۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱
کد خبر: 85089454
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برنامه مسوولان برای کاهش مخاطرات طبیعی در جاده کندوان چیست؟

نوشهر- ایرنا- محور کندوان جزو یکی از راه‌های ارتباطی حادثه ساز مرگبار در کشور محسوب می شود و در زمان حاضر ایمن سازی این مسیر پرتردد و گردشگرپذیر بنا به تاکید و توصیه استاندار مازندران در دستور کار مسوولان این استان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این محور با قدمتی حدود ۹۰ سال عابران سواره رو استان های جنوبی به ویژه تهران - کرج را به خطه غربی مازندران و استان گیلان هدایت می کند و افزون بر برخورداری از مناظر طبیعی شگفت انگیز و چشم نواز همچنین از دیرباز تاکنون مورد اقبال میلیون ها مسافر و گردشگر خارجی بوده و در عین حال به علت عبور این مسیر از میان کوه های البرز مرکزی در بیشتر ایام سال با مخاطرات طبیعی فراوانی از جمله ریزش و رانش کوه همراه است.

براثر ریزش و رانش کوه و سقوط تخته های سنگ های بزرگ از ارتفاعات به روی خودروهای در حال گذر از این راه ارتباطی بسیاری از سرنشینان این خودروها را به کام مرگ کشانده و خیلی از خانواده ها را داغدار کرده است و مصائب تلخ حاصل از این اتفاقات ناگوار برای همیشه در اذهان و افکار این خانواده ها ثبت و ضبط شده و نمونه بارز آن می توان سقوط تعدادی تخته سنگ از ارتفاعات به روی خودروی پژو در محدوده ولی آباد در ایام نوروز اشاره کرد.

در این حادثه دلخراش ۲ تن از سرنشینان این خودرو که یکی ۱۸ سال و دیگری سه سال داشت در دم جان باختند و ۲ تن دیگر به هم به علت مصدومیت برای مداوا به مراکز درمانی منتقل شدند و در همان ایام طولی نیجامید پس از ۲ روز با ریزش سنگ قرعه به نام خودروی دیگری افتاد و سرنشینان این خودرو که از نوع پژو ۲۰۶ بود همگی مصدوم شدند و خسارت سنگینی هم به وسیله نقلیه آنان وارد شد.

با انعکاس تصویر مچاله شده و خون آلود این خودروها در زیر تخته سنگ ها بزرگ در فضای مجازی و رسانه های رسمی، موجی از نگرانی برای کاربران شبکه های اجتماعی پیام رسان ایجاد کرد تا جایی که سبب واکنش مسوولان استانی در راس آن ها استاندار هم شد و به گونه ای که مسوولان کشوری هم در جریان این واقعه غمبار قرار گرفتند و راهی استان مازندران و شهرستان چالوس شدند تا از نزدیک در جریان این حادثه ناگوار و علل بروز آن در این گذرگاه حادثه ساز شوند.

برنامه مسوولان برای کاهش مخاطرات طبیعی در جاده کندوان چیست؟

تاکید استاندار بر لزوم شکل گیری کارگروه ویژه ایمن سازی جاده کندوان

نشستی به همین منظور در چهارم فروردین ماه امسال بنا به دستور استاندار مازندران با موضوع شورای ترافیک استان که مسوولان کشوری به ویژه رییس سازمان مدیریت بحران و همچنین معاون راهداری سازمان راهداری هم حضور داشتند در شهرداری مرزن آباد برگزار و افزون بر تاکید انسداد موقت مسیر به مدت ۲۴ ساعت برای عملیات لق گیری همچنین برابر توصیه نماینده عالی دولت کارگروه ویژه ایمن سازی جاده کندوان هم در جلسه مصوب شد.

فردای آن روز یعنی پنجم فروردین ماه در یک اقدام فوری دست کم ۲۰ تن از نیروهای راهداری بابکارگیری همه امکانات و تجهیزات راهی جاده کندوان شدند و مدت ۲ روز تلاش های پیوسته وخستگی ناپذیر برای ایمن سازی مسیر اقدام به عملیات لق گیری سنگ های معلق و خطرسازی در چهار نقطه کردند.

استاندار مازندران آن زمان در در این نشست تاکید کرد : باید نسبت به ایمن سازی جاده کندوان که خدمات ملی ارایه می دهد با این راهبرد به آن توجه شود و به همین خاطر هم باید کارگروهی متشکل از مسوولان ادارات از جمله راه و شهرسای، راهداری، محیط زیست و منابع طبیعی و برخی از ادارات دیگر شکل گیرد و به طور ویژه موضوع رفع نقاط حادثه خیز، تامین امکانات رفاهی و بهداشتی و همچنین تبعات یکطرفه شدن محور کندوان در زمان اوج سفرها مورد بررسی قرار دهند.

برنامه مسوولان برای کاهش مخاطرات طبیعی در جاده کندوان چیست؟

اختصاص اعتبارات ملی برای ایمن سازی محور کندوان

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هم گفته بود باید کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در جاده کندوان انجام گیرد و تمام تلاش ها این است سال جاری با تخصیص اعتبارات قابل توجه نسبت به شناسایی و رفع نقا حادثه خیز این محور پرتردد و کوهستانی برنامه ریزی و اقدام شود چرا که در این گذرگاه در چهار نقطه حجم قابل توجهی سنگ های معلق و ناپایدار وجود دارد و ممکن است هر لحظه فرود آیند و خسارت های جبران ناپذیری از لحاظ مالی و جانی به عابران سواره رو در این مسیر وارد کنند.

رضا اکبری در این نشست وعده داد : امسال افزون بر اعتبارات استانی تلاش می شود اعتبارات ملی قابل توجهی برای ایمن سازی این محور اختصاص داده شود.

برنامه مسوولان برای کاهش مخاطرات طبیعی در جاده کندوان چیست؟

برنامه ریزی برای تردد ۱۳۳ روستای حاشیه کندوان در زمان اعمال محدودیت های ترافیکی

با همه این پیگیری ها و تلاش ها برای تحقق این مهم امروز شنبه هم نشستی با حضور با حضور مسوولان استانی و محلی در فرمانداری چالوس با موضوع با حضور کارگروه ویژه ایمن سازی جاده کندوان در فرمانداری چالوس برگزار و در باره برخی از موضوعات از جمله ارایه راهکارهای لازم برای رفع مشکلات تردد ۱۳۳ روستای پیرامون جاده کندوان در زمان اعمال محدودیت های ترافیکی، اجازه تردد خودروهای حامل محصولات واحدهای تولیدی شهرک صنعتی مرزن آباد، نصب تابلو های آشکار سازی، شناسایی نقاط حادثه خیز و اقدام فوری برای رفع این نقاط، نصب دوربین های ثبت تخلفات، تسریع در روند اجرای طرح ملی تعریض این محور ارتباطی، نصب تابلوهای با مضمون فرهنگ سازی رعایت حفظ محیط زیست بحث و مورد تاکید قرار گرفت

علی قاسمی فرماندار چالوس در این نشست گفت : پس از آن حادثه تلخ، موضوع پیشگیری از این گونه حوادث مرگبار و پیگیری پیشگیری از این حوادث از سوی اعضای کارگروه در دستور کار مسوول ارشد استان قرار گرفت و افزون بر جلوگیری از خطرات جاده ای و رفع نقاط حادثه خیز، مساله یکطرفه شدن محور به هنگام اوج سفرها و تعطیلات نوروزی و هفتگی است که با اعمال محدودیت های ترافیکی ربه منظور تخلیه بار ترافیک رخ می دهد.

وی اظهار کرد : با اعمال این محدودیت و یکطرفه شدن محور از جنوب به شمال یا برعکس، اهالی ۱۳۳ روستا برای تردد از این محور دچار مشکل می شوند و ناگزیرند ساعت ها در خانه هایشان حبس شوند و روستاییان حاشیه این محور سال ها نگران این موضوع هستند چرا که نمی توانند از این مسیر تردد داشته باشند.

فرماندار چالوس تاکید کرد : باید برای رفع این چالش تدابیری اندیشید به عبارتی با تکمیل طرح ملی تعریض جاده کندوان و جانمایی و نصب یک تابلو در نقطه ای که با اعمال محدودیت های ترافیکی مشکلی برای رفت و آمد اهالی این تعداد روستاها ایجاد نکند موضوعی که سال ها روستاییان این منطقه را رنج می دهد.

برنامه مسوولان برای کاهش مخاطرات طبیعی در جاده کندوان چیست؟

تصمیم گیری برای عبور شبانه کامیونت ها در کندوان

این مسوول با اشاره به فعالیت شهرک صنعتی در بخش مرزن آباد و منع تردد کامیون و کامیونت در محور کندوان، گفت : افزایش هزینه تمام شده حمل بار به خاطر بعد مسافت تردد خودروها از دیگر مسیرهای ارتباطی از جمله هراز و رشت از دغدغه های جدی فعالان صنعتی این منطقه است که بنا به توصیه استاندار و تصویب حل این مشکل در شورای ترافیک استان باید موضوع مورد پیگیری قرار گیرد تا در ساعاتی از شب این خودروها بتوانند تردد داشته باشند.

فرماندار چالوس نصب ساخت سرویس های بهداشتی، مراکز رفاهی و خدماتی در ۲۲ نقطه جاده کندوان را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت : نبود سرویس های بهداشتی و سرگردانی مسافران و توقف آن ها در برخی از نقاط این عوامل هم سبب بروز ترافیک و حتی حادثه می شود که باید برای رفع این چالش هم برنامه ریزی شود.

برنامه مسوولان برای کاهش مخاطرات طبیعی در جاده کندوان چیست؟اختصاص ۱۴ میلیارد توان اعتبار سفر استانی دولت

قاسمی افزود: افزون بر تصویب اجرایی شدن این طرح ها در شورای ترافیک استان در بخش مرزن آباد، نامه نگاری هم به تازگی با وزیر راه و شهرسازی صورت گرفته و به طور مفصل همه چالش ها و مخاطرات طبیعی این محور در آن آورده شده است و افزون بر آن به تازگی هم حدود ۱۴ میلیارد تومان از اعتبارات سفر استانی دولت به مازندران در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بابت طرح ملی تعریض جاده کندوان اختصاص داده شده است.

وی تاکید کرد : از آنجایی که این محور ملی و روزانه هزاران مسافران و گردشگر تردد دارند باید مسوولان دست اندرکار هم با نگاه ملی نسبت به ایمن سازی این محور سیاست گذاری کنند تا ازاین پس شاهد وقوع این حوادث مرگبار در این منطقه نباشیم.

برابر آمار روزانه در نیمه نخست سال به ویژه پایان هفته حدود ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار خودرو در محور ۱۶۰ کیلومتری جاده کرج - چالوس که حدود نیمی از آن جزو استان مازندران محدوده کندوان است تردد دارند

نصب دوربین های ثبت تخلفات با هدف اهرم بازدارنده در رعایت سرعت مطمئنه در جاده کندوان موضوع بسیار مهمی دیگری بود که مدیرکل راه و شهرسازی در این نشست روی آن تاکید کرد و گفت : با نصب این دوربین و ثبت تخلفات پیامک هایی که از طریق گوشی همراه برای رانندگان ارسال می شود نسبت احتیاط سرعت خودروها بسیار بازدارنده است.

علی دیوسالار از وجود دست اندازهای تند و بی کیفیت در نقاطی از محور کندوان انتقاد کرد و افزود : کیفیت آسفالت این مسیر در نقاطی از جمله شهر مرزن آباد به حدی پایین است که هنوز میان شهرداری و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به رفع این معضل بحث وجود دارد که باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

این مسوول استانی همچنین خواستار تسریع در روند طرح ملی تعریض جاده کندوان شد و گفت : با به سرانجام رسیدن این طرح بسیاری از چالش های موجود در این محور برطرف می شود.

عملیات اجرایی پروژه چهارخطه کردن جاده چالوس از "مرزن آباد" تا "دزدبن " به طول حدود ۱۵ کیلومتر از شهریور ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد و طبق وعده مسئولان وقت قرار بود طی ۲ سال پروژه به طور کامل اجرا و زیربار ترافیک برود که طبق گزارش ها و شواهد موجود بخش عمده ای از عملیات باقی مانده است.

رفع گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیش بینی شده بود.

برنامه مسوولان برای کاهش مخاطرات طبیعی در جاده کندوان چیست؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران هم گفت : آنچه این محور ارتباطی را مورد تهدید قرار داده اجرای نادرست طرح های آبخیزداری در خروجی آبراه ها بوده است چرا که این طرح ها از نوع ملاتی و گاویونی پاسخ نمی دهد و باید با مشارکت دهی مردمی برویم به سمت نقاط بالادست نسبت به مهار آب ها که سبب بروز سیلاب و ناپایداری دامنه ها و حرکت سنگ ها می شود برنامه ریزی و اقدام شود.

مهرداد خزایی پول افزود : این محور گذرگاه روزانه نزدیک به ۵۰ هزار دستگاه خودرو در برخی از ایام سال به ویژه پایان هفته یا مناسبت های خاص مانند تعطیلات نوروزی یا اعیاد سعید فطر است و بروز حوادث تلخ و دلخراش برای برخی از مسافران و گردشگران در این محور دل همه مردم این خطه را به درد آورده است و ما مسوولان در برابر این خانواده ها دغدار و عزادار جوابگو هستیم و باید برای حفظ و ایمن سازی محور تصمیم اساسی و کارهای کارشناسی انجام گیرد.

برنامه مسوولان برای کاهش مخاطرات طبیعی در جاده کندوان چیست؟

شناسایی ۱۰ نقطه برای ایجاد مراکز خدماتی و بهداشتی

این مسوول گفت : بنا به توصیه استاندار نسبت به شناسایی و جانمایی در ۱۰ نقطه به منظور ساخت سرویس های بهداشتی و مراکز رفاهی و خدماتی در این محور اقدام شده و به طور مکتوب این گزارش در اختیار معاون امور عمرانی استاندار قرار گرفته است و افزون بر آن نقاطی از گذرگاه اگر نیاز به پیچ بری داشته باشد این آمادگی وجود دارد تا مجوز برای این بخش هم داده شود.

مسوولان پلیس راه هم در این نشست با ابراز امیدواری اظهار داشتند : برای تردد کامیونت به هنگام شب که جزو خواسته فعالان صنعتی در شهرک مرزن آباد است از روز شنبه تا چهارشنبه مشکلی از این حیث وجود ندارد و این موضوع هم در حال ریزنی با مسوولان ناجا در کشور است

استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.

مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب است که ایمن سازی جاده‌های استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دولت سیزدهم نیز در یک سال و نیم گذشته قدم های تدریجی برطرف کردن مشکلات محورهای ارتباطی استان برداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha