رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مطالبات و طرح‌های بر زمین مانده دزفول را بررسی کرد

دزفول-ایرنا- مسوولان ادارات و نهادهای مختلف دزفول روز جمعه در نشستی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول، مطالبات حوزه‌های خود را برای رئیس سازمان برنامه و بودجه تشریح کردند و خواستار توجه ویژه دولت به این مطالبات شدند.

به گزارش ایرنا رئیس سازمان برنامه و بودجه روز جمعه در قالب دور دوم سفرهای رییس جمهور به استان خوزستان با حضور در شهرستان دزفول علاوه بر بازدید از طرح‌های بخش‌های مختلف این شهرستان در نشستی به منظور بررسی مشکلات حوزه‌های مختلف دزفول شرکت کرد و در جریان نیازهای شهرستان قرار گرفت.

مطالبات آب و فاضلاب ار رئیس سازمان برنامه و بودجه

حسین سعادتی فر مدیر امور آبفا منطقه دزفول روز جمعه در نشستی که با حضور داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه به منظور بررسی اعتبارات و برنامه ریزی طرح‌های شهرستان دزفول در دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزار شد، آبرسانی را یکی از طرح های مهم دزفول دانست و گفت: برخلاف تصورات، آب دزفول از رودخانه تامین نمی‌شود و در واقع ۱۰۰ درصد آب موردنیاز شهروندان از چاه تامین می‌شود.
به گفته وی، طرح آبرسانی دزفول قدمت ۲۵ ساله دارد ولی در سال‌های اخیر پیشرفتی نداشته و این در حالی است که ۶۰ درصد آب دزفول باید از پادگان قدس در افق ۱۴۰۰ تامین می‌شد.
سعادتی فر تاکید کرد: اگر امروز اعتبار موردنیاز تامین شود تا ۱۰ سال دیگر تصفیه آب‌های سطحی در دزفول فعال نمی‌شود.
مدیر امور آبفا منطقه دزفول، با اشاره به تسریع در طرح‌های آبی این شهرستان یادآور شد: اگر طرح ۲۵ هکتاری آب پادگان قدس را فعال کنیم، ۲هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب تامین می‌شود.
به گفته سعادتی فر، اعتبار لازم برای تحقق این امر سه هزار میلیارد تومان است که در انتظار تامین اعتبار این طرح هستیم.
مدیر امور آبفا منطقه دزفول، فاضلاب را یکی دیگر از مشکلات مهم این شهر عنوان کرد و گفت: قدمت فاضلاب دزفول ۲۵ ساله شده و در نظر گرفتن اعتبار ملی برای آن ضروری است.
وی با اشاره به وجود ۴۳ هزار اشتراک فاضلاب در شهرستان دزفول افزود: طرح فاضلاب دزفول ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ امسال برای این طرح ۲۱ میلیارد تومان اعتبار داده شد و قرار بود هفته آینده ۱۷ میلیارد تومان دیگر نیز اختصاص یابد ولی با این وضعیت، همیشه پیشرفت طرح فاضلاب با وجود اضافه شدن مناطق جدید منفی خواهد بود.
سعادتی فر پیشنهاد داد: یا اعتبارات ماده ۵۶ و ۲۳ به دزفول الحاق شود و یا به صندوق اعتبار ملی اختصاص یابد درغیر اینصورت طرح فاضلاب دزفول تا ۱۰۰ سال دیگر تکمیل نخواهد شد.
به گفته وی سال گذشته ۲هزار و ۵۰۰ انشعاب فاضلاب در دزفول اضافه شده و پرداخت قبوض نیز خوب است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این خصوص گفت: موارد بررسی و در راستای حل مشکلات اقدام خواهد شد.
وی افزود: باید برای ماده ۵۶ تضمین دهیم؛ این طرح یکی از مهمترین طرح‌های آب و فاضلاب است و باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر امور آبفا منطقه دزفول درخصوص اصلاح شبکه آب دزفول نیز گفت: ۹۲ درصد شبکه آب دزفول آزبست است که ۴۸ تا ۵۰ درصد پرت آب دارد لذا اصلاح شبکه آب باید مورد توجه قرار گیرد.
وی آبرسانی به منطقه احمدفداله را از مطالبات اهالی در سفر رییس جمهور دانست و افزود: برای آبرسانی به احمدفداله سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت ولی جذب صفر بود.

سعادتی فر بیان کرد: این در حالی است که مطالعات انجام شده و طرح آماده اجرا است و عشایر منطقه نیز پیگیر حل این مشکل هستند.
وی ۲ طرح مهم محرومیت زدایی سردشت و شهیون را از دیگر مطالبات اهالی عنوان کرد و افزود: طرح آبرسانی به سردشت و شهیون سال گذشته توسط سپاه و آبفا کلنگ زنی شد که پیشرفت آن نیز صفر است و باید در این خصوص اقدام شود.

به گفته مدیر امور آبفا منطقه دزفول، سال ۱۴۰۱، ۷۱ میلیارد تومان برای آبرسانی دزفول اختصاص یافت ولی در عمل ۳۰ میلیارد تومان توسط سازمان آب و برق دریافت شد.

تبدیل کابل های مسی به خودنگهدار مطالبه مهم توزیع برق دزفول از سازمان برنامه و بودجه

مدیر توزیع برق دزفول نیز با بیان مشکلات این حوزه گفت: دزفول مقام نخست استان در طرح ملی مسکن را دارد؛ پنج هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی باید بهره برداری شود این در حالی است که برای برق رسانی به این واحدهای مسکونی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان نیاز است.
علیرضا شرف آبادی با بیان اینکه اعتبار موردنیاز سال گذشته به سازمان برنامه و بودجه استان اعلام شده است، افزود: هیچ اعتباری دراین خصوص اختصاص نیافته که باید در این زمینه اقدام شود زیرا تامین اعتبار از محل منابع داخلی غیرممکن است.
وی اصلاح شبکه‌های برق را یکی دیگر از چالش های حوزه برق دزفول عنوان کرد و ادامه داد: رفع این مشکل با منابع داخلی امکان پذیر نیست.

مدیر توزیع برق دزفول بیان کرد: اصلاح شبکه برق به کابل خودنگه دار یکی دیگر از چالش های شهرستان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: حدود ۴۰۰ کیلومتر از شبکه برق دزفول فرسوده و مسی است که باید به کابل خودنگه دار تبدیل شود؛ سرعت انجام کار کم است و همواره با سرقت شبکه‌های مسی مواجه هستیم.
شرف آبادی با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته در حوزه برق کفایت نمی‌کنند، گفت: نیاز مردم به برق ضروری است و در مناطق روستایی و محروم مشکل زیادی وجود دارد.

وی افزود: سرقت شبکه به وسایل برقی مناطق محروم خسارت زده است؛ این موضوع باید در مصوبات سفر دیده شود تا مشکل برق منابع محروم برطرف شود.
لزوم تکمیل دانشکده مکانیک و کتابخانه مرکزی دانشگاه جندی شاپور دزفول

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول نیز با بیان اینکه سال گذشته از مصوبات سفر محروم بودیم، اظهار کرد: انتتظار می‌رفت سال جاری این موضوع جبران شود تا بتوانیم شاهد تحول در دانشگاه باشیم.
مهدی بدیعی افزود: ساختمان مرکزی و دانشکده مهندسی عمران و برق توسط خیرین ساخته شدند ولی اکنون برای تکمیل طرح‌ها نیازمند اهتمام دولت هستیم.
وی بر ضرورت تمرکز بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام تاکید کرد و ادامه داد: تکمیل ساخت دانشکده مکانیک و کتابخانه مرکزی باید در اعتبارات دیده شوند.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اظهارکرد: سال ۸۸ مقرر شده بود خوابگاه دخترانه از محل نفت ساخته شود ولی اجرایی نشد که انتظار می رود به این طرح توجه شود.
وی با بیان اینکه طرح احداث مسجد دانشگاه نیز رهاشده و ردیف بودجه ای ندارد، افزود: پس از برگزاری کنگره‌های جندی شاپور، شورای انقلاب فرهنگی و کمیته فرهنگ و تمدن وظیفه احیای دانشگاه جندی شاپور که یک عزم ملی است را به دانشگاه سپردند.
بدیعی گفت: یک مرکز پژوهشی در این خصوص ایجاد شده که برای احیای دانشگاه و ایجاد مرکز پژوهشی جندی شاپور انتظار می‌رود توجه دولت را داشته باشیم.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود برای ساخت و تکمیل مرکز فناوری و نوآوری و دانشکده مهندسی شیمی و نفت اعتبار اختصاص یابد و به برکت حضور رییس جمهور جزو مصوبات سفر بیاید.

کمک دولت برای راه اندازی گلخانه از مطالبات حوزه کشاورزی دزفول از سازمان برنامه و بودجه

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت: شهرستان دزفول یک شهرستان کشاورزی است و صنعت در اولویت بعدی است ضمن اینکه صنایع تبدیلی وابسته کشاورزی نیز جایگاه ویژه ای به کشاوزی دزفول در سال رشد تولید می‌دهند.
بهروز قمرزاده بر ضرورت تکمیل طرح‌های نیمه تمام تاکید کرد و افزود: ۶هزار و ۵۰۰ هکتار طرح آبرسانی عجیروب یکی از نیازهای کشاورزی دزفول است؛ یک سد احداث شده و باید شبکه‌های فرعی آن احداث شوند که برای اجرای آن ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی افزود: انتقال آب، آبیاری تحت فشار و مسائل ۲هزار و ۶۰۰ هکتار طرح شهیون نیز باید مورد توجه قرار گیرند که نیازمند کمک دولت است.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول توسعه گلخانه‌ها در دزفول را از دیگر نیازهای حوزه کشاورزی دانست و گفت: با توجه به سیاست کشت‌های راهبردی توسعه گلخانه ها مورد توجه است.

وی خواستار کمک دولت برای تجهیز و اعتبارات برای راه اندازی و احداث گلخانه شد و افزود: مجتمع گلخانه ای دزفول ۱۸۵ واحد بوده و سرمایه گذار و زیرساخت آن آماده است که درصورت تامین شدن اعتبارات لازم نقش بسزایی در اشتغال دارد.
قمرزاده اظهار کرد: سال گذشته سه میلیون و ۳۵۰ میلیون دلار صادرات از دزفول داشتیم ولی به علت نداشتن پایانه صادراتی محصولات ما به نام شهرهای دیگر صادر شدند.

وی با تاکید بر لزوم راه اندازی پایانه صادراتی در سال جاری در دزفول افزود: تکمیل این پایانه صادراتی، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه برای ساخت مجتمع گلخانه‌ای دزفول حدود ۵۵ میلیارد تومان نیاز است، گفت: سه هزار میلیارد تومان برای صنایعی که آماده تسهیلات هستند نیاز داریم که با تامین این رقم همه طرح‌های ما اجرایی خواهند شد.
وی افزود: صندوق توسعه صنایع کشاورزی دزفول برای افزایش سرمایه نیازمند توجه دولت است؛ این صندوق اکنون ۱۳ میلیارد تومان سرمایه دارد که درصورت افزایش به ۳۰ میلیارد تومان می‌تواند به کشاورزان خدمات خوبی دهد.
قمر زاده بیان کرد: این صندوق از سال ۹۰ راه اندازی شده ولی عقب ماندگی‌های زیادی دارد، این صندوق باید زنده شود تا به کشاورزان منطقه اعتبار دهد.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول ادامه داد: منطقه سردست و شهیون دزفول محروم هستند ولی به عنوان منطقه برخوردار به دولت معرفی شده اند که به منظور بهره مندی از تسهیلات باید اصلاح شوند.
وی گفت: امیدواریم طرح های نیمه تمام دزفول در بخش کشاورزی تکمیل و شاهد اشتغالزایی در این حوزه باشیم.

لزوم تکمیل ۱۰۶ طرح بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دزفول

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دزفول نیز گفت: شهرستان دزفول یکی از شهرستان‌های بزرگ خوزستان در حوزه صنعت است، با وجود اینکه برای اجرای بیشتر طرح‌ها تسهیلات مدنظر است،
سال گذشته تبصره ۱۸ ابلاع نشد.
محمد غلامی افزود: ۱۱۰ طرح تولیدی دزفول نیازمند تسهیلات هستند ولی از محل تبصره ۱۸ نتوانستیم برای واحدهای تولیدی تسهیلات بگیریم حال آنکه برای تکمیل این طرح‌ها به سه هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم.
رئیس صنعت، معدن و تجارت دزفول با بیان اینکه واحدهای تولیدی توانایی پرداخت تسهیلات دارند، اظهار کرد: انتظار می‌رود تسهیلات موردنظر ارایه شود تا شاهد رشد تولید باشیم.
وی افزود: ۱۰۶ طرح بالای ۳۰ درصد پیشرفت در دزفول وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرند تا تولید داخلی رونق یابد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کمتر باید بار دولت را سنگین کنیم؛ اگر در هر زمینه ای مردم پای کار باشند کار به خوبی پیش می رود.
سیداحمد آوایی افزود: پنجره واحد که مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید مورد توجه قرار گیرد و موانع را از جلوی پای سرمایه گذاران برداریم تا کارآفرینان بهتر فعالیت کنند.
معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده اظهار کرد: شهرستان دزفول با حدود نیم میلیون نفر جمعیت، حدود چهارهزار و ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد.
نصرالله فخر مجدیان افزود: سال گذشته از محل اعتبارات تملک دارایی و توازن، ۲۱۴ میلیارد تومان به دزفول اختصاص یافت که این اعتبار جوابگوی نیاز شهرستان نبود لذا درخواست می شود برای افزایش این اعتبارات در سال جاری تصمیم گیری شود.
وی ادامه داد: سال گذشته اختلافی بین سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها اتفاق افتاد و سال ۱۴۰۱ هیچ اعتباری برای خدمات شهری به شهرداری‌ها ندادند.
فخرمجدیان گفت: دزفول ۱۲ شهر اقماری دارد که هیچ منابع مالی مشخصی ندارند و اعتبار آنها از محل کمیته برنامه ریزی و ارزش افزوده نامین می شود که این امر مشکل ایجاد کرده است لذا انتظار می رود در سال ۱۴۰۲ این مشکل برطرف شود.

ضرورت مرمت پل قدیم دزفول
فرماندار ویژه دزفول نیز گفت: پل قدیم با حدود ۱۸ قرن قدمت در کنار جندی شاپور هویت شهرستان دزفول محسوب می شود که برای ترمیم و نگهداری آن اعتبار نیاز است.
علیرضا خردمند با اشاره به اینکه تلاش میراث فرهنگی برای اختصاص اعتبار در این خصوص نتیجه بخش نبوده است، افزود: باید اعتباری برای ترمیم و نگهداری این پل اختصاص یابد.
وی ادامه داد: زندان دزفول که شمال خوزستان را پوشش می دهد ظرفیت نگهداری ۷۰۰ نفر را دارد ولی ۲هزار و ۶۰۰ نفر زندانی دارد.
فرماندار ویژه دزفول اظهار کرد: این زندان یک سالن دارد که از چند سال پیش موفق به تکمیل آن نشده ایم و انتظار می رود برای تامین اعتبار آن اقدام شود.
وی ادامه داد: یک کتابخانه ملی نیز از سال ۹۰ در حال ساخت است که به علت اختصاص اعتبار ناچیز تاکنون ناتمام مانده و انتظار می رود نسبت به تامین اعتبار آن اقدام شود.

خردمند در خصوص مشکل آب در شهرستان دزفول گفت: هم برای تامین آب آشامیدنی و هم برای آب صنایع در دزفول مشکل داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان نیز با بیان اینکه موارد بررسی و در راستای حل مشکلات اقدام خواهد شد، درخصوص اجرای طرح فاضلاب دزفول گفت: باید برای ماده ۵۶ تضمین دهیم چراکه این طرح یکی از مهمترین طرح های آب و فاضلاب است و باید مورد توجه قرار گیرد.
مهرداد نیکو درخصوص طرح آبرسانی دزفول نیز اظهار کرد: طرح آبرسانی دزفول جزو طرح‌های مصوب سفر اول رییس جمهور بوده که پیوست شده است.
وی افزود: در سفر اول رییس جمهور، ۵۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای آبرسانی دزفول اختصاص دادیم حال باید دید چه میزان از این اعتبار جذب شده و طرح تا چه مرحله ای پیش رفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز از دقت مسوولان دزفول برای بیان نیازهای شهرستان قدردانی و از آنها خواست مطالبات را مکتوب ارائه کنند تا موارد توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بررسی و در تهران طی نشستی درخصوص آنها تصمیم گیری شود.
داود منظور افزود: عوارض ارزش افزوده و سلامت طبقه بندی می‌شوند تا نیازهای بخش‌های مختلف برطرف شوند؛ برای اخذ تسهیلات یا ماده ۵۶ نیز با بانک‌ها مذاکره می‌شود.

تخصیص ۱۵ میلیارد تومان برای اصلاح و بازسازی شبکه های آب دزفول

وی با بیان اینکه طرح‌هایی که مورد موافقت قرار گرفتند باید سریعتر پیش بروند، ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات در خوزستان و دزفول هدررفت آب یا آب به حساب نیامده است به طوری که حدود ۴۰ درصد هدررفت آب در استان وجود دارد.

منظور گفت: برای اصلاح و بازسازی شبکه های آب خوزستان ۲۰۰ میلیارد تومان و برای دزفول ۱۵ میلیارد تومان اختصاص یافت که با درنظر گرفتن ۲ میلیارد تومان برای اصلاح هر کیلومتر شبکه هزینه هفت کیلومتر شبکه آب دزفول تامین و تلاش شده همه اعتبار اختصاص یافته جذب شود.
وی بر ضرورت نگهداری تاسیسات فعلی تاکید کرد و افزود: تاسیسات فعلی در موارد بسیاری در حال فرسودگی است و بازسازی و نگهداری نمی شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: اصلاح شبکه آب دزفول با توجه به مشکلاتی که برای سلامت و بهداشت شهروندان ایجاد می شود باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: رسیدگی به طرح فاضلاب دزفول به عنوان یکی از طرح های اولویت دار سازمان برنامه و بودجه مورد توجه قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha