به گزارش خبرنگار ایرنا، بارش برف در سه ماه آخر سال در سال های اخیر کم نظیر بود که حتی شهرری در جنوبی ترین نقطه پایتخت هم از آن بی نصیب نماند؛ این نعمت خدادای البته برای اهالی شمالی ترین منطقه تهران جور سخت تری رقم خورد.
چندین برف سنگین معابر شمیرانات را قفل کرد، ترافیک از دم خانه ها شکل گرفت و معابر سُر تردد عابران را هم با مشکل روبرو کرد؛ اما چاره کار چه بود جز نمک و شن پاشی؟
باوجود تلاش های بسیار، نارضایتی از یخ زدگی و سفید پوش بودن معابر به ریختن نمک و شن بیش از حد منجر شد که البته چاره ای نیز برای این امر در آن مقطع نبود؛ ماشین های سنگین برف روبی هم مزیذ علت می شد تا وضعیت آسفالت بیش از پیش بدتر شود.
البته باز این هم پایان ماجرا نبود و پس از پایان بارش ها به واسطه سردی هوا، قندیل های بسیاری از در و دیوار، شیروانی ها و حتی درختان آویزان شد و سقوط آنها، صدمه ای مضاعف بر آسفالت معابر می زد.
برف ها و قندیل ها آب شد و ماند معابری که خورده شده و چاله چوله هایی که عابران را در پیاده روی و رانندگان را در تردد با خودرو دچار مشکل می کرد.
ترمیم معابر در ۱۰۰ نقطه با آسفالت سرد
۲۸ بهمن پارسال بود که مجید افشاری معاون فنی و عمرانی منطقه یک تهران از پخش آسفالت سرد با هدف مرمت معابر آسیب دیده و ایمنی در تردد وسایل نقلیه، در بیش از ۱۰۰ نقطه از نواحی شمیرانات خبر داد.
او گفت که در سال جاری بدلیل سرما و بارش کم سابقه برف شاهد حجم بالایی از عملیات پخش شن و نمک در معابر بودیم که این موضوع به همراه سیکل های یخبندان باعث فرسودگی شدید آسفالت معابر و ایجاد چاله های خطرناک شد.
به گفته افشاری، با توجه به تعطیلی کارخانجات آسفالت در این ایام اقدام ویژه و فوریتی در خصوص خرید آسفالت سرد و تحویل به نواحی انجام شد و نواحی در حال حاضر مشغول عملیات چاله پُرکنی در نقاط مختلف منطقه هستند که تا کنون بیش از ۱۰۰ نقطه بدین روش رفع خطر شده است.
او خاطرنشان کرد: با مساعد شدن شرایط جوی در اسفندماه نسبت به پخش آسفالت گرم و روکش و لکه گیری معابر آسیب دیده اقدام خواهد شد.
لکه گیری در ۶۰۰ نقطه
عید فرا رسید و معاون فنی و عمرانی منطقه یک تهران این بار هم خبر داد که بیش از ۶۰۰ نقطه شمال تهران در راستای طرح فوریتی بهار جانها و با توجه به آسیب دیدگی آسفالت معابر لکه گیری شد.
او ادامه داد: در راستای طرح فوریتی بهار جانها و با توجه به آسیب دیدگی آسفالت معابر به دلیل گذر از فصل زمستان و عملیات برف روبی، به میزان هزار و ۳۱۰ تُن لکه گیری در منطقه انجام شده است.
به گفته افشاری، همچنین عملیات چاله پُرکنی با استفاده از آسفالت سرد بخصوص در زمان بارندگی که امکان استفاده از آسفالت گرم نبوده، انجام شده است.
او البته این را هم خاطرنشان کرد که یک هزار و ۵۰۰ تُن آسفالت مکانیزه نیز در معابر پخش و عملیات احداث نهر و جدول و پیاده رو سازی نیز در سطح منطقه انجام شده است.
۷۰ هزار تُن آسفالت ریزی برای رفع معضلات معابر
در تازه ترین تحول هم این مسئول به تازگی اعلام کرد که تا پایان تابستان ۷۰ هزار تن آسفالت در معابر منطقه یک پخش خواهد شد.
او گفته که طی هماهنگی با معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و در راستای خدمت رسانی بهتر به شهروندان و رفع معضلات و مشکلات معابر تا پایان تابستان بیش از ۷۰ هزار تن آسفالت در معابر شمال تهران پخش می شود.
افشاری افزود: به دلیل تناوب بارش برف در زمستان و خرابی های بیشتر آسفالت نسبت به سالهای گذشته، در سال جدید طی هماهنگی بعمل آمده با معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تمامی خرابی های آسفالت در سطح نواحی دهگانه احصا و در نقشه های «جی آی اس» پیاده شده است.
این مسئول یادآور شد: به میزان بیش از ۷۰ هزار تن نیاز آسفالت تا پایان شهریورماه پیش بینی شده که این میزان بیش از ۲ برابر سال گذشته خواهد بود.
او خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای دریافت میزان آسفالت مذکور از کارخانجات سازمان مهندسی و عمران شهر تهران صورت گرفته و در حال حاضر عملیات اجرایی در حال انجام است.
منطقه یک شهرداری تهران در منتهیالیه شمال شرقی این شهر واقع شده است و شمالیترین منطقه شهر تهران به حساب میآید.
این منطقه از شمال (شمیران) به رشته کوه البرز، از غرب به منطقه اوین، از جنوب به بزرگراه شهید چمران و بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید صدر و از شرق به لواسانات محدود میشود.
نظر شما