۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 85089207
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عید "تلخو" پس از پاندمی در موج هشتم کرونا

۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 85089207
عید "تلخو" پس از پاندمی در موج هشتم کرونا

بوشهر - ایرنا -  به گفته کارشناسان استهلال، ماه نو در غروب امروز به آسانی در افق قابل دیدن است و عید رمضان برای اهالی ماه بندگی، روز شنبه فرا می‌رسد؛ بوشهر مهیای برپایی باشکوه نمازی فطر شده و مردم خونگرمش پس از آن روانه منزل آشنایانی می‌شوند که طی یکسال گذشته در سوک از دست‌ دادن عزیزی نشسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فطر برای مردم مسلمانی که به لبیک فرمان حق یک ماه را روزه‌داری کرده‌اند، عیدی بزرگ است و در بوشهر با شکوه تمام گرامی‌داشته می‌شود، اما فراغ عزیز از دست رفته این عید را برای خانواده‌های داغ‌دیده متفاوت می‌کند.

مردم خونگرم بوشهر اما در این عید سعید، آشنایان و هم محله‌ای‌های عزادار خود را فراموش نمی‌کنند و به رسم آیینی کهن "عید تلخو"، "تلخک" یا "تهلو" را برگزار می‌کنند تا تسلی‌بخش خاطر آزرده هم‌محلی‌های سوک‌وار خود باشند.

بر این اساس بوشهری‌های پس از گذاردن نماز عید فطر در مسجدها، مصلی و بقاع متبرکه، به خانه دوستان، اقوام و همسایه‌هایی می‌روند که در فاصله فطر گذشته تا امروز داغدار از دست دادن یکی از اهل خانه شده‌اند؛ خانواده عزادار نیز در خانه می‌مانند و از میهمانان خود با سفره‌های ساده خیرات شامل چای، حلوا، رنگینک، بامیه و زولبیا پذیرایی می‌کنند.

عید تلخو در ادامه آیین‌های عزای اموات مانند هفته، چهلم و سالگرد، اما ساده‌تر از آن‌ها برگزار می‌شود؛ میهمانان این آیین سنتی می‌نشینند، از پذیرایی مختصری که میزبان به منظور خیرات تدارک دیده تناول می‌کنند، فاتحه‌ای نثار روح از دست رفته تقدیم و پس از ابراز همدردی بلند می‌شوند تا پیش از ظهر به دیدار دیگر آشنایان سوکوار نیز برسند.

بیشتر بخوانید

آیین‌های رمضان در بوشهر

در حالی که همه‌گیری ویروس کرونا از اسفند ۹۸ بسیاری از آیین‌هایی که برپایه دید و بازدید و دورهمی شکل گرفته‌ را محدود کرده‌ بود، امسال در دومین سال پس از این اپیدمی، مردم برای برپایی این آیین‌های کهن خیالی آسوده‌تر دارند و این را رونق بازار و عیددیدنی‌های نوروزی و سفرهای این ایام نیز نشان داد.

به یمن واکسیناسیون همگانی در آغاز به کار دولت سیزدهم در نیمه دوم سال 1400 و کاهش آمارهای فوتی کرونایی، آیین‌های مذهبی و معنوی نیز با اطمینان خاطر بیشتری و فارغ از محدودیت‌ها برگزار می‌شوند؛ امسال به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر؛ غیر از مساجد و مصلای شهرها، بقاع متبرکه این استان نیز میزبان نمازگزاران بوشهری است.

عید "تلخو" پس از پاندمی در موج هشتم کرونا

آنطور که حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور به ایرنا می‌گوید: قرار است صف‌های نماز عید سعید فطر در آستان‌های مقدس امامزاده ابراهیم (ع) روستای نینیرک، امامزاده ابراهیم(ع) شهر کلمه، امامزاده شاه قطب‌الدین حیدرروستای درودگاه و امامزاده شاه نوراله(ع) روستای بنداروز شهرستان دشتستان، امامزاده شاه نعمت‌الله روستای آباد و امامزاده میراحمد(ع) اهرم تنگستان، امامزاده زیدبن‌علی (ع) روستانی گلنگون تنگستان، امامزاده محمدبن باقر(ع) بوشهر، امامزاده محمد(ع) بردخون و امامزاده سید جمال الدین(ع) دیر، امامزاده سید حبیب‌الله (ع) شهر ریز، و آستان متبرکه امامزاده عبدالمهیمن (ع) بوشهر برگزار شکل گیرد.

مصلای شهرها نیز همچون گذشته میزبان نماز عید فطر است و پیش بینی می‌شود این اماکن مذهبی مملو از ملت مسلمانی باشد که پایان یک ماه روزه‌داری خود در در محیطی معنوی جشن می‌گیرند و با شوق بندگی " اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَه..." می‌خوانند.

با این وصف عید تلخو نیز به گرمی برگزار می‌شود و سفره‌های خیرات عید رمضان در خانه سوکواران بوشهری میزبان شمار بالایی از آشنایان آنها است.

اما در این روز نباید فراموش کرد که همان بیماری که بیش از سه‌ سال فاصله و دوری مردم از یکدیگر را رقم زده‌ بود اکنون نیز هر چند سبکتر اما ادامه مسیر داده و حالا به موج هشتم خود رسیده است؛ آمار مرگ‌ومیرهای کرونایی استان که از آبان گذشته صفر شده بود اکنون بر اساس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در فروردین امسال به پنج نفر رسیده است و از ابتدای فروردین امسال تاکنون ۳۸۲ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند.

این یعنی برای حفظ سلامتی جامعه بویژه آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند یا سالخورده‌اند باید مواظب بود؛ بیشتر بیماران موج هشتم، این بیماری را نه چندان خطرناک و در حد و اندازه یک سرماخوردگی یا ناخوش‌احوالی گوارشی تجربه می‌کنند و همین سبب شده تا بویژه جوان‌ترها آن را نادیده بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می‌گوید: شاید بسیاری از افراد در ابتلا به سویه اُمیکرون، بیماری شدیدی را تجربه نکنند اما بیماری برای افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی یا بیماری زمینه‌ای هستند سخت خواهد بود و باید پروتکل‌های پیشگیرانه را رعایت کنند.

در شرایطی که بسیاری از افراد نشانه‌هایی از ابتلا را دارند، قاسم برجویی فرد توصیه می‌کند: افراد با هرگونه علائم بدن درد و سرماخوردگی خود را به مدت سه تا پنج روز قرنطینه کنند تا زنجیره ابتلا به این بیماری قطع شود.

او همچنین هشدار می‌دهد که برخی افراد داشتن علائم را نشانه‌ای از حساسیت فصلی تلقی می‌کنند در حالی که در بسیاری موارد اینگونه نیست و باید آن را جدی گرفت.

شاید بیشتر مردم در صورت ابتلا به بیماری آن را به آسانی سپری کنند اما به گفته کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان، دست‌کم بیماران مبتلا به اُمیکرون باید از دید و بازدیدهای عیدانه خودداری و آن را به روزهایی آینده موکول کنند.

مردم خونگرم بوشهر که برای تسلای داغ‌دیدگان به آیین عید تلخو می‌روند، باید بدانند که اگر رعایت شیوه‌نامه‌ها پیشگیرانه برای آنها چندان اهمیتی ندارد، می‌تواند برای سالمندان یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، خطرناک‌تر از چیزی باشد که فکرش را می‌کنند؛ بنابراین باید گفت: اگر بیمار هستند این دید و بازدید را به پس از بهبودی موکول کنند.

آیین عید تلخو برخاسته از خونگرمی ساحل‌نشینان بوشهری و از سنت‌های پسندیده‌ای است که از پیشینیان برای جامعه امروز این استان به جای مانده و نشان‌دهنده همدلی و مهربانی مردم این استان با یکدیگر در روزهای تلخ و سخت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha