کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی تئاتر کودک شود

تهران- ایرنا- یک کارگردان تئاتر کودک و نوجوان با بیان این که تئاتر کودک متولی خاصی ندارد، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست تا با تشکیل یک اتاق فکر و هم‌افزایی با هنرمندان این حوزه، آثار فاخری را ارائه دهد. 

جواد رحیم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: تئاتر کودک متولی خاصی ندارد و بسیاری از نهادها در حال فعالیت در زمینه تئاتر کودک هستند اما در عمل هیچ کس به صورت حقیقی و حقوقی مسئولیت تئاتر کودک و نوجوان را نمی پذیرد. فقط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند تئاتر کودک، تولید کند و دیگر نهادها باید در کنار کانون به لحاظ فکری و پرورشی کمک کنند تا موازی کاری شکل نگیرد.

وی پیشنهاد کرد تا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک اتاق فکر تشکیل شود و ادامه داد: گروه هایی از نویسندگان، کارگردانان و بازیگران حوزه کودک و نوجوان دور هم جمع شوند و کارهای فاخری در این حوزه ارائه دهند اما الان هر کس برای خودش کار می‌کند؛ چقدر فرهنگ ساز و اثرگذار بودیم؟ متاسفانه برنامه ریزی مشخص برای تئاتر کودک نداریم. شورای بازبینی کودک باید متفاوت از شورای بازبینی بزرگسال باشد و باید متخصصان تئاتر کودک بر کار کودک نظارت کنند که این افراد شامل روانشناس کودک، نویسنده، کارگردان و بازیگر کودک باید باشد.

رحیم زاده افزود: متولی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی در حال حاضر بنیاد امام رضا (ع) است و آنها هستند که باید بتوانند هنرمندان را جذب کنند و از آنها بخواهند در این زمینه مطالعاتی داشته باشند و در کنار مطالعات، اطلاعات را تبدیل به هنر نمایش و نمایش کودک و نوجوان کنند.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد: تئاتر یک وسیله است؛ یک وسیله کمک آموزشی در خدمت مسئولان آموزش و پرورش و مدیران است تا بتوانند با آن مفاهیم را به مردم انتقال بدهند. چون پیام را می توان به وسیله ابزار تئاتر در هر زمینه ای چه دینی و اعتقادی و چه آموزشی منتقل کرد.

وی تصریح کرد: تئاتر خوب تئاتری است که همه عواملش کاملا کودک و نوجوان را بشناسند و گروهی که در حوزه تئاتر کار می‌کند باید یک روانشناس کودک در کنارش باشد اما بیشتر نمایش‌های کودک به جای اینکه محتوا و چالش برای کودک و نوجوان داشته باشد بیشتر جُنگ است و هیچ سودی برای کودک ندارد. بنا بر این هر موضوعی را نمی‌توان به عنوان نمایش به کودکان قالب کرد.

رحیم زاده افزود: در یک نمایش قرار است کودک و نوجوان خوراک فکری خود را تامین کند و اگر ما بتوانیم به کمک تئاتر این خوراک فکری را برای آنان تامین کنیم و در کنارش آنها را سرگرم کنیم، آن موقع می توانیم یک تئاتر خوب به جامعه ارائه دهیم و لذا نیاز است همه عوامل از ایده تا کارگردان، بازیگر و سالن اجرا، دست به دست هم دهند تا یک تئاتر خوب تولید شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی تئاتر کودک شود

ذائقه کودک و نوجوان برای دیدن نمایش تغییر کرده است

کارگردان تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: هشت سال در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی شرکت کردم و هر سال جزو برترین های این جشنواره بودم ولی وقتی به شهرم برگشتم و قرار شد کار را اجرا کنم، عملا هیچ حمایتی نشد؛ متاسفانه ذائقه کودک و نوجوان عوض شده و کمتر رغبت می‌کند نمایش‌هایی که در جشنواره های رضوی ساخته می‌شود را ببینید و این موضوع سبب می‌شود عوامل نمایش‌هایی که برای جشنواره ساخته می‌شود متضرر شوند.

رحیم زاده خاطرنشان کرد: هزینه های تئاتر با اجرای روی صحنه و بعد از جشنواره تامین می شود. در این هشت سال گروه ما نه تنها هزینه هایی که از ورودی دریافت کرد، برابر با هزینه انجام شده آن نبوده، بلکه خدا را شکر می کنیم که بیشتر از مبلغ هزینه کردمان متضرر نشدیم.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد: باید بودجه فرهنگی در یک جا جمع شود و این بودجه به کمک تیم های تئاتری بیاید که در جشنواره رضوی برتر شده اند و هزینه های این نمایش ها را بنیاد به عنوان متولی متقبل شود تا مردم بتوانند به صورت رایگان این تئاترها را ببینند و باید یک صندوق فرهنگی داشته باشیم تا مثلا اگر در سال ۱۰ نمایش تولید می‌شود، علاوه بر فاخر بودن، خوراک فکری جامعه را در یکسال تامین کند.

وی درباره سابقه هنری خود گفت: از سال ۷۲ در بخش کودک و نوجوان فعالیت می‌کنم و هشت دوره در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی حضور داشتم و یک دوره هم جزو داورهای بازبینی بودم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha