۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۱۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85095368
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نفرات برتر مسابقه کشتی گورش قهرمانی کشور معرفی شدند

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۱۹
کد خبر: 85095368
نفرات برتر مسابقه کشتی گورش قهرمانی کشور معرفی شدند
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- مسابقه کشتی گورش قهرمانی کشور به میزبانی شهر فراغی شهرستان کلاله در شرق استان گلستان بعد از چندین ساعت رقابت میان شرکت کنندگان جمعه شب به کار خود پایان داد و نفرات برتر برای حضور در اردوی تیم ملی انتخاب شدند.

به گزارش ایرنا، مسابقات کشوری یک روزه کشتی گورش انتخابی تیم ملی بزرگسالان با عنوان جام مختومقلی فراغی با حضور بیش از ۵۰ ورزشکار از استان‌های گلستان، خراسان شمالی و رضوی، تهران و سمنان امروز جمعه به میزبانی شهر فراغی برگزار شد.

گورش‌کاران در وزن‌های ۶۲، ۷۳، ۸۱، ۹۰، ۱۰۰ و مثبت ۱۰۰ کیلوگرم با هم رقابت کردند و در نهایت سه نفر برتر از هر وزن برای حضور در اردوی تیم ملی به میزبانی مشهد مقدس انتخاب شدند.

الله یار علی‌آجیلی و علیرضا پناهی از خراسان شمالی و نعمت الله آلیلی از خراسان رضوی مقام‌های اول تا سوم وزن ۶۲ کیلومتر و میکائیل دازی و نعمت الله جرجانی از گلستان و حافظ خالیان از خراسان رضوی مقام‌های اول تا سوم وزن ۷۳ کیلوگرم و نوروز آرام و محمدرضا پردل از خراسان شمالی و قاسم دازی از گلستان مقام‌های اول تا سوم وزن ۸۱ کیلوگرم را از آن خود کردند.

مقام‌های اول تا سوم وزن ۹۰ کیلوگرم هم از آن یونس پهلوان‌زاده از گلستان، حجت چادرنشین از خراسان شمالی و حسین نبی‌زاده از سیمان شد و عبدالله ایری و رامین گری از گلستان و مهران پناهی از خراسان رضوی در وزن ۱۰۰ کیلوگرم و محمد کم، عیسی نظری و دراویس نیرومندتوماج از گلستان هم مقام‌های اول تا سوم وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم این دوره از مسابقات را به‌دست آوردند.

به گفته مسوول انجمن گورش کشور، با پیگیری‌های انجام شده مسابقات گورش جام مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن به میزبانی شهر فراغی شهرستان کلاله در تقویم فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی ثبت شد و از این پس این مسابقات به صورت رسمی در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود.

منصور ساریخانی افزود: برای نخستین بار کمربند پهلوانی مزین به یادواره مختومقلی فراغی به نفرات اول این مسابقه اهدا شد.

گورش نوعی از سبک کشتی با شال است که به غیر از مسابقات رسمی، در بین ترکمن‌ها در مراسم و جشن‌های شادی و عروسی‌ همراه با جوایز نفیس برگزار می‌شود و با وجود سابقه زیاد ایران در این رشته هنوز آمار دقیقی از تعداد ورزشکاران آن در سطح کشور در دست نیست.

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۲ نقطه شهری و ۱۲۰ روستا و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha