سفرهای اردیبهشتی به فارس؛ آماده‌سازی ۱۰۰ کلاس برای اسکان مسافران

شیراز-ایرنا-با شروع موج دوم سفرهای بهاری به استان فارس که با تعطیلات عید فطر همراه شده است مسئولان حوزه گردشگری فارس اعلام کردند که حدود ۱۰۰ کلاس از مدارس و همچنین تاسیسات گردشگری وارد مدار خدمات‌رسانی به گردشگران شده‌ و برنامه‌های متنوعی در شهرستان‌های مختلف برای میزبانی از مسافران تدارک دیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اردیبهشت را بهترین زمان برای سفر به شیراز می‌دانند؛ اردیبهشتی که در آن هم از شلوغی نوروز خبری نیست و هم شکوفه‌های بهارنارنج، گل های رز و بابونه زیبایی آن را دوچندان کرده و جشنواره گل‌ها را در این شهر باشکوه به راه انداخته‌اند.

اردیبهشتی که می‌توان در هوای عطراگینش از دروازه قرآن گذشت، به زیارت حضرت شاهچراغ(ع) رفت، راهی زیارتگه رندان جهان، حافظیه و سعدیه شد. امسال شروع اردیبهشت با تعطیلات ایام عید فطر همزمان شده و همین مسئله مسافران بسیاری را از شهرهای مختلف کشور به استان فارس کشانده است.

سفرهای اردیبهشتی به فارس؛ آماده‌سازی ۱۰۰ کلاس برای اسکان و خدمات‌رسانی به مسافران

آماده‌سازی ۱۰۰ کلاس از مدارس فارس برای خدمات رسانی به گردشگران نوروزی

روح الله روانشاد سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت‌وگو با ایرنا به موج دوم سفرهای بهاری به استان اشاره کرد و گفت: با آغاز موج دوم سفرهای بهاری شاهد حضور چشمگیر و افزایش قابل توجه مسافران بوده‌ایم‌.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: حدود ۱۰۰ کلاس از مدارس فارس وارد مدار خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران شده است؛ ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز در این زمینه تلاش قابل توجهی داشته و مدارس بسیاری را در این ایام در اختیار مسافران و گردشگران قرار داده است.

راه‌اندازی کمپ‌های شهرداری

روانشاد افزود: کمپ‌های شهرداری هم راه‌اندازی و به ظرفیت اقامتی فارس اضافه شده اند ومهمان‌سراهای دولتی‌ نیز برای پذیرش آمادگی دارند. در حقیقت افزون بر تأسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، اماکنی مانند مهمان‌سراها و خانه معلم‌ها هم برای اسکان مسافران پیشبینی شده است.

وی بیان کرد: در این ایام برنامه‌های فرهنگی متنوعی در نظر گرفتیم؛ بازدید از آرامگاه سعدی هم در روز اول اردیبهشت به مناسبت بزرگداشت سعدی رایگان بود.

روانشاد گفت: به طور کلی تمهیدات کافی برای اسکان و خدمات‌رسانی به مسافران در طول ایام تعطیلات عید سعید فطر اندیشیده شده و ظرفیت تمامی واحدهای اقامتی همچون هتل‌ها و مهمانپذیرهای بخش خصوصی با ۱۰۰ درصد میزان اقامت و همچنین اختصاص چندین مدرسه و کمپ‌های شهرداری و مهمانسراها با توجه به افزایش تعداد مسافران در ایام تعطیلات در نظر گرفته شده است.

جشنواره گل و گلاب میمند

وی اظهارکرد: تمهیدات لازم با حضور دستگاه‌های مختلف در قالب دبیرخانه دائمی ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس درحال انجام است و تمامی واحدهای اقامتی بخش خصوصی به عنوان اولویت برای اسکان در نظر گرفته گردشگران در نظر گرفته شده است.

وی به برگزاری جشنواره گل و گلاب میمند در هشتم اردیبهشت ماه با هدف جذب گردشگران به این شهرستان اشاره کرد و گفت: هشتم اردیبهشت ماه به عنوان روز میمند در تقویم رویدادها در سطح ملی ثبت و گواهی نامه ثبت رویدادها به نام روز میمند توسط وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع کشور ثبت و صادر شد.

سفرهای اردیبهشتی به فارس؛ آماده‌سازی ۱۰۰ کلاس برای اسکان و خدمات‌رسانی به مسافران

روانشاد بیان کرد: این امر مهم می‌تواند درجهت رونق صنعت گردشگری و حضور بیش ازپیش مسافران و توریست‌ها به شهرستان فیروزآباد و میمند کمک شایانی کند.

وی عنوان کرد: ایجاد کارخانه و کارگاه‌های گلاب‌گیری و تولید عطرها و ثبت برند آن با توجه به قدمت مقوله گلاب وگلاب گیری به عنوان یکی از شاخصه های این شهر است که درکنار ایجاد زیرساخت‌های اقامتی، خدماتی،حمل ونقلی و همچنین شرایط آب و هوایی معتدل و قدمت تاریخی و فرهنگی و مذهبی و وجود بناها و محوطه های باستانی می‌تواند شروع تحولی در این منطقه رقم بزند و موجب اشتغالزایی و اقتصاد پویا وپایدار،برای مردمان شهر میمند و فیروزآباد شود.

روانشاد اضافه کرد: مسئولان تمامی دستگاه‌ها به همراه مردم شریف شهرستان فیروزآباد و شهر میمند هم باید گردشگری را اولویت اصلی این شهرستان بدانند

معرفی آثار و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان فارس

وی بیان کرد: ثبت پنجم فروردین به عنوان روز داراب، ثبت روز میمند و ادامه این روند برای سایرشهرستان‌های استان فارس نقطه عطفی جهت شروع و تحول درحوزه گردشگری است.

روانشاد یادآور شد: معرفی آثار و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان فارس و حمایت از فعالان گردشگری و مشاغل صنایع دستی و توزیع و تزریق عادلانه ثروت و سفر در استان که به عنوان رکورددار بیشترین آمار و تعداد بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی فرهنگی است از دیگر دلایل اهمیت توسعه صنعت گردشگری در این استان می‌باشد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اعتقاد به اینکه تمامی حلقه‌های گمشده گردشگری با یک برنامه رویداد محور حل خواهد شد، افزود: دبیرخانه دائمی رویدادهای گردشگری در معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس فعال است و تمامی رویدادهایی که در این دبیرخانه در قالب یک تقویم ثبت و گواهی برای آنها صادر می‌شود در سال‌های آینده نیز تکرار خواهند شد.

وی ادامه داد: این رویدادها که از یک سری شاخص برخوردار هستند در قالب یک کمیته دنبال می‌شوند. این رویدادها ممکن است یک رویداد فرهنگی یا در حوزه توانمندی و شاخص بودن حوزه طبیعت‌گردی و یا مربوط به سایر حوزه‌ها باشند که برای هر رویداد نیز یک گواهی نامه ثبت رویداد صادر می‌شود.

ثبت رویداد برای جذب گردشگران

روانشاد با بیان اینکه در این رویدادها از همه موارد مهم و شاخص در شهرستان‌ها بهره‌ گرفته می‌شود، افزود: ثبت رویداد یک پروسه مهم و تخصصی است که با تلاش و پیگیری بسیاری انجام شده است؛ طرح آماده و در کارگروه‌های مهم بررسی شده و تلاش بسیاری برای نشان دادن اهمیت این رویدادها صورت گرفته است.

وی یادآور شد: تدوین تقویم گردشگری باعث می‌شود که جشنواره‌ها و تورهای آموزشی در زمینه‌های مختلف به مناسبت رویدادها برگزار شود و گردشگران با جاذبه‌های مهم هر شهرستان آشنا شوند.

روانشاد با اشاره به اینکه تدوین این اقلیم موجب می‌شود همه شهرستان‌های استان فارس بتوانند از این طریق به ایجاد اشتغالزایی و درآمدزایی بپردازند، گفت: این یک حرکت منحصر به فرد، بنیادین، برنامه محور و منظم است و باعث برجسته شدن پتانسیل‌های هر شهرستان می‌شود. این رویدادها در حوزه دارویی، گیاهی و آثار تاریخی، بزرگان و مشاهیر فارس ثبت و به تمام دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود. در واقع دستگاه‌های مختلف ملزم به برگزاری این رویدادها خواهند شد. این در حالیست که متولی دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر و دبیرخانه رویدادها سامانه و فضای نرم افزاری مجزا دارند.

سفرهای اردیبهشتی به فارس؛ آماده‌سازی ۱۰۰ کلاس برای اسکان و خدمات‌رسانی به مسافران

تدارک برنامه‌های فرهنگی و گردشگری در استان فارس

پیش از این هم محمد فرخ زاده معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با اعلام آمادگی این استان برای موج دوم سفرهای بهاری در اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: استان فارس در حال حاضر از وضعیت بسیار خوبی برای میزبانی از گردشگران بهره می‌برد و آمادگی کامل را برای سفرهای بهاری در اردیبهشت‌ماه دارد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس ادامه داد: اول اردیبهشت یاد روز سعدی را در پیش داریم که حدود یک هفته برنامه‌های متنوعی برای بزرگداشت این شاعر بزرگ در شیراز تدارک دیده شده است؛ برگزاری همایش ملی ادبی، جشنواره غذاهای سنتی و برنامه‌های تخصصی سعدی از جمله برنامه‌های این هفته هستند که گردشگران می‌توانند با شرکت در این برنامه‌ها ایام خوبی را در شیراز سپری کنند.

فرخ زاده با بیان اینکه هفته شیراز از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه با برنامه‌های متنوع و متعددی برگزار می‌شود، افزود: همه مجموعه.های خدماتی آمادگی کامل و لازم را دارند و برنامه‌های بسیاری خوبی را در این ایام پیش بینی کرده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره گل و گلاب میمند در اردیبهشت ماه اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان احصا شده است و گردشگران با سفر به استان فارس می‌توانند خدمات قابل توجهی را دریافت کنند.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس اظهار کرد: چنانچه گردشگران در این بازه زمانی به شیراز و استان فارس بیایند می‌توانند افزون بر بازدید از آثار باستانی و جاذبه‌های مذهبی و طبیعی در برنامه‌های خاص این استان شرکت کرده و با آداب و رسوم مردم فارس آشنا شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha