۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85092959
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابوالغیط: بشار اسد پیروز نبرد شد/ امید به گشایش در لبنان با توافق تهران-ریاض

تهران- ایرنا- دبیرکل اتحادیه عرب در گفت وگو با یک رسانه عرب زبان به آخرین تحولات منطقه ‌و جهان از جمله توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که این توافق به گشایش در زمینه وضعیت لبنان منجر شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در ابتدای گفت وگوی خود با شبکه لبنانی «الجدید» به بحران سودان پرداخت و گفت: وجود دو قدرت نظامی همدیگر را نابود می کنند و اوضاع سودان بسیار پیچیده است و کشورهای همجوار برای حل بحران این کشور وارد عمل شده اند. ما دخالت های خارجی را در سودان ندیده ایم و چیزی که مانع اقدامات ما برای حل و فصل بحران می شود، تداوم درگیری ها و بسته بودن مرزها است.

دبیرکل اتحادیه عرب در بخش دیگری به موضوع سوریه پرداخت و گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و مشارکت آن در نشست آتی سران عرب هنوز قطعی نشده است. این بازگشت حتمی است و انجام خواهد شد؛ اما ضرورتا در اجلاس آتی سران عرب نخواهد بود.

وی اذعان کرد: در فرایند تعلیق کردن عضویت سوریه در اتحادیه عرب نباید عجله صورت می گرفت.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه نبرد را بُرد؛ وقتی آن را سال ها پیش از نظر نظامی (به نفع دولت) یکسره کرد و وقتی مخالفان نتوانستند وارد دمشق شوند، حکومت سوریه موفق شد.

وی درباره پرونده ریاست جمهوری لبنان و پرسشی مبنی بر پافشاری نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بر نامزدی سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست جمهوری مدعی شد: گمان نکنم که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان مصمم باشد که سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده را نامزد ریاست جمهوری کند و امیدوارم که فضای بوجود آمده در کشورهای عربی و تفاهم عربستان و ایران و نزدیکی روابط عربستان و سوریه گشایشی در اوضاع لبنان ایجاد و راه را برای انتخاب رئیس جمهور این کشور باز کند.

ابوالغیط درباره حزب الله لبنان نیز گفت: حزب الله جایگاه خاص خود را دارد زیرا جزئی از ساختار قانون اساسی و قانونی لبنان است و در دولت لبنان حضور دارد.

دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص توافق ایران و عربستان نیز ابراز امیدواری کرد که این توافق دچار سستی و رکود نشود.

وی در عین حال ایران را به زعم خود به نداشتن "مواضع معتدل و دخالت در امور داخلی کشورهای عربی" متهم کرد و گفت که مواضع ایران باید از اعتدال برخوردار باشد و لازم است که در امور داخلی جهان عرب دخالت نکند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین در پایان گفت وگوی خود درباره سازشکاری بین عربستان و رژیم صهیونیستی گفت: شک دارم که عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل به پیش برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha