۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85092944
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا پرتغال از نقش خود در تجارت برده «عذرخواهی» می‌کند؟

تهران- ایرنا- رییس جمهوری پرتغال در اقدامی بی‌سابقه و پس از سفر «لولا داسیلوا» همتای برزیلی به کشورش، بر لزوم «یک عذرخواهی ملی» به سبب نقش کشورش در تجارت برده به آن سوی اقیانوس اطلس، اغلب به مقصد برزیل، تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، مارسلو ربلو (Marcelo Rebelo) در مراسم بزرگداشت سالانه «انقلاب میخک» پرتغال در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳ خورشیدی) که به سرنگونی دیکتاتوری این کشور منجر شد، گفت که کشورش باید علاوه بر عذرخواهی، مسئولیت نقشی که در تجارت برده ایفا می‌کرده را بپذیرد.

این نخستین باری است که یکی از سران کشورهای اروپای جنوبی یک چنین «عذرخواهی ملی» را پیشنهاد می‌دهد.

وی با بیان اینکه عذرخواهی برخی اوقات سهل‌ترین کار ممکن است، خاطر نشان کرد: این کشور [پرتغال] باید مسئولیت گذشته خود را بپذیرد تا آینده‌ بهتری بسازد.

بر اساس این گزارش، اگرچه پرتغال تاکنون کمتر به گذشته این کشور و نقش آن در برده داری در مدارس پرداخته است اما اغلب به نظر می‌رسد دوران استعمارگری پرتغال که در آن کشورهایی از جمله آنگولا، موزامبیک، برزیل، کیپ ورد، جزیره تیمور شرقی و همچنین بخش‌هایی از هند، تحت سلطه این کشور بودند، برای بیشتر مردم پرتغال غرورآفرین باشد.

ربلو، گسترش زبان و فرهنگ پرتغال در کشورهای مستعمره به ویژه برزیل را از شاخص‌های مثبت استعمارگری ارزیابی کرد و در تشریح جنبه‌های منفی آن به بهره‌کشی از بومیان، برده داری و قربانی کردن منافع برزیل و برزیلی‌ها اشاره کرد.

پائولا کاردوسو بنیانگذار «افرولینک» (Afrolink) پلتفرم آنلاین برای ارتباط آفریقایی‌تباران در پرتغال در واکنش به اظهارات ربلو، آن را «نمادین» اما «مهم» دانست.

سیلویو آلمیدا وزیر حقوق بشر برزیل نیز گفت که رییس جمهوری پرتغال گام «بسیار مهمی» برداشته است.

او با بیان اینکه برزیل همچنان تحت تاثیر دوران برده داری قرار داد، افزود: به رسمیت شناختن و اذعان به بهره کشی از میلیون‌ها انسان به عنوان برده برای بیش از ۳۰۰ سال، یک گام برای حرکت به سمت جامعه‌ای با «نابرابری کمتر» است.

بر اساس این گزارش، در طول قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی، بیش از ۶ میلیون آفریقایی ربوده و به اجبار و پس از انتقال توسط کشتی‌های پرتغالی به آن سوی اقیانوس اطلس (قاره آمریکا)، به ویژه برزیل، به بردگی فروخته شدند.

اظهارات رییس جمهوری پرتغال درحالی است که لولا داسیلوا همتای برزیلی وی این هفته در نخستین سفر به اروپا پس از آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش به پرتغال سفر کرده بود.

برزیل در سال ۱۸۲۲ میلادی (۱۲۰۰ خورشیدی) از پرتغال استقلال یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha