۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85090924
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاملات نجومی نزدیکان بایدن و احتمال سوء استفاده از قدرت رئیس جمهور

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در حال تحقیقات درباره احتمال سوء استفاده برادر کوچکتر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ۸ نفر از اعضای خانواده اش از جایگاه قدرتمند او به عنوان رئیس دولت با انجام معاملات نجومی هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، واشنگتن تایمز نوشت: جیمزبی بایدن برادر کوچکتر بایدن به اندازه برادرزاده دردسرسازش -هانتر بایدن (پسر رئیس جمهوری آمریکا)- در صدر عناوین خبری قرار ندارد.

با این حال تحقیقات جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال افشای این مساله است که وی و دیگر اعضای خانواده بایدن ممکن است از طریق مصالحه با رئیس جمهوری، امنیت ملی را به خطر انداخته باشد.

اسناد دادگاه و گزارش های کنگره نشان می دهد که جیمز بایدن از تبلیغ درباره نفوذ برادرش ابایی نداشته و او به شرکای تجاری احتمالی اش در سال ۲۰۱۹ گفته است که برادرش جو بایدن در اتاقی که در حال انعقاد یک معامله پرسود بوده حضور داشته است.

جیمز که هفت سال از جو بایدن کوچکتر است و اکنون ۷۳ ساله است هرگز تحصیلات دانشگاهی نداشته اما از طریق سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری مختلف، زندگی موفقی داشته که برخی از آنها از طریق معاملات پرسودی صورت گرفته که با همکاری هانتر بایدن در آنها وارد شده است.

اسناد بانکی که جمهوریخواهان کنگره به تازگی به دست آورده اند نشان می دهد که این دو عضو خانواده بایدن، دستمزدی هفت رقمی را از شرکت های انرژی وابسته به حزب کمونیست چین کسب کرده اند. این پول در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به شرکت حقوقی «اواسکو» (Owasco) متعلق به هانتر بایدن انتقال یافت و سپس در بین اعضای خانواده اش توزیع شد. هانتر بایدن دستکم یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به گروه «لیون هال» شرکت مشاوره ای متعلق به جیمز بایدن در پنسیلوانیا ارائه داد و هالی بایدن عروس بایدن سهمی از آن دریافت کرد.

واشنگتن تایمز نوشت: مشخص نیست که جیمز، هانتر یا هالی بایدن به ازای چه خدماتی این پول را دریافت کرده اند اما چارلز ای. گراسلی، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آیووا که سال‌ها در مورد معاملات تجاری بایدن تحقیق کرده است، در این زمینه گفت که دلیل این پرداخت ها جبران کمک شرکت های تحت حمایت حزب کمونیست چین در پیگیری معاملات و گسترش دامنه فعالیت خود در حوزه انرژی بوده است.

بازرسان کنگره همچنین در حال تحقیقات درباره تجارت خارجی از طریق گزارش های مربوط به فعالیت های مشکوک وزارت خزانه داری هستند که بانک ها تهیه کرده اند. هفته گذشته جیمز کومر رئیس کمیته نظارت و مسئولیت پذیری مجلس نمایندگان آمریکا گفت ۶ نفر دیگر از اعضای خانواده بایدن را شناسایی کرده که ممکن است از معاملات تجاری خانواده بایدن که تحقیقات درباره آنها در حال انجام است، منفعت برده اند و به این ترتیب شمار افرادی که از معاملات این چنینی در خانواده بایدن سود برده اند به ۹ نفر افزایش می یابد.

جو بایدن بارها درباره معاملات تجاری اعضای خانواده اش ابراز بی اطلاعی کرده و گفته در هیچ یک از آنها شرکت ندارد و منفعتی کسب نکرده است.

با این حال، اسناد دادگاه نشان می دهد که جیمز بایدن سابقه طولانی در استفاده از نام برادرش برای تقویت اعتبار خود به عنوان یک شریک تجاری و سرمایه گذار با نفوذ دارد و از ارتباط خود با برادرش برای دریافت قراردادها و وام های پرسود استفاده کرده است.

بایدن وی را مشاوری معتمد توصیف کرده و از کمک های مالی او در طول کارزار انتخاباتی اش استفاده کرده است.

واشنگتن تایمز همچنین نوشت: جیمز بایدن در طول سال ها درگیر پرونده های قضایی دیگری نیز بوده است. در اسناد دادگاه، شاهدان گزارش می دهند که موقعیت قدرتمند جو بایدن به برادرش کمک کرد تا مشاغل پرسود پیدا کند.

وی در شکایت سال ۲۰۲۱ در مورد اختلاف بر سر معامله ۱۴۰ میلیون دلاری بین دو شرکت ساخت و ساز آمریکایی و عربستانی، نقش محوری را ایفا می کرد. شرکت مشاوره حقوقی «لانکفورد اند رید» شکایتی را تنظیم کرد و گفته می شود که در دقیقه نود با استخدام کردن جیمز بایدن از او برای نهایی کردن معامله استفاده کرده که عمدتا به دلیل جایگاه برادرش جو بایدن به عنوان معاون (وقت) رئیس جمهوری بوده است.

جمهوری خواهان کنگره تحقیقات خود را در مورد دخالت جیمز بایدن در معاملات تجاری خارجی هماهنگ شده با هانتر بایدن افزایش داده و در حال بررسی چگونگی سود خانواده بایدن از موقعیت های قدرتمند جو بایدن هستند.

به گزارش ایرنا، جمهوری خواهان پس از به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۳، رویارویی با کاخ سفید را با هدف قرار دادن اعضای خانواده بایدن رئیس جمهوری دموکرات آغاز کردند که این تحقیقات می تواند مسیر رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را تغییر دهد.

بر اساس گزارشی که واشنگتن پست در اکتبر (مهر/ آبان) ۲۰۲۲ منتشر کرد، با وجود اینکه بازرسان فدرال معتقدند شواهد کافی برای متهم کردن هانتر بایدن به جرایم مالیاتی و اتهامات مربوط به جعل اسناد مربوط به خرید اسلحه در سال ۲۰۱۸ جمع‌آوری کرده‌اند اما هنوز هیچ اتهامی برای هانتر مطرح نشده است.

در پی کشف اسناد محرمانه در منزل و محل کار جو بایدن در دیماه ۱۴۰۱، تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس آمریکا نیز از پلیس فدرال درخواست کرد که خانه هانتر بایدن پسر رئیس جمهور را نیز برای یافتن اسناد محرمانه احتمالی جستجو کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha