۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85083333
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۹ میلیون راس دام در اردبیل مایه‌کوبی شد

۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85083333
بیش از ۹ میلیون راس دام در اردبیل مایه‌کوبی شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: پارسال در مجموع ۹ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۷۶۱ راس دام سبک و سنگین در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی در این استان واکسینه شد.

دکتر بهلول تکلوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این میزان مایه کوبی با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی علیه بیماری‌های مختلف دامی مانند تب برفکی، بروسلوز، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، لمپی اسکین، آبله، شاربن، هاری انجام شد.

وی اظهار کرد: مایه کوبی دام‌های منطقه با هدف پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دامی و بر اساس شاخص‌های توسعه بهداشتی استان، طبق جدول زمانبدی صورت می گیرد و در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری‌های دامی در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اضافه کرد: همچنین سال گذشته در اجرای طرح مقابله با بیماری‌های طیور نیز بیش از ۱۷۲ میلیون دُز واکسن در استان اردبیل توزیع شد.

تکلوی افزود: پارسال با اقدامات و پیشگیری‌های انجام شده خوشبختانه بیماری خاص و معنا داری در حوزه بیماری دام و طیور صنعتی و بومی در استان وجود نداشت.

وی ادامه داد: پارسال بیش از ۵۴ هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی با همکاری ادارات نظارتی صورت گرفت و بیش از ۲۳۷ تن لاشه و فرآورده‌های دامی به علل مختلف از کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه ضبط و معدوم گردید.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل یادآورشد: واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های مهم و استراتژیک دامی بر اساس برنامه زمان بندی شده، بیماری یابی و پایش و مراقبت بیماری‌های مشترک از اولویت‌های اصلی برنامه‌های دامپزشکی در سال جاری است.

 وی افزود: واکسیناسیون تمامی جمعیت دامی استان و اجرای برنامه های مراقبتی از قبیل برنامه تست و کشتار بر علیه بیماری‌های مشترک از قبیل تب مالت، سل و مشمشه از اولویت‌های مهم دامپزشکی در سال پیش رو است.

دکتر تکلوی در عین حال به دامداران، دامپروران و روستائیان استان توصیه کرد حتما با عوامل و اکیپ‌های دامپزشکی در راستای واکسیناسیون دام ها همکاری مستمر نمایند چرا که عدم همکاری چند نفر از اهالی روستا و عدم واکسیناسیون بخشی از جمعیت دامی می تواند خطر بالقوه و تهدیدی برای سایر دام‌های منطقه باشد. 

وی همچنین از روستائیان و دامپروران استان خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم احتمالی بیماری در گله را سریعا به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش نمایند تا واکنش سریع و اقدام لازم صورت پذیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان این‌که تضمین امنیت و سلامت غذا و حفظ سلامت شهروندان مرهون نظارت کارشناسان دامپزشکی است، تصریح کرد: سلامت شهروندان خط قرمز دامپزشکی است و در راستای نیل به این مهم با هرگونه رفتار مخاطره‌آمیز برخورد جدی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش ، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود ، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha