۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85093131
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر بیرجند آماده اجراست

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبر: 85093131
طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر بیرجند آماده اجراست

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر بیرجند برای اولین بار آماده اجرا و در سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت)  بارگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود ظهوری روز چهارشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد گفت: این طرح باید به مجری بخش خصوصی واگذار شود و گرنه شهرداری خودش اقدام خواهد کرد.

وی افزود: سایت پسماند بیرجند تنها زباله‌گاه در استان است که زباله‌سوزی به هیچ عنوان در آن انجام نمی‌شود چراکه زباله‌سوزی باعث متصاعد شدن گازی می‌شود که اصلی‌ترین عامل آلودگی هواست.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله‌ از سطح شهر و روستاهای اطراف به سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند وارد می‌شود و حجم زباله ورودی به سایت پسماند در ۲۴ ساعت از حجم ورودی همه شهرها بیشتر است.

وی با اشاره به تصویب طرح جامع مدیریت پسماند شهر بیرجند ادامه داد: پیگیری برای تبدیل مدیریت پسماند شهرداری به سازمان مدیریت پسماند از اقدامات مهمی بوده که انجام شده و با پیگیری‌های شهردار بیرجند، مجوز تاسیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری در سال گذشته از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صادر و ساختار سازمانی آن از سوی استانداری خراسان جنوبی به شهرداری بیرجند ابلاغ شد.

ظهوری گفت: چشم‌انداز این سازمان، برنامه‌ریزی و نظارت بر کاهش تولید پسماند با بهره‌گیری از مشارکت‌ مردمی و سایر دستگاه‌های مرتبط، تامین و تجهیز ماشین‌آلات، انجام پروژه‌های پژوهشی و کاربردی با همکاری مراکز علمی و دانشگاه‌ها، انعقاد قراردادهای لازم، به حداقل رساندن دفن پسماند، ساماندهی زباله‌گردها، اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء و پردازش پسماند در مقصد است.

وی افزود: اتمام عملیات تجهیز و ساخت خط پردازش ۱۵۰ تنی تفکیک صنعتی پسماند، احداث و آماده‌سازی زیرساخت ترانشه دفن پسماندهای عفونی، طراحی، ساخت و نصب باکس‌های تفکیک پسماند و استقرار در نقاط مختلف شهری و ساماندهی مراکز، انبارها و خودروهای تفکیک پسماند از مهمترین اقدامات در این بخش است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند بیان کرد: تاکنون ۲۵ کلبه تفکیکی در مجتمع‌های مسکونی تعبیه و ۵۰ باکس زباله در خیابان مدرس بیرجند دارای در شده است.

وی گفت: اتصال سایت پسماند به شبکه شهرداری، احداث انبار در سایت پسماند، احداث اتاقک قرنطینه، احداث سوله نگهداری ضایعات در سایت پسماند، تملک زمین برای احداث پناهگاه شماره دو و تجهیز مرکز خاک و نخاله که به مرحله بهره‌برداری رسیده، از مهمترین درخواست‌هایی است که در حال پیگیری آنها هستیم.

ظهوری با تاکید بر اینکه رفع معضل زباله‌گردی نیازمند مشارکت عمومی است عنوان کرد: فعالیت غیرمجاز مراکز جمع‌آوری زباله، نبود قانون محکم در برخورد با پدیده زباله‌گردی از جمله مشکلات اجرای طرح مدیریت پسماند در شهر بیرجند است.

وی با اشاره به لزوم تعبیه محل تفکیک زباله در مجتمع‌های مسکونی ادامه داد: نیروی انتظامی نیز نباید مجوز خروج کامیون زباله از شهر را صادر کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: طرح کمپوست هم آماده و در سامانه ستاد بارگذاری شده است همچنین مطالعات طرح توجیهی احداث شهرک بازیافت تهیه شده که اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: زباله ثروت شهر است که توسط افراد سودجو به غارت می‌رود و باید حکم سنگین برای افرادی که غیرمجاز زباله‌گردی کرده و خرید و فروش می‌کنند در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha