۱۶ مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور راه اندازی شده است

یزد- ایرنا - رئیس کمیسیون کاشت حلزون کشور گفت: با راه اندازی و آغاز فعالیت مرکز کاشت حلزون استان یزد، تعداد مراکز ارائه دهند این خدمات پزشکی در کشور به ۱۶ مرکز افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، "دکتر مسعود متصدی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از اولین مرکز کاشت حلزون استان یزد افزود: پروتز حلزون یک جراحی نجات بخش محسوب می‌شود که کودک دارای معلولیت ناشنوایی را تبدیل به افرادی شنوا می‌کند و پس از آن کودک همانند هم سن و سالان خود می‌تواند به صورت عادی به مدرسه و دانشگاه برود و بر اساس تحصیلات شغل خود را انتخاب کند.

وی اظهار کرد: افرادی زیادی در ۳۰ سال اخیر پس از کاشت حلزون از معلولیت ناشنوایی رهایی یافته و به نقاش، آهنگ ساز ، معلم، پزشک و مهندس تبدیل و در جامعه دارای شغل و مسئولیت اجتماعی شده اند، در حالی که تا قبل از آن ارتباطات، شغل و مسئولیت اجتماعی آنها در معرض تهدید قرار می‌گفت و حتی آسیب ‌های جبران ناپذیری را متحمل می شدند.

دکتر متصدی افزود: بسیاری از جراحی‌ها و خدمات پزشکی با هدف افزایش طول عمر بیماران صورت می گیرد ولی عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی منجر کیفیت زندگی ناشنوایان را متحول می کند و منجر به توانایی فرد می شود و این عمل جراجی برخلاف بسیاری از جراحی‎ های دیگر، نه تنها چیزی را از بدن بیمار نمی کاهد بلکه موجب افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود.

وی با تشریح ظرفیت های پزشکی استان یزد گفت: این استان به لحاظ پزشکی همواره چتر کمک خود را روی استان‌های جنوبی کشور گسترانده است لذا خدمات کاشت حلزون شنوایی نیز صرفا برای این استان نخواهد بود و بیماران منطقه جنوب و جنوب شرقی کشور نیز از آن بهره مند می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این مراسم گفت: راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان و کاشت حلزون دو اتفاق بسیار مهم اخیر در حوزه پزشکی استان است.

۱۶ مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور راه اندازی شده است

سیدمهدی هاشمی با قدردانی از خدمات پزشکان استان افزود: اگر کودکی فاقد شنوایی باشد، در تکلم نیز دچار مشکل می شود و اگر تا قبل از سن چهار سالگی، عمل کاشت حلزون شنوایی برای کودکان ناشنوا انجام شود، از شنوایی و تکلم برخوردار خواهند شد .

نیاز به همراهی خیرین در تامین هزینه های توان بخشی کاشت حلزون

مدیرگروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد نیز گفت: مجوز مرکز کاشت حلزون شنوایی استان یزد در سال ۸۹ صادر شد، اما به دلیل تغییرات قانونی و نیازمندی به وجود فلوشیپ گوش، راه اندازی این مرکز دچار وقفه شد لذا با رفع این کمبود، مجوز توانبخشی این مرکز در سال ۹۹ مجددا صادر شد.

۱۶ مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور راه اندازی شده است

دکتر محمدحسین برادران فر خاطرنشان کرد: اکنون هم با تلاش های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان انجام نخستین عمل کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان شهید رهنمون با موفقیت انجام شد ، گرچه این اقدام دیر صورت گرفته اما یک نیاز برای استان بوده است.

وی افزود: پیش از این کودکان ناشنوای یزدی برای کاشت حلزون به تهران، شیراز و مشهد می رفتند، اکنون این امکان برای بیماران استان یزد و استان‌های همجوار برای دریافت خدمات فراهم شده است.

دکتر برادران فر ادامه داد: کاشت حلزون شنوایی یک کار تیمی و جمعی است که با در نظر گرفتن سن طلایی حداکثر تا سه سالگی، تداوم توانبخشی بعد از عمل و کمک نیکوکاران مراحل موفقیت را طی می کند.

فوق تخصص گوش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد شرکت در برنامه های توان بخشی کودکان کاشت حلزون را ضروری دانست و گفت: والدین باید بعد از عمل در این زمینه پیگیر باشند و اگر در این زمینه کوتاهی کنند به نتیجه ای نمی رسند.

دکتر براداران فر در خصوص هزینه های رفت و آمد و توانبخشی نیز یادآور شد: برخی از خانواده ها به علت مشکلات مالی از حضور کودک خود در کلاس های توان بخشی خودداری می کنند و این پروتز گوشت بلا استفاده می ماند که در این زمینه از خیرین می خواهیم به این گونه خانواده ها کمک کنند.

نماینده مردم یزد: با راه اندازی دانشکده توانبخشی در یزد موافقت شده است

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز از موافقت ایجاد دانشکده توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد و گفت: این اقدام مکمل راه اندازی بخش کاشت حلزون در استان است.

 محمد صالح جوکار  با بیان اینکه یکی از شایع ترین معلولیت هایی امروز جامعه ناشنوایی است، افزود: این معلولیت از نظر کنشی بسیار شرایط سختی را از لحاظ اجتماعی، تعاملات، هیجانات درونی و بیرونی برای افراد و خانواده ها به دنبال  دارد.

وی آمار معلولان ناشنوایی در سطح کشور را ۲۴۷ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعدادی از این افراد زیرپوشش بهزیستی هستند و بخشی نیز در مراکز درمانی، درمان شدند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  استان یزد دارای توانمندی‌های بسیار زیاد به واسطه فضاهای بهداشتی و درمانی و پزشکان حاذق در کشور است و می تواند قطب سلامت برای جنوب شرق کشور باشد، اکنون نیز ۴۵ درصد از بیمارانی که در استان تحت درمان قرار می گیرند از استانهای همجوار هستند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از لحاظ خدمات بیمه ای، کاشت حلزون پذیرفته شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و اگر توانبخشی هم زیرپوشش بیمه قرار گیرد بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

نخستین عمل کاشت حلزون شنوایی روز پنجشنبه همزمان با بهره برداری از اولین مرکز کاشت حلزون استان یزد در بیمارستان شهید رهنمون یزد با موفقیت انجام شد.

مرکز کاشت حلزون استان یزد در فضایی به مساحت ۵۰۰ متر مربع در طبقه دوم بیمارستان شهید رهنمون یزد راه اندازی شد و برای راه اندازی این مرکز ۱.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

این مرکز کاشت حلزون شنوایی دارای بخش های گفتار درمانی ، شنوایی سنجی و تربیت شنوایی نیز می باشد.

پروتز کاشت حلزونی، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و امکان شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا کم‌شنوای عمیق را فراهم می‌کند، کاشت حلزونی تنها شکل از مداخلات پزشکی است که می‌تواند به واسطه تحریک الکتریکی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق باز گرداند.

تعداد معلولان استان یزد ۴۹ هزار نفر اعلام شده که هفت هزار نفر از این تعداد معادل حدود ۱۴ درصد را معلولان ناشنوا و کم شنوا تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha