شیوع تب مالت در استان اردبیل سه برابر میانگین کشوری است

اردبیل - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل گفت: شیوع بیماری تب مالت در این استان سه برابر میانگین کشوری است.

دکتر محمد جعفرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز فصل زایش و شیردهی دام‌ها در استان اظهار کرد: تب مالت یک بیماری شغلی محسوب می‌شود که هزار چهره بوده و بار مالی زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل یادآورشد: این بیماری که از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است.

وی در ادامه افزایش استفاده از لبنیات سنتی ، ارتباط با دام آلوده و پوشش پایین واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب مالت را از عوامل اصلی شیوع این بیماری دانست.

دکتر جعفرزاده ادامه داد: مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه ، گوشت آلوده و بستنی‌های محلی تهیه شده از شیر خام نیز می‌تواند در ایجاد آلودگی و ابتلا به بیماری تب مالت موثر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل بر لزوم اطلاع رسانی و آموزش شهروندان برای کاهش آلودگی دامها و کاهش انتقال بیماری از دام به انسان و پیشگیری از شیوع این بیماری تاکید کرد.

شیوع تب مالت در استان اردبیل سه برابر میانگین کشوری است

وی به مردم توصیه کرد از مصرف مواد لبنی مشکوک و غیرپاستوریزه به صورت جدی خودداری کنند و افزود: در صورت نداشتن دسترسی به فرآورده‌های لبنی سالم و بهداشتی، جوشاندن شیر به مدت ۱۵ دقیقه بهترین شیوه از بین بردن عوامل بیماری‌زا در آن است.

جعفرزاده گفت: دامداران نیز باید با مدیریت منابع دامی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها که در معرض آلودگی قرار دارند ، با دامپزشکی استان همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود ، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

بیش از ۶۰ درصد بیماری هایی که انسان درگیر می شود و بیشتر بیماری های نوپدید، مشترک بین انسان و دام است که با توجه به این موضوع وظیفه اصلی دامپزشکی، کنترل این نوع بیماری هاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha