۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85093033
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سه میلیون اصله نهال در خراسان‌شمالی تولید شد

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85093033
سه میلیون اصله نهال در خراسان‌شمالی تولید شد

بجنورد- ایرنا- رییس جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: سهم این استان از طرح کاشت "یک میلیارد درخت" در سراسر کشور سالانه چهار میلیون است که تاکنون سه میلیون اصله آن غرس شد.

مهدی قدیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال استان در قالب طرح مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت چهارساله دولت سیزدهم هدفگذاری شد که تاکنون سه میلیون اصله کاشت شده است.

وی افزود: ۴۳۳ هزار هکتار جنگل در این استان وجود دارد که باید تلاش کنیم تا عرصه های جنگلی بیش از این ظرفیت افزایش یابد.

قدیمی تصریح کرد: نهال ها شامل ریشه ای(انواع سوزنی برگان، نهال های مختص جنگلکاری و توسعه فضای سبز)، نهال های قلمه ای شامل (گونه های ویژه زراعت چوب منجمله صنوبر و بید و گونه هایی چون توت نوغانداری، سنجد و گل محمدی) و نهال های گلدانی شامل (پسته، بادام، بادامشک وداغداغان) است.

وی ادامه داد: طرح های مطالعاتی جنگلکاری و جنگلداری، آبخیزداری، بیابان زدایی و مرتعداری تا پایان اردیبهشت ماه سالجاری تدوین می شود و از آبان و آذر ماه جاری نیز بخشی از نهال های تولید شده در این عرصه ها کشت خواهد شد.

پویش "کاشت یک میلیارد درخت" از ۱۵ اسفندماه سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است؛ این پویش یک طرح چهارساله است که در جریان آن سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و با همکاری مردم در نقاط مورد نظر کاشته می شود.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha