سوزاندن لاستیک به قیمت آلودگی هوا!

مهاباد - ایرنا - برخی افراد سودجو در مهاباد با جمع آوری لاستیک مستعمل خودرو و سوزاندن آن، سیم داخل آنها را جدا می‌کنند و می‌فروشند که این اقدام آنان باعث ایجاد دود غلیظ، آلودگی هوا و نارضایتی ساکنان روستای سیدآباد شده است.

به گزارش ایرنا، این روزها اهالی روستای سیدآباد که به تازگی بخشی از آن به محدوده شهر مهاباد هم اضافه شده است، با مشکلی تازه دست و پنجه نرم می‌کنند، که شاید باور آن هم برای خوانندگان این مطلب مایه تعجب باشد و آن هم ورود دود غلیظ ناشی از سوزاندن لاستیک خودرو به محدوده خانه‌هاست که باعث رنج و آزار اهالی شده است.

مردم سیدآباد با بوی بد زباله بیگانه نیستند و تا سال گذشته زباله‌های شهری مهاباد در قسمت بالا دست این روستا (فاصله حدود ۵۰۰ متری) به صورت غیراصولی دفن می‌شد و بوی بد و شیرابه آن اهالی این منطقه را رنج می‌داد اما با انتقال سایت زباله شهری به محل جدید، مردم امیدوار بودند از این مشکلات چند ساله رهایی یابند.

در مورد زباله شهری مهاباد بیشتر بخوانید:

دود زباله های شهری در مهاباد روستاییان را کلافه کرده است

همسایه ای نامهربان به نام زباله

هر چند اکنون سایت زباله شهری سیدآباد به محلی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی تبدیل و از زباله‌های شهری تنها کوهی پوشیده با نخاله ساختمانی باقی مانده است اما در قسمت دیگری از این سایت، علاوه بر مصالح ساختمانی دست دوم (آجر)، لاستیک‌های فرسوده نیز وجود دارد.

وجود هزاران حلقه لاستیک فرسوده و انتقال لاستیک‌های بدون استفاده آپاراتی‌های داخل شهر به این سایت قدیمی، بهانه خوبی برای افراد سودجو به جهت سوزاندن لاستیک برای رسیدن به قسمت فلزی (سیم درون لاستیک) و فروش آن شده است.

برای پیگیری مشکل اهالی روستای سیدآباد و بوی بد لاستیک‌ها سری به آن منطقه زدم تا از نزدیک موضوع را پیگیری کنم.

اکنون سیدآباد به ۲ قسمت تبدیل شده قسمت ورودی آن تا انتهای جاده آسفالت به محدوده شهری اضافه شده و بعد از آن همچنان به عنوان یک منطقه منفصل شهری و یا روستایی در حاشیه شهر باقی مانده است.

سوزاندن لاستیک به قیمت آلودگی هوا!

مدتی است ساخت و ساز خانه‌های کوچک مقیاس در این منطقه رشد پیدا کرده و توسعه قارچ گونه آن بر مشکلات اهالی افزوده اما جدا از همه این مسایل، بوی بد ناشی از سوختن لاستیک آرامش را از اهالی منطقه گرفته است.

کاک ناصر که یکی از اهالی سیدآباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این محله مشکلات زیادی از جمله خیابان و کوچه‌های خاکی، کمبود فشار آب و دسترسی سخت بچه‌ها به مدرسه و مراکز بهداشتی دارد اما آنچه بیشتر از همه سلب آرامش کرده بوی سوختن لاستیک است.

وی اظهار کرد: اگر روند سوختن لاستیک‌ها در سایت قدیمی زباله شهری تداوم داشته باشد بسیاری از اهالی این محله ناچار به مهاجرت به دیگر مناطق شهر مهاباد می‌شوند.

دایه خدیجه نیز که زن میانسالی بود و با کنجکاوی گفت وگوی ما را دنبال می‌کرد وارد بحث شد و گفت: هوا که تاریک شد، سوختن لاستیک‌ها هم شروع می‌شود و اگر شبی جهت باد به سمت خانه‌ها باشد، باید پنجره و درب‌ها را برای در امان ماندن از نفوذ بوی بد، ببندیم.

سوزاندن لاستیک به قیمت آلودگی هوا!

وی اضافه کرد: شاید برای افراد جوان این مساله مشکلی نداشته باشد اما برای ما که سن و سالی داریم بسیار سخت است و به خاطر دود هر هفته باید البسه و پرده‌ها را بشوییم.

چند نفری دیگر از اهالی منطقه به جمع ما پیوستند، یکی از آنان گفت: اکنون هم ما در طول روز شاهد تردد خودروهای سنگین برای انتقال نخاله‌ها به سایت هستیم که از روی جاده خاکی این مسیر را طی می‌کنند و گرد و خاک و سر و صدای آنها باعث سلب آرامش ساکنان شده است.

تذکر محیط زیست مهاباد به افرادی که در سیدآباد آتش زدن لاستیک می‌زنند

هفته زمین پاک (دوم تا نهم اردیبهشت با شعار «سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز») را بهانه کردم و برای پیگیری این موضوع به اداره حفاظت محیط زیست مهاباد رفتم تا موضوع سایت زباله شهری در سیدآباد و مساله سوزاندن لاستیک‌ها را پیگیری کنم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ضمن تایید فعالیت آتش زدن لاستیک‌ها توسط تعدادی افراد سودجو گفت: چندین بار کارشناسان این اداره در سایت قدیمی زباله شهری در سیدآباد بازدید و به افرادی که در آنجا لاستیک آتش می‌زدند، تذکر داده‌اند.

این افراد که حدود ۱۰ نفر هستند، توجهی به هشدارهای کارشناسان این اداره نکرده و همچنان به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهند

فاروق سلیمانی افزود: این افراد که حدود ۱۰ نفر هستند، توجهی به هشدارهای کارشناسان این اداره نکرده و همچنان به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

وی اظهار کرد: سوزاندن لاستیک باعث آلودگی هوا شده و خسارت زیادی به محیط زیست این منطقه وارد می‌کند و با توجه به جابجایی بقایای آن توسط باد، آلودگی ناشی از آن بسیار گسترده است.

سلیمانی ادامه داد: این افراد در طول روز لاستیک‌ها را جمع می‌کنند سپس عصرها آنها را در بخشی از سایت آتش می‌زنند و صبح روز بعد اقدام به جمع آوری سیم داخل لاستیک در میان بقایای سوخته می‌کنند.

راهکار دفن سریع لاستیک‌ها

برای بازدید میدانی از سایت زباله شهری در سیدآباد راهی منطقه شدم و پس از عبور از میان چند تپه کوچک به کوهی از نخاله‌های ساختمانی رسیدم و مسیر را به سمت بالادست سایت ادامه دادم.

چند نفری در بالای سایت مشغول جمع آوری پسماندها و جدا کردن آجرهای کهنه از لابلای نخاله‌ها بودند ظاهرا هر روز از صبح تا غروب در این محل مشغول کارند.

سوزاندن لاستیک به قیمت آلودگی هوا!

از آنان سراغ افرادی که لاستیک‌ها را در سایت آتش می‌زنند، گرفتم، اظهار بی اطلاعی کردند یکی از آنان به نام کاک یوسف گفت: چند معتاد در این اینجا زندگی می‌کردند که زمستان برای گرم شدن خود لاستیک آتش می‌زدند و تعدادی هم در قسمت پایین سایت لاستیک را می‌سوزاندند.

وی افزود: اما اکنون راهی جدید برای مقابله با این افراد پیدا کردیم و لاستیک‌ها را زیر پسماندها و نخاله‌ها دفن می‌کنیم تا دیگر نتوانند آنها را پیدا کرده و آتش بزنند.

در حالیکه مشغول صحبت با کاک یوسف بودم چند دستگاه خودرو سنگین در حال تردد به سایت بودند و بار خود را که نخاله ساختمانی بود، خالی کردند اما در بخشی از سایت همچنان بوی سوختن لاستیک به مشام می‌رسد.

لاستیک‌ها در قسمت پایین سایت دپو شده که حوضچه‌هایی در این بخش وجود داشت و آثاری از آتش زدن لاستیک‌ها در آن دیده می‌شد.

سگ‌ , پرندگانی مانند لک‌لک و کلاغ هم در بخش‌های از این سایت زباله بدنبال غذا هستند.

سوزاندن لاستیک به قیمت آلودگی هوا!

پس از دیدن سایت زباله شهری مهاباد متوجه شدم وضعیت این منطقه بسیار بد است و آنچه اهالی از آن گله مند بودند تنها بخشی از آلودگی مرتبط با آن است.

برداشتم این بود به رغم گفته‌های کاک یوسف بخشی از لاستیک‌ها در این سایت پس از رفتن کارگران از این محل سوزانده و صبح روز بعد بقایای آن جمع می‌شود که نظارت بر این موضوع نیازمند حضور نیروهای انتظامی و کارشناسان محیط زیست، بهداشت و درمان و شهرداری است.

دپو کردن هزاران تُن زباله شهری مهاباد طی بیش از ۲۰ سال گذشته در این مکان و پوشاندن آن با نخاله ساختمانی تنها پاک کردن صورت مساله است و مشکل اصلی برای اهالی سیدآباد همچنان باقی است و آثار بد آن در آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

لازم است مسوولان حوزه مدیریت شهری و کارشناسان کارگروه پسماند مهاباد پس از انتقال سایت زباله شهری مهاباد به مکان جدید، سایت قدیمی را فراموش نکنند و برای پیدا کردن راهکاری کارشناسی و اصولی برای حل مشکلات مردم سیدآباد آستین همت بالا بزنند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب اذربایجان غربی واقع شده است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha