پارچه هوشمند به فشار و الکتریسیته پاسخ می‌دهد

تهران- ایرنا- یک ماده هوشمند جدید ابداع شده توسط محققان دانشگاه «واترلو» (کانادا) با دو محرک گرما و برق فعال‌ می‌شود. این اولین ماده‌ای است که به دو محرک متفاوت پاسخ می‌دهد و می‌تواند کاربردهای مختلفی در بیومدیکال و رباتیک داشته باشد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «فیز»، این طراحی منحصر به فرد راه را برای انواع مختلفی از کاربردها هموار می‌کند. یکی از این کاربردها استفاده از این ماده در تولید لباس‌هایی است که وقتی در زمستان از خودرو خارج می‌شوید و به سمت دفتر کار می‌روید، گرم می‌شود. همچنین کاربرد دیگر می‌تواند در ساخت سپرهایی برای خودروها باشد که پس از تصادف به شکل اولیه برمی‌گردند.

این پارچه قابل برنامه‌ریزی که با هزینه پایین از فیبرهای پلیمری نانوکامپوزیت از پلاستیک بازیافتی تولید می‌شود، پس از تحریک شدن توسط فشار یا الکتریسیته می‌تواند رنگ و شکل خود را تغییر بدهد.

دکتر «میلاد کامکار» استاد مهندسی شیمی دانشگاه واترلو گفت: این ماده به عنوان یک ماده پوشیدنی، پتانسیل نامحدودی برای استفاده در حوزه هوش مصنوعی،‌ رباتیک و بازی‌های واقعیت مجازی دارد.

این طراحی نوین محصول ترکیبی از مواد نرم و سخت است که ترکیبات پلیمری مهندسی‌شده و فولاد ضدزنگ را در یک ساختار بافته شده به نمایش می‌گذارد.

محققان وسیله‌ای مشابه با دستگاه سنتی بافندگی برای بافتن این پارچه هوشمند ایجاد کردند. فرایند منتج از این کار بسیار تطبیق‌پذیر (versatile) است و امکان آزادی در طراحی و کنترل مقیاس بزرگ خصوصیات این پارچه را فراهم می‌کند.

این پارچه همچنین با ولتاژ پایین‌تر برق نسبت به سیستم‌های قبلی فعال می‌شود که این امر موجب می‌شود از لحاظ مصرف انرژی بهینه‌تر و با هزینه‌ کمتر باشد. به علاوه، ولتاژ پایین‌تر امکان یکپارچه شدن در وسایل کوچکتر و قابل‌حمل‌تر را فراهم می‌کند که به این ترتیب این ماده برای استفاده در وسایل پزشکی زیستی (بیومدیکال) و حسگرهای محیطی مناسب می‌شود.

به گفته محققان، از طریق توانایی حس کردن و واکنش به محرک محیطی مانند دما، این موضوع اثبات می‌شود که ماده جدید می‌تواند با محیط زیست تعامل داشته و بر اکوسیستم‌ها نظارت کند بدون اینکه به آنها آسیب بزند.

گام بعدی برای محققان بهبود عملکرد حافظه شکلی این ماده برای استفاده در حوزه رباتیک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha