۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85096982
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزرای خارجه ۵ کشور عرب در امان گرد هم می آیند

تهران – ایرنا – وزیران امور خارجه کشورهای عربستان، عراق، مصر و سوریه با میزبانی همتای اردنی خود در «امان» پایتخت این کشور گرد هم می آیند تا درباره راه حل سیاسی در سوریه گفت وگو کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «عمون نیوز»، اردن فردا دوشنبه میزبان نشست وزرای خارجه این پنج کشور عربی است.

«سنان المجالی» سخنگوی وزارت خارجه اردن گفت که این دیدار، در ادامه نشست مشورتی است که با مشارکت اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اردن، عراق و مصر به میزبانی عربستان ۱۴ آوریل سالجاری میلادی در جده برگزار شد.

وی افزود: این نشست ها در راستای تماس های دو جانبه کشورهای یاد شده با دولت سوریه و پیشنهادات آنها و همچنین ابتکار اردن برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه برگزار می شود.

اعتراضات مردمی سوریه درسال ۲۰۱۱ با دخالت کشورهای غربی و عربی و ترکیه و اعزام تروریست های بین المللی از ده ها کشور جهان در مدت کوتاهی به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با تامین مالی و تسلیحاتی گروه های تروریستی در ۱۱ سال گذشته بیشترین نقش را در شعله ور نگه داشتن آتش این بحران ایفا کردند.

بسیاری از زیرساخت های سوریه بر اثر دخالت کشورهای عربی و غربی در این بحران، ویران و هزاران نفر کشته شدند.

«حمد بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر و وزیرخارجه پیشین قطر در چند مصاحبه، پرده از گوشه ای از دخالت های کشورهای عربی و غربی در سوریه برداشت.

ارتش سوریه طی بیش از ۱۱ سال مبارزه با گروه های تروریستی و تکفیری، ضمن نابود کردن هسته های اصلی این گروه ها، موفق به آزاد سازی بخش وسیعی از خاک کشور از لوث وجود آنها شده است .

یکی از مسائلی که همچنان دولت و ملت سوریه با آن دست به گریبان هستند، ادامه اشغالگری ترکیه و آمریکا در این کشور است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است. در خصوص سوریه نیز دمشق، عادی سازی روابط با آنکارا را منوط به خروج سربازان ترک از خاک کشورش کرده است.

نشست مشورتی کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب جمعه چهاردهم آوریل در جده با حضور نمایندگان و مقامات ۹ کشور برگزار شد.

در بیانیه پایانی و مشترک این نشست مشورتی تاکید شده بود که کشورهای اردن، مصر و عراق به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر وحدت سوریه تاکید و خواستار بازگشت آن به جمع کشورهای عربی هستند.

یک هفته بعد از آن «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان پس از ۱۲سال وارد دمشق، پایتخت سوریه شد و با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور و سایر مقامات سوری دیدار کرد.

وی در دیدار با اسد گفت که ریاض بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه وحل بحران این کشور از طریق سیاسی تأکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha