رغم همزمانی ماه رمضان با عید نوروز و شرایط جوی خاص استان، میزان اقامت و بازدید هر چند کم بود، اما نسبت به سال گذشته رشد حدود چهار درصدی داشته است.

طالبی پور تصریح کرد: از ۲۵ اسفندماه تا ۱۴ فرودین میزان بازدید گردشگران از استان ۹۴۰ هزار نفر بوده است و در بخش اقامتی نیز، ۳۲۲ هزار و ۴۵۰ نفر در استان اقامت داشته‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از اولویت های اصلی است که تکمیل و اتمام آن‌ها می‌تواند به عنوان پیشران اقتصادی عمل کند.

وی بیان کرد: پارک آبی یاسوج که سال‌ها به دلیل عدم تسهیلات کافی راکد مانده بود، در دولت جدید، اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی به آن تخصیص داده شد و در حال حاضر راه اندازی شده که به‌نوعی پیشران توسعه گردشگری استان است.

طالبی پور تاکید کرد: در بخش گردشگری یکی از مشکلات استان واگذاری اردوگاه‌ها بود که در خصوص این اردوگاه‌ها ملاحظات نظارتی لحاظ نشده بود که این مقوله در دستور کار قرار گرفت و به همت همکاران و دستگاه‌های نظارتی توانستیم آنها را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به یکی از تخلفات مهم و پرحاشیه در حوزه گردشگری، گفت: متأسفانه از اراضی منابع ملی که در اختیار برخی از متقاضیان قرار گرفته بود، به‌نوعی سوء استفاده می‌شد که پرونده حدود ۴۲ مورد از این اراضی به سازمان بازرسی ارسال شد و در بالغ بر ۲۰ کارگروه متفاوت، توانستیم بخشی از آنها را استرداد کنیم و بازگرداندن بخشی دیگر نیز در دستور کار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از این میان، ۱۳ طرح برگشت داده شده و بخشی هم در دستور کار است.

طالبی پور ابراز کرد: همچنین در سنوات گذشته بخش زیادی از تسهیلات حوزه گردشگری به انحراف پیدا می کرد و هدر می‌ رفت اما اکنون ارائه این تسهیلات هدفمند شده است.

وی افزود: در آژانس‌های مسافرتی، ناهماهنگی و عدم نظارت وجود داشت که بعضا انحرافاتی در تورهای مسافرتی به وجود آمده بود اما در این مدت توانستیم آن‌ها را ساماندهی کنیم، توجیهات لازم ارائه شده تا از ناهنجاری‌های پیشین خارج شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: طرح جامع گردشگری استان از سال ۱۳۹۷ که قرارداد آن منعقد شده بود، ۲۰ درصد کار آنجام گرفته و رها شده بود. یکی از اصلی‌ترین کارها ساماندهی همین طرح بود و در حال حاضر طرح تقریباً در مراحل پایانی است.

طالبی پور با اشاره به تعریف پروژه‌های جدید، گفت: پل شیشه‌ای یا معلق یکی از این پروژه‌هایی است که در حوزه گردشگری می‌تواند بسیار رونق‌آفرین باشد و افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری آن است.

وی اضافه کرد: این پروژه تقریباً در مراحل نهایی است و در سفر دوم رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد، کلنگ‌زنی آن صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تحول در تبلیغات گردشگری استان، ادامه داد: در حالی که در سالهای گذشته، تبلیغات ما به طور فیزیکی بود، اما اکنون به صورت نرم‌افزار است و مهمتر از این نقشه جامعه التکرونیک استان است که در قالب یک طرح پژوهشی به ۲ نفر از اساتید دانشگاه واگذار شده است.

رویکرد دولت سیزدهم و تحول در زیرساخت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

توجه و صیانت از میراث فرهنگی

طالبی پور گفت: بلاد شاپور مهمترین بخش تاریخی استان به وسعت ۳۵ هکتار است که در سال‌های گذشته دچار روزمرگی و بلاتکلیفی شده بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر چند کارهایی در این مجموعه انجام می‌شد، اما این کارها خروجی مثبتی نداشت.

طالبی پور اضافه کرد: در طی یک سال گذشته، حدود ۱۰ میلیارد تومان برای سامدندهی بافت بلاد شاپور اختصاص داده شد و ۳۲ حجره بازارچه مرمت و احیا شدند و حالا آماده واگذاری هستند.

وی تصریح کرد: کارهایی که در سال های گذشته انجام می‌گرفت، در طول زمان به دلیل فرسایشی شدن، مستهلک می‌شدند اما در این دولت برای اولین بار آن را به بخش خصوصی واگذار کردیم، تقریبا کار دیگر تمام و آماده بهره‌برداری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بلادشاپور حالا دیگر از آن وضعیتی که تبدیل به یک محل ناامن شده بود، خارج شده و تبدیل به یک مکان فرهنگی شده است.

طالبی پور ابراز کرد: پس از ۲۰ سال انتظار در این دولت چند منزل مسکونی در بلادشاپور تملک اراضی شده و قرار شده به عنوان معوض با ارائه تسهیلاتی از سوی بنیاد مسکن به صاحبان این ۲۰ واحدی که باید جابه جا شوند در طرح نهضت ملی مسکن منزل تعلق گیرد.

وی با اشاره به احیا و مرمت مسجد چهل ستون بلادشاپور، گفت: یک میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده و برای واگذاری قرار داده شده که پس از عید فطر با حضور نماینده ولی فقیه استان، کلنگ‌زنی خواهد شد.

طالبی پور با اشاره به موزه شهر یاسوج، اضافه کرد: این موزه از سال ۱۳۸۶ به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا اینکه به سال ۱۳۹۸ رسید ولی به دلیل عدم نظارت کافی، دارای اشکالات فنی متعددی در ابنیه بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: اکنون پروژه وارد چرخه شده تا مشکلات فنی آن بازسازی شود و اجازه گرفتیم سقف پروژه که آب به آن نفوذ می‌کرد را احیاء کنیم و حالا تقریباً بخش ابنیه آن آماده شده است.

وی تاکید کرد: ۲ میلیارد تومان برای تجهیزاتاختصاص داده شده است و در گرافیک محیطی هم نیاز به کار داریم که قول مساعد داده شده بودجه این بخش هم داده شود.

وی در خصوص نیروهای انسانی این مجموعه، گفت: مجوز سه نفر نیروی انسانی برای جذب از طریق آزمون استخدامی داده شده است و ما نیز در صدد هستیم چند نفر هم در قالب نیروی خرید خدمت بگیریم.

طالبی پور با اشاره به مرمت خانه‌های مشارکتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد را خود مالک و بقیه هم اداره‌کل تأمین کرد تا این‌که توانستیم بخشی از آثاری که در حال مستهلک شدن بودند را برگردانیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مرمت و بازسازی هشت بنای تاریخی همچون امامزاده علی، پل بریم، پل تاریخی پاتاوه و غیره نیز انجام شد که به تناسب به آن‌ها اعتباراتی اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اقدامات میراث فرهنگی در خصوص کاوش و نجات‌بخشی ها، ادامه داد: این کاوش‌ها در مناطق سادات محمودی و سد چمشیر انجام داده شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی برای صیانت از مواریث تاریخی نیز یکی از اقدامات ارزشمند بوده است.

طالبی پور افزود: برای اولین بار توانستیم کارت ضابطین قضایی را برای نیروهای یگان حفاظت فراهم کنیم که کمک بسیار بزرگ و یک اهرم بازدارنده محسوب می شود.

رویکرد دولت سیزدهم و تحول در زیرساخت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

حمایت از هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد

وی نبود بازارچه صنایع دستی در استان را یکی از مهمترین مشکلات هنرمندان این حوزه دانست و گفت: این بازارچه به‌دلیل کمبود زمین در مرکز استان، به نتیجه نرسیده بود اما حدود ۲۰ روز پیش حدود ۲ هزار متر زمین شناسایی و تصویب شد.

طالبی پور اضافه کرد: واگذاری آن در دستور کار است و در سفر دولت به استان پیشنهاد به کار آن را می‌دهیم و اکنون مطالعه و طراحی آن در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نبود بازارچه ضربه بسیار سنگینی به تولیدکننده‌ها زده بود و سود محصولات شان به دلالان می رسید.

طالب‌پور عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۸ در قالب طرح‌های زودبازده به صنایع دستی اختصاص داده شد که عامل محرکی برای کارگاه‌های تولیدی در صنایع دستی بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بیش از ۱۰۰ کارگاه صنایع دستی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شد.

وی گفت: در گچساران یک متقاضی بخش خصوصی برای بازاراچه دائمی صنایع دستی در سربیشه و بیدزرد نیز داریم و در سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار روستاهای هدف صنایع دستی استان ثبت ملی شدند.

طالبی پور یکی از مولفه‌های مهم در صنایع دستی را آموزش دانست و افزود: برای آشنایی با علم روز، یک هزار و ۷۰۰ نفر در مناطق روستایی، عشایری و شهری آموزش دیدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشاغل خانگی در حوزه میراث فرهنگی، گفت: ۸۵۰ مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

وی با اشاره به نمایشگاه‌های صنایع دستی، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف نیز اجرایی شده به گونه ای که در سطح کشور ۲ جشنواره مربوط به این استان است و در تقویم وزارت ثبت شده است.

طالبی پور ادامه داد: یکی از این جشنواره‌ها جشنواره ملی فرهنگ عشایر بود که در یاسوج برگزار شد، امسال هم پایان اردیبهشت ماه، همین جشنواره را در استان داریم که متفاوت از سال گذشته در پارک جنگلی با عنوان هفتمین جشنواره کوچ عشایر برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: جشنواره ملی برفی نیز برگزار شد که استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت.

وی افزود: بهمن ماه نیز در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی شرکت کردیم که حضوری بسیار خوب و چشمگیر از آن صورت گرفته بود.

رویکرد دولت سیزدهم و تحول در زیرساخت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

طرح های پیشنهادی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای دور دوم سفر ریاست جمهوری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال با یک رویکرد متفاوت، بسته‌های سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار خواهیم داد تا بتوانیم چند پروژه بزرگ را پیش ببریم و منایع لازم را در حوزه زیرساختی و تسهیلات دریافت کنیم.

طالبی پور ادامه داد: بخشی از پروژه‌های خرد با مبلغ حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان است و بخشی هم پروژه‌های بزرگ مثل پل معلق مهریان است که آنها هم حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

وی تاکید کرد: پروژه های خوبی همچون طرح گردشگری رودخانه بشار، سد شاه قاسم، آبشار یاسوج، دهکده گردشگری سد چمشیر از جمله طرح های پیشنهادی سفر رئیس جمهور هستند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پروژه‌های خوبی شروع شده، چنانچه اعتبارات در قالب تبصره ۱۸ اختصاص داده شود، تحول خوبی در سطح استان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پل معلق، اضافه کرد: باید در یک سال اول فاز نخست آن که شامل پل معلق است به بهره‌برداری برسد و در طول ۲ سال و نیم کل پروژه به اتمام می‌رسد.

کهگیلویه و بویراحمد که با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۷۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی ظرفیت های خفته بسیار زیادی دارد که با تحقق برنامه های دولت در مسیر شکوفایی قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha