۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85096145
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سه کتاب در سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج سید محمود ترابی در دامغان رونمایی شد

سمنان- ایرنا- سه کتاب «آقای شهر»، «کلام محمود» و «دیباچه‌ای بر دفتر خورشید» در دامغان در نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج سید محمود ترابی و مرتبط با آثار و احوال این عالِم روحانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هم‌زمان با نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله ترابی، آیین رونمایی از سه کتاب «آقای شهر»، «کلام محمود» و «دیباچه‌ای بر دفتر خورشید» در با حضور مسوولان، نویسنده این سه اثر، خانواده و فرزندان آن مرحوم، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر دامغان در حسینیه محله امام(ره) این شهر برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان روز شنبه درباره آثار رونمایی شده در این آیین گفت: کتاب «آقای شهر» روایتی از زندگی، اندیشه و خاطرات آن عالم وارسته است که در پنج فصل و در ۲۷۲ صفحه به رشته تحریر درآمده و ازجمله به زندگی‌نامه، مقالات، خاطرات، تصاویر و نقطه‌نظرت شخصیت‌های مختلف علمی و سیاسی درباره معظم له می‌پردازد.

محمد طاهریان افزود: کتاب «کلام محمود» نیز پس از تألیف کتاب «مقام محمودم در سال گذشته، برگرفته از خطبه‌های نماز جمعه مرحوم آیت‌الله ترابی است که به شرح و توضیح ۱۴ روایت نورانی اهل‌بیت (ع) اختصاص دارد و کتاب «دیباچه‌ای بر دفتر خورشید» به بیان ۲۲ روایت شنیدنی از زندگانی آن آموزگار اخلاق و اخلاص، با روایتگری فرزند وی پرداخته است و مخاطبان را با گوشه‌های مختلفی از زندگی درس‌آموز ایشان آشنا می‌سازد.

در این آیین از نویسنده این سه اثر با اهدای لوح و هدیه قدردانی شد و فرزند برومند آیت الله ترابی ضمن بیان خاطراتی از پدر، از برگزارکنندگان این برنامه قدردانی کرد.

ابوالفضل صادقی نژاد، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی ترابی نویسنده اثر و جمعی از فرهنگ‍‌دوستان در این آیین حضور داشتند.

نگاهی به زندگی این عالم دامغانی

آیت الله سیدمحمود ترابی، هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از سال ها تلاش و مجاهدت فی سبیل الله، به علت ایست قلبی در سن ۸۲ سالگی و در منزل شخصی خود درگذشت که در پی این حادثه سه روز عزای عمومی در دامغان اعلام شد. پیکر مطهر آیت الله حاج سید محمود ترابی عصر پنجشنبه هشتم اردیبهشت در جوار آرامگاه بکیر ابن عین (ره) تشییع و با حضور مردم عالِم‌دوست دامغان به خاک سپرده شد.

احداث حوزه علمیه در دامغان، مسجد میرزا داوودی، کتابخانه مسجد جامع، تاسیس حوزه علمیه خواهران در شهر امیریه، احداث حوزه علمیه علی بن موسی الرضا (ع) در شهر مقدس قم و ساخت مصلی از خدمات ماندگار این عالم دینی است.

آیت الله ترابی در شمار عالمان دینی و واعظی مشهور بود که سه دهه امامت جمعه دامغان را برعهده داشت و سرپرست و مدرس حوزه علمیه دامغان بود.

این عالم ربانی فرزندش سید محمد علی ترابی را در سال ۱۳۶۳ شمسی در ١۵ سالگی راهی جبهه نبرد حق علیه باطل کرد که به شهادت رسید و در این راستا، ابوالشهید بودن، افتخار دیگری در زندگی این عالم ربانی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha