۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85095011
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسابقات کشتی گورش قهرمانی کشور در شهر فراغی کلاله آغاز شد

گنبدکاووس- ایرنا- مسابقات کشوری یک روزه کشتی گورش انتخابی تیم ملی بزرگسالان با حضور بیش از ۵۰ ورزشکار از استان‌های گلستان، خراسان شمالی و رضوی، تهران و سمنان امروز جمعه به میزبانی شهر فراغی شهرستان کلاله آغاز شد.

مسوول انجمن گورش کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده مسابقات گورش جام مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن به میزبانی شهر فراغی شهرستان کلاله در تقویم فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی ثبت شد و از این پس این مسابقات به صورت رسمی در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود.

منصور ساریخانی افزود: بیش از ۵۰ ورزشکار شاخص کشوری این رشته در قالب ۱۴ تیم در مسابقات امروز شرکت دارند که هفت تیم را گورش‌کاران گلستانی تشکیل می‌دهند.

وی اظهارکرد: این ورزشکاران در وزن‌های ۶۲، ۷۳، ۸۱، ۹۰، ۱۰۰ و مثبت ۱۰۰ کیلوگرم با هم رقابت می‌کنند و در نهایت سه نفر برتر از هر وزن برای حضور در اردوی تیم ملی به میزبانی مشهد مقدس دعوت می‌شوند.

مسوول انجمن گورش کشور ادامه داد: برای نخستین بار کمربند پهلوانی مزین به یادواره مختومقلی فراغی به نفرات اول این مسابقات که با همکاری اداره ورزش و جوانان کلاله و شورای اسلامی شهر و شهرداری فراغی تدارک دیده شد، اهدا می‌شود.

ساریخانی افزود: مرحله دوم اردوی تیم ملی گورش به میزبانی شهرستان بندرترکمن در غرب استان گلستان برگزار خواهد شد تا ورزشکاران با آمادگی جسمی کافی به مسابقات بین المللی ترکمنستان یا گرجستان در شهریورماه اعزام شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ ورزشکار به صورت حرفه‌ای در سطح کشور در رشته گورش فعالیت دارند، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته خراسان شمالی اعلام آمادگی برای برگزاری مرحله بعدی مسابقات قهرمانی گورش تا ۲ ماه آینده را کرده است.

وی یادآور شد: گورش نوعی از سبک کشتی با شال است که به غیر از مسابقات رسمی، در بین ترکمن‌ها در مراسم و جشن‌های شادی و عروسی‌ همراه با جوایز نفیس برگزار می‌شود و با وجود سابقه زیاد ایران در این رشته هنوز آمار دقیقی از تعداد ورزشکاران آن در سطح کشور در دست نیست.

ساریخانی ابراز امیدواری کرد با ادامه برگزاری جشنواره‌های کشتی گورش در بخش‌ها و گروه‌های سنی مختلف از جمله پایه، استعدادهای این رشته بیش از پیش در کشور شناسایی و برنامه ریزی لازم برای آموزش و حضور آنان در رقابت‌های ملی و بین المللی فراهم شود.

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۲ نقطه شهری و ۱۲۰ روستا و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha