نوجوانان مستعد رشته هنرهای سنتی در استان‌ها حمایت شوند

ساری- ایرنا- مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود نوجوانان مستعد در هنرهای مختلف به‌ویژه هنرهای بومی و سنتی از مسوولان و دستگاه‌های استانی خواست تا این افراد را زیر چتر حمایت خود بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم نظری عصر چهارشنبه در اختتامیه جشنواره نوجوان مازنی که در محمود آباد برگزار شد، افزود: برگزاری جشنواره «نوجوان مازنی» در مازندران تجربه موفق در بروز و نشان دادن استعدادهای هنرهای بومی به شمار می رود که باعث شناسایی استعدادهای خوب در این بخش شده است.

وی از سازمان ها و نهادهای استانی در هر منطقه خواست تا از این استعدادهای تازه متبلور شده استفاده کنند وآنها را مورد حمایت قرار دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ادامه این جشنواره گفت: گویش طبری یا مازندرانی به‌شدت در خطر نابودی قرار دارد و این تهدیدی به این بخش از هویت جامعه به شمار می رود.

حسین جوادی افزود : برگزاری جشنواره نوجوان مازنی و آثاری که ارسال شد نشان داد فرزندان مازندرانی نسبت به زبان مادری خودشان تعصب دارند.

وی ادامه داد :۲ هزار و ۸۰۰ اثر از دانش آموزان این استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و مورد بررسی داوران قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش مازندران برگزاری این جشنواره را برای حفظ فرهنگ بومی و محلی استان کلید زد و دانش آموزان رده سنی ۹ تا ۱۵ ساله می توانستند آثار خود را ارسال کنند.

وی اعلام کرد: دانش آموزان می توانند در رشته های خاطره گویی، شعر، دکلمه، سرود گروهی، مجری گری، نقالی و قصه گویی آثار خود را به صورت فیلم ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تاکید بر اینکه موضوعات انتخاب شده برای این جشنواه پیرامون محور مازندران است، ادامه داد : به همین منظور نوجوانان آثار خود را با رویکرد و نگاه به مسائل مازندران در موضوعات آداب و رسوم - رویدادهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی - شهدا - مشاهیر ادبی، دینی، علمی، تاریخی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و هر موضوعی که به معرفی استان مازندران منجر می شود تهیه و ارسال کردند.

وی اظهار داشت: علاقمندان به شرکت در این جشنواره فیلم آثار خود را در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ارسال کردند.

جوادی با تاکید بر اینکه آثار کیفی خوبی از سوی دانش آموزان مازندران به این جشنواره ارسال شد، گفت: در برهه زمانی که حتی میانسالان رغبتی به حرف زدن با گویش محلی ندارند ارائه از سوی این نوجوانان به این گویش جای خرسندی دارد.

وی گفت : در داوری آثار سعی شد تا از اساتید مازندران در هر یک از بخش ها دعوت و استفاده شد به طوریکه از اسحاقی استاد مسلم موسیقی مازندران، جواد آقاپور از نقالان مطرح استان و داوود فلاح از هنرمندان پیشکسوت برای این منظور دعوت شد و این اساتید آثار را مورد داوری و برررسی قرار دادند.

مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور معاونان و مدیران کل وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش برگزارشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha