هاشمی: شانس سومی و کسب سهمیه المپیک را داریم/بسکتبال ما به علم روز نیاز دارد نه مربی خارجی

تهران- ایرنا- سرمربی اسبق تیم ملی بسکتبال کشورمان با اشاره به گروه‌بندی ایران در جام‌جهانی گفت: در این گروه شانس سومی و کسب سهمیه المپیک را داریم به شرط آنکه بتوانیم تمهیدات لازم را فراهم کنیم.

مصطفی هاشمی عصر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا و در واکنش به قرعه‌کشی و گروه‌بندی ایران در جام‌جهانی بسکتبال اظهار داشت: تیم ملی ایران در گروه هفتم این مسابقات با تیم‌های اسپانیا، برزیل و ساحل‌عاج همگروه است که گروه چندانی بدی هم نیست. شرایط و قدرت تیم ملی بسکتبال اسپانیا را همه می‌دانند و نیاز به معرفی ندارد و می‌دانیم که بازی سختی خواهد بود اما اعتقاد دارم با برزیل می‌توانیم یک بازی خوب را داشته باشیم و با برتری برابر ساحل عاج به عنوان تیم سوم شانس خودمان را برای حضور در المپیک محک بزنیم.

کارشناس بسکتبال کشورمان در خصوص تیم اسپانیا یادآور شد: تیم‌های اروپایی بسکتبال را به خوبی بازی می‌کنند و به اصطلاح صاحب سبک هستند. اسپانیا از این قاعده مستثنی نیست و لیگ بسیار خوبی هم دارد، البته تیم ملی آنها به قدرت قبل نیست اما همچنان در جمع تیم‌های خوب جهان قرار دارد و از فیزیک مناسبی هم برخوردار است. همین تیم شانس حضور در جمع ۴ تیم پایانی را هم دارد و حریف سرسختی برای ما خواهد بود.

وی در مورد برزیل نیز اضافه کرد: اعتقاد من این است که با این تیم می‌توانیم بازی کنیم،‌ البته این حرف به معنای آن نیست که ما از برزیل قوی‌تر هستیم اما شانس این را داریم که برابر آنها یک بازی خوب را به نمایش بگذاریم. البته این موضوع نیاز به برپایی اردوهای منظم، دیدارهای تدارکاتی مناسب و بازی‌های خوب دارد و امیدوارم این فرصت برای تیم ملی بسکتبال ایران مهیا شود.

سرمربی اسبق تیم ملی بسکتبال ایران در واکنش به این سئوال که تیم ایران برابر ساحل عاج با چه شرایطی مواجه خواهد شد، گفت: تیم‌های آفریقایی از شرایط خوبی برخوردار هستند اما سطح فنی آنها با آسیا همخوانی داشته و این فرصت را داریم تا با عبور از سد آنها بتوانیم شانس خودمان را برای حضور در المپیک امتحان کنیم.

هاشمی در مورد اینکه کدام گروه‌ها در جام‌جهانی سخت‌تر هستند، افزود: گروه چهارم (لیتوانی- مونته‌نگرو- مکزیک و مصر)‌ و گروه هشتم (‌کانادا- فرانسه- لبنان و لتونی)‌ نسبت به سایر گروه‌ها شرایط سخت‌تری دارند و به نظر می‌رسد رقابت در این گروه‌ها مشکل‌تر باشد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود فدراسیون بسکتبال به دنبال یک مربی سطح اول اروپایی برای هدایت تیم ملی است، خاطرنشان کرد: داشتن مربی سطح اول مستلزم پول و هزینه بالاست که اگر فدراسیون این بودجه را دارد، می‌تواند وارد عمل شود اما اگر قرار است مربی درجه دو به ایران بیاید، بدون شک جواب نخواهد داد. هر چند من اعتقاد دارم ما به مربی خارجی نیاز نداریم و در همین ایران مربیانی داریم که می‌توانند سکان هدایت تیم ملی را در دست بگیرند.

سرمربی اسبق تیم ملی ادامه داد:‌ به عنوان فردی از جامعه بسکتبال می‌گویم اگر مربی بتواند قول قهرمانی در آسیا را داده و طلای این قاره را برای بسکتبال ایران به ارمغان بیاورد حتما باید از او استفاده کرد چرا که این موفقیت به سود بسکتبال ایران است و همه خانواده این رشته از آن بهره‌مند می‌شوند و افتخاری برای همه ما خواهد بود. اما نکته مهم اینجاست که ما به مربی خارجی نیاز نداریم بلکه به مدرس و تمرین‌دهنده خوب نیاز داشته و باید در این خصوص اقدام کنیم تا با ورود دانش به بسکتبال ایران در رده‌های پایه،‌ اساس و زیربنای بسکتبال را قوی کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بسکتبال در دوره‌ای رشد قابل توجهی داشت و به افتخارات بسیاری نائل شد، دلایل مختلفی داشت که یکی از آنها تزریق مربیان بادانش به بسکتبال ایران بود و باید این مساله مورد توجه قرار گیرد.

جام‌جهانی بسکتبال در سال ۲۰۲۳ از ۳ تا ۱۹ شهریور به میزبانی ۳ کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی برگزار خواهد شد. مسابقات گروه‌های اول تا چهارم در مانیل، گروه‌های پنجم و ششم در اوکیناوا و گروه‌های هفتم و هشتم در جاکارتا برگزار می‌شود. البته تیم ملی آمریکا به فیلیپین می‌رود، اسلوونی در ژاپن بازی می‌کند و بازی‌های کانادا در اندونزی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha