۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵
کد خبر: 85098159
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ میلیون متر مکعب از حجم سد مخزنی یامچی اردبیل کاهش یافت

اردبیل - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در اثر کمبود بارش و مصرف بی‌رویه آب میزان حجم ذخیره آب در سد یامچی اردبیل ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

حمید فضایلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین به کاهش ۲۵ درصدی آب مخزن سد یامچی اشاره کرد و افزود: حجم ذخیره آب سد یامچی ۲۷ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: افزایش دما، تبخیر آب، کاهش بارندگی ، تغییر الگوی مصرف مردم و افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب شهروندان نسبت به سال گذشته احتمال بروز مشکل در تامین آب آشامیدنی اردبیل در سال جاری را بیشتر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری ذخیره مخزن سد یامچی بدلیل کاهش بارندگی اجازه استفاده بخشی از آب سد را برای بخش کشاورزی نخواهد داد، افزود: کشاورزان روستاهای حوزه آبریز سد یامچی می‌توانند از آب ۲۲۱ حلقه چاه در محدوده شبکه یامچی برای کشاورزی و آبیاری محصولات خود استفاده کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بر لزوم فرهنگ‌سازی در الگوی بهینه مصرف و صرفه‌جویی آب شهروندان تاکید کرد و اظهار کرد: امسال بارش‌ها زیر حد نرمال بوده و امیدی هم برای بارش‌های پرآب در روزهای آتی به دلیل گرم شدن هوا نیست.

فضایلی بیان کرد: طی جلساتی که با شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل شده ، قرار است با توجه به رسیدن به مرز هشدار مصرف آب، مشترکین پرمصرف آب در اردبیل شناسایی و اخطارهای لازم به آنها داده شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به بروز خشکسالی‌های اخیر در استان گفت: شهروندان اردبیلی تنش آبی را جدی بگیرند و در مصرف آب آشامیدنی صرفه جویی کرده تا از شرایط کم آبی موجود عبور کنیم.

فضایلی ادامه داد: ضرورت دارد شهروندان با صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف روزانه در ذخیره آب و تامین آب شرب با شرکت آب منطقه‌ای همکاری کنند.

فضایلی با تاکید بر اینکه حدود سه سال آبی در دشت اردبیل خشکسالی شدید و شدید حاکم شده است ، تصریح کرد: شدت خشکسالی موجب کاهش حجم آب در حوزه آبریز رودخانه ارس شده ، در حالی که آب آشامیدنی شهرستان‌های شمالی استان از این حوزه تامین می‌شود.

فضایلی با اشاره به اینکه شدت خشکسالی همچنین در حوزه آبریز سفید رود در سال گذشته مشهود بود و امسال زیادتر شده است، ادامه داد: آب آشامیدنی شهرستان‌های جنوب استان نیز از حوزه آبریز سفیدرود و قزل‌اوزن تامین می‌شود.

اردبیل به عنوان پرجمعیت ترین شهر استان با بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت بیشترین مصرف آب آشامیدنی را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha