۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85097867
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکست تلاش‌های آمریکا و بازگشت گام به گام سوریه به اتحادیه عرب

تهران - ایرنا - پایگاه خبری - تحلیلی «اثر پرس» نشست امروز دوشنبه وزرای خارجه اردن، عربستان، سوریه، مصر و عراق در امان پایتخت اردن را ادامه نشست مشورتی آوریل گذشته کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اردن در عربستان دانست و نوشت: نشست امروز، گامی دیگر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری اثرپرس سوریه در گزارش خود درباره نشست امروز وزاری خارجه اردن، عربستان، سوریه، مصر و عراق در شهر امان آورده است: این نشست طبق بیانیه وزارت خارجه اردن براساس تماس‌های این کشورها با دولت سوریه و در چارچوب پیشنهادات آن و ابتکار اردن برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه برگزار می‌شود.

توافق اردن و عربستان

این گزارش افزود: واضح است که حضور فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در این نشست، نشان از پذیرش ابتکار اردن از سوی ریاض با هدف دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه است زیرا نشست مشورتی جده شاهد همگرایی ابتکار اردن با پیشنهادات عربستان برای تعامل مستقیم بین کشورهای عربی و سوریه با هدف تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جهت حل بحران سوریه است؛ به گونه‌ای که تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و یکپارچکی سوریه را حفظ کند و امنیت، ثبات و نقش آفرینی را به دمشق بازگرداند و شرایط بازگشت داوطلبانه پناهندگان و رهایی آن‌ها از شر تروریسم را فراهم کند.

در بیانیه وزارت خارجه اردن که پس از نشست جده صادر شد، آمده است که وزرای شرکت کننده در این نشست بر ادامه رایزنی و هماهنگی برای توافق بر سر راهکارها و اقدامات بعدی برای ایفای نقش رهبران کشورهای عرب جهت تلاش برای حل بحران سوریه توافق کردند.

برنامه‌های گام به گام اردن

پیش از این، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد اردنی گزارش داده بود: امان در حال پیشبرد طرح عربی است که می‌تواند بر اساس ابتکار گام به گام، به پیامدهای ویرانگر بحران سوریه و سال‌ها تلاش‌های بین المللی شکست خورده برای حل بحران سوریه پایان دهد.

این مقام اردنی با بیان اینکه این کشور پیشنهاد تشکیل یک گروه عربی را برای رسیدگی مستقیم در خصوص طرحی مفصل برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه ارائه کرد، افزود: این طرح، نقشه راهی مفصل است و برای اینکه سوریه بتواند نقش خود را در منطقه بازیابد و به اتحادیه عرب بازگردد، به تمام مسائل اصلی راه حل بحران می‌پردازد.

ابتکار اردن و مخالفت آمریکا

اثرپرس با اشاره به اینکه اردن از سال ۲۰۲۱ به دنبال رفع تحریم‌های سوریه و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب بوده است نوشت: عبدالله دوم شاه اردن در ژوئیه ۲۰۲۱ در جریان سفر به آمریکا تاکید کرد که کشورش پس از سوریه دومین کشور متاثر از تحریم‌های آمریکا علیه دمشق است و طرحی را برای حل و فصل سوریه ارائه کرد و خطاب به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد که کمک به سوریه به نفع همه کشورهای منطقه به ویژه اردن است.

ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن نیز در ۲۸ سپتامبر در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی «نشنال» بار دیگر از ابتکار عربی به رهبری اردن برای حل بحران سوریه سخن گفت و تاکید کرد که کشورش در حال بسیج حمایت‌های بین المللی و منطقه‌ای برای یک روند سیاسی به رهبری کشورهای عرب برای پایان دادن به بحران در سوریه است.

وی توضیح داد که این روند شامل عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی می‌شود.

این پایگاه خبری سوری در عین حال تصریح کرد که اما ابتکار عمل شاه اردن برای حل بحران سوریه با مخالفت آمریکایی‌ها مواجه شده است و پس از آن واشنگتن بارها اعلام کرده است که دولت آمریکا به دنبال بهبود روابط با سوریه نیست و از هیچ گونه نزدیکی یا عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه یا جهان با دولت سوریه حمایت نخواهد کرد.

به نوشته اثرپرس، برخی از ناظران سیاسی سفر روز شنبه «باربارا لیو» دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در امورخاور نزدیک به اردن را بی‌ربط با موضوع نشست وزرای خارجه اردن، عربستان، سوریه، مصر و عراق درخصوص حل بحران سوریه و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب ندانستند.

وزارت امورخارجه آمریکا دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای از سفر «باربارا لیو» دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در امورخاور نزدیک به اردن خبر داد و افزود: دستیار بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با «بشر الخصاونه» نخست وزیر و «ایمن الصفدی» معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه و مهاجران اردن دیدار و در زمینه همکاری دوجانبه و اصلاحات اقتصادی، راه‌های توسعه شراکت راهبردی میان ایالات متحده و اردن بحث و تبادل نظر کرد.

پیشتر نیز «ودانت پاتل»‌ معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اوایل اردیبهشت امسال در گفت و گو با خبرنگاران بار دیگر با ابراز عصبانیت واشنگتن از بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی گفت: واشنگتن معتقد است سوریه در حال حاضر مستحق پذیرش مجدد در اتحادیه عرب نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که آمریکا به شرکای منطقه ای که با دولت سوریه ارتباط دارند، تاکید می کند که تعامل آنها باید بر بهبود شرایط بشردوستانه در این کشور متمرکز شود.

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به بنا به دعوت رسمی عربستان، پس از ۱۲سال قطعی روابط بین دو طرف در ۱۲ آوریل جاری (۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۲) به ریاض سفر کرد.

یک روز پس از سفر فیصل المقداد به عربستان، ریاض میزبان نشست وزرای خارجه شورای همکاری و عراق و مصر و اردن برای بررسی پرونده سوریه بود.

پیشتر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز ۱۸ آوریل جاری ( ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) به سوریه سفر و در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه عربستان با سوریه درباره گام‌های تحقق منافع ملی دو کشور و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرده است.

سوریه در هفته های اخیر شاهد افزایش تماس های کشورهای عربی برای عادی سازی روابط خود با دمشق بوده است.

کارشناسان می‌گویند که کشورهای عربی پس از توافق ایران و عربستان سعی دارند با اتخاذ رویکرد دوری از دستورات دیکته شده غرب و اتخاذ سیاست مستقل، فصل جدیدی از روابط خود با سوریه را آغاز کنند.

عضویت سوریه از نوامبر ۲۰۱۱ در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد.

اتحادیه کشورهای عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عمدتا عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است که در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو موسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و «فرا اردن» (اردن کنونی) بنیان نهاده ‌شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha